Visa enstaka inlägg
Old 2011-12-11, 08:40   #12
SM7EQL

Från: Lund
Jag har inte funnit någon SSB-trafik på 2 m här nere i Skåne utöver när det är test eller goda konditioner. Då kan jag nämna att jag lyssnat regelbundet och ofta den senaste månaden. Företrädelsevis kvällstid. Det finns säkert en del som har passning på 144.300 och ibland hörs någon tysk eller holländare ropa CQ.

Utöver repeatertrafiken som är sparsam så finns det en handfull simplex "FM-ringar" med grupper om 2...5 deltagare i varje. Några svenska och några danska. Ett par av dessa kör på fasta tider varje kväll medan några andra verkar vara mer sporadiskt aktiva.

Den allmänt låga aktiviteten räcker inte till för att nå upp till den kritiska massan som behövs för att trafiken skall bli självgående och ev öka på sikt. Under de senare åren har flera försök gjorts för att "övertala" både gamla och nya amatörer att komma igång på SSB även mellan testerna men utan framgång. De som har ett visst intresse av att köra radio utan hjälp av repeater tycker att FM är bekvämare då ljudkvaliteten ofta är bättre. Att räckvidden är betydligt längre på SSB är inget argument längre eftersom huvuddelen av utövarna inte värderar distansen på samma sätt som förr. Man är primärt intresserad av att hålla kontakt med sina närmaste kompisar.

Få nya amatörer som inte primärt är intresserade av tester investerar i horisontella Yagi-antenner för att köra "vanliga" QSO eftersom repeatrarna gör det möjligt att täcka stora geografiska områden även med bärbara handapparater och gummipinne.

Det är märkligt att aktiviteten sjunkit så lågt med tanke på att hela regionen i sydvästra Skåne inklusive Köpenhamn och stora delar av Själland faktiskt ligger inom räckhåll för en 10 W FM station med 1/4-vågs GP på villataket. Ännu bättre hade det gått på SSB med lite större antenner...

Men som sagt, när det är aktivitetstest så finns inte en ledig frekvens här nere. Finner man mot förmodan en sådan så hörs bara splatter och nycklingsknäppar.

Hur är läget på västkusten och kring Göteborg - någon igång där på SSB/CW?

/Bengt
SM7EQL är online nu   Svara med citat