Visa enstaka inlägg
Old 2012-07-24, 23:33   #22
SM5JAB

Från: Mantorp
Angående eham: "any fool can criticize - and many of them do"

Det finns reviews gjorda av amatörer som knappt öppnat kartongen. Jag har för mig att jag såg en som satt hemma och väntade på paketet men var helt säker att den var värd en femma i betyg...

Personligen tycker jag det är mer intressant att läsa de som gett produkten mycket låga betyg och som kan motivera detta. Jag har ingen tvekan om att produkten *fungerar*, frågan är om den funkar bara eller mindre bra. Många är glada att radion funkar och kan sända, typ. Eller andra egentligen konstiga bedömningsregler. Läser man de inlägg där som ger lägre betyg, speciellt 0-3 av 5 möjliga så träder en annan bild fram. Man måste som vanligt när man hanterar statistik ta bort sk "out-liers" som alltför kraftigt avviker eller motiverar hela betyget på bara en egenskap vars nytta kan upplevas olika av olika hams.

Ett exempel (bara som exempel, jag vill inte byta trådinnehåll) är hur bra betyg FT-950:an har fått. När jag själv tycker att QSK-reläet klapprar som att nåt håller på att lossna därinne och AF kedjan är mycket egendomligt brusig och inte alls återger ljudet så bra (som den tydligen kan om man tappar ljudet från nåt jack på baksidan, hörsägen det sista). Jag sålde min. Vilket är konstigt eftersom den fått fantastiska recensioner på eham. Och mina preferenser kom från en vintage 1984 TS-930S som var bättre på flera punkter. Buyer beware!

Senast ändrad av SM5JAB den 2012-07-24 klockan 23:37
SM5JAB är offline   Svara med citat