|
"Intressant" skillnad. Hade en Svensk ÅF för exvis Volvo vägrat serva en privatimporterad Volvo från Exvis Tyskland hade han blivit stämd. Och kunden hade vunnit. Jag har en privatimporterad Mercedes. Har aldrig haft några problem med att få den servad hos en ÅF eller fristående verkstad.
Exvis Porsche hade i alla fall för några år sedan en världsgaranti som gällde begagnade fordon oavsett varifrån dom importerats under förutsättning att dom inte var registrerade som stulna.
Argumenten emot privatimport som listas ovan är IMHO aningen krystade. Ett exempel: Löneläget i Tyskland är betydligt högre än i Sverige. Ändå är riggarna billigare där.
EU's öppna gränser skapades för att befrämja konkurrens. Ändå har en del så svårt att ta till sig det där med den öppna marknaden.
Om jag någon gång skulle fundera på en dyrare rigg, kan jag spara pengar på att köpa den från någon av de stora centraleuropeiska handlarna. För de pengar som motsvarar mellanskillnaden får jag en trevlig biltur söderut, en chans att prata Tyska med vanligtvis mycket professionella säljare (Jag har jobbat i Tyskland till och från) och om det skulle sitta några klistermärken "Warranty Void if Seal is Broken" så accepterar jag självklart detta. Sådana etiketter sitter på alla våra instrument från Agilent eller Tektronix. Varför skulle inte exvis Icom vara annorlunda? Och - är Icoms riggar så dåliga att det krävs service på dom? Inte då...väl?
|