LED-list störning

SM4CTI

Well-Known Member
Har en LED-list från IKEA matad med tillhörande 24 v adapter. Docksläpper den från sig ganska mycket brus över banden. Finns det något enkelt sätt att störa av adaptern (som jag antar) producerar bruset förutom att skaffa en 24 v trafo med normal likriktare?
 
Finns det något enkelt sätt att störa av adaptern
Det som normalt saknas i en sådan nätadapter är ett tillräckligt tilltaget CM-filter på nätsidan.
Dessutom fattas det ofta filter på utgången d.v.s. mot led-listen.

Så svaret blir: nej det finns inget enkelt sätt.
Du kan ju alltid prova med en ferritring på utgången. Vem vet, det kanske räcker.
 
Tack för det-----jo det enklaste är som jag trodde att koppla in en trafo plus likriktare :)
 
I mitt kök satt det två Ikea-system när jag flyttade in. Mäklare brukar ju orera om "exklusiva materialval" och smarta hem tycker ju en del om också. Själva ljuskällorna hade en god funktion där lysdioderna satt i bakkant på varje armatur som sedan hade en mjölkvit plastplatta som strålade ut ljuset över en stor yta. Av någon underlig anledning satt det en trådlös fjärrkontroll under varje belysningsuppsättning. Dimbart också. Varför? Tänker att köksbänken är en arbetsyta där man vill ha bra ljus och då kvittar väl dimringen. En fullständigt idiotisk funktion (eller bugg?) var att belysningen alltid startade på full styrka efter ett strömavbrott. Det störde också en del, främst på lägre KV-frekvenser.

Jag plockade isär drivdonet och noterade att nätdelen (24V DC) var ett kretskort följt av ett dimmer/radiokort. Det satt faktiskt en CM-drossel på kraftens DC-utgång men det följdes ju av dimmerkortet som kör PWM på utspänningen, och ser inte ut att ha någon avstörning alls vad jag kan se.
Dimmer/radiokortet avlägsnades så armaturerna matas direkt från 24 V DC. Med dimmern i drift kunde man se massor med skräp med en Tiny SA Ultra + sniffprobe. Förvånansvärt liten skillnad mellan tänt/släckt. Bara för att det kändes trivsamt sattes en stor ferrit på DC-kablaget.
På nätsidan finns nu en riktig strömbrytare vilket gör att hela arrangemanget är strömlöst när det är släckt (=störningsfritt) vilket dessutom omöjliggör att det spontantänder efter ett strömavbrott.

Dolt ovanpå köksskåpen var det inledningsvis ett fasligt trassel där den som installerat knölat in alltihop. AC-kablaget kunde kortas ner drastiskt. DC fick som nämnts en ferrit och kablagen ordnades till så det blev god separation mellan AC och DC. Räkna med att de som installerar sådana här saker inte har någon som helst koll på sådant här. Generellt brukar det vara mest störningar på drivdonens DC-sida och om det kablaget får frottera sig med AC-sidan så sprider sig skräpet ut i hela elnätet. Här var det relativt måttliga kabellängder mellan drivdon - armaturer, det är säkert mycket värre i de ljusförpestande installationer som många grisar ner sina hus och trädgårdar med. För en del drivdon finns angiven maxlängd på DC-kablagen, man kan ju undra hur många som bryr sig om det.

IKEA_1.jpg

IKEA_2.jpg
 
För några år sedan började en ny sorts störning uppträda på 144 och 432 MHz i form av burstar med en PRF på några sekunder.
Störningen var såpass stark att den hördes även på FM-pytsen som brukade stå och lyssna på 145.450 som är VMG's snackekanal.

Efter att ha pejlat riktningen gick jag med en bärbar analysator och liten handhållen R&S pejlantenn ut för att pinpointa var
störningen kom från.

I omedelbar närhet till en villa på några hundra meters avstånd var störningen så stark att det inte längre gick att se var den kom från.
Som tur var husets ägarinna hemma och släppte efter viss tvekan in mig. Tillbringade en bra stund med att leta utan att hitta den
tills jag sa att "störningen kommer med burstar med några sekunders mellanrum." Då sken ägarinnan upp: "Vi har ju några lampor
i badrummet som står och blinkar."

I det nyrenoverade badrummet fanns två små LED-spottar inmurade i en fönstersmyg. Vid dörren satt en dimmer som
var ett "arv" från tidigare installation...

Dimmern krävde en viss last (= glödtrådslampa) för att kunna stängas av. När den lasten inte fanns läckte 230V igenom.
Switchagget som matade LED-spottarna ackumulerade så småningom tillräcklig spänning via läckaget som krävdes för att starta
och tända LED-spottarna men av naturliga skäl snocklade arrangemanget så fort energin var uttömd.
Efter några sekunder återupprepades det hela.

Efter att tlll köksbelysning inköpt en IKEA "PS2014", (en fiffigt designad taklampa som påminner om en Dysonsfär) upptäcktes att även jag råkat ut för dimmerproblem. Armaturen var enbart konstruerad för att tåla E27 LED-lampor med effekt ej överstigande 13W. Det blev en hel del letande efter dimmers som klarade denna låga effekt och som kunde kopplas in endast med "fas" då nollan inte fanns i väggdosan.

I huset finns sedan tidigare några andra IKEA LED lampor med tillhörande "transformatorer". Samtliga försågs från början med klämferriter och kablaget har arrangerats på samma sätt som bilden i -UKE's inlägg ovan.

Klämferriter har nu blivit en "lagervara", redo att appliceras på varje inköpt elektronikpryl...
 
Min erfarenhet hittills är att ofta stör grejerna såpass mycket att klämferriter inte rår på störningarna. Inte ens med ett helt knippe monterat. Har modifierat div utrustning, byggt in i extra kapsling med nätfilterbrunn och genomföringskondensatorer på andra utgående trådar.

Det blir värre när man inte äger utrustningen själv eller försöker komma åt grannar som trilskas

Grannen har nån China solenergi-lagring den stör på kortvåg kvällstid när han tittar på tv matat från denna grunka.

Jag har hela taket fullt med solpaneler men finns inte en tillstymmelse till störningar.

Däremot hörs det tydliga störningar på flera band från grannen ovanför som har nån äldre SMA växelriktare. Det är dock lungt för det tystnar när solen går ner.
 
Last edited:
Back
Top