5,3 mm mikrofonkontakt

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Jag har ett litet problem...
Håller som bäst på att idriftsätta min Collins HF-80 sändare.
Behöver en 5,3 mm mikrofonkontakt, eller ännu hellre, en passande mikrofon.
Någon som ligger o ruvar på några? Eller tips på var det finns att införskaffa.
Fakta om plåtradion:

HF-8020 1 kW (uteffekt) PA med 1 st 4CX1500B
HF-8030 Power Supply till PA't
HF-8010A Exciter
HF-8090 Remote Control till Exciter
HF-8040 Antenna Coupler, inte inkopplad (nå'n som har kablage...?)
 
Micpluggen du söker heter PJ-068 0.206" och används vanligen tillsammans med PJ-055 (6.3mm) i flygradiosammanhang för headset. Finns även separat mic t ex från Telex Eftersom det gäller flyg är allt rejält dyrt, ingen amatör vill väl betala $100-170 för denna ålderdomliga dynamiska mikrofon? :eek:
Själv söker jag chassiekontakt PJ-068, men har hittat någon till rimligt pris (<50kr)
62800-001-2T.jpg
 
Last edited:
Jag har några 4,5 mm stereopluggar liggande.
Ser exakt ut som kvartums telefonproppar, men diamter 4,5 mm och ca 21 mm lång pluggdel.
Nån som vet vad de kan vara till?
Någon som behöver en?

de
Roy
 
Jag har 5.3 mm plugg till mina AN/GRC-9 med slutsteg, men där är det kolkornsmikrofon. Jag har köpt många milradiokontakter från otello151@libero.it, en italienare som har "det mesta man behöver" om man gillar surplus. Även Roy på milradio.com har lite av varje.

Tror även att Drake hade 5.3 mm plugg på T4XC till mikrofonen.
 
Hej!

Spektaklet har nu startats upp, inga QSO gjorda.
Sammanfattningsvis kan sägas att det är smidigt med servoavstämt slutsteg, inom ett "band" så stäms slutstegat av på si så där knappt 3 s, vid stora frekvansbyte så 5-6 s kanske.

Det kanske inte är lika smidigt med tumhjulsinställning av frekvensen hos excitern, plus fristående RX. Men, jag ser inget större problem med det.

SM7DYZ>>
Jag har skickat PM till dig!
 
SM6OID titta i brevlådan i morgon onsdag 1 st fritt

WoW, det är denna typen av nyheter jag behöver!
Belv förkyld så in i väldigt mycket i början av förra veckan, när det började klinga av fick jag nå'n ögoninfektion, så det är endast under korta stunder man kan sätta sig vid datorn. Mörker är mitt rätta elemant just nu...
Får be brorsan att löda in mikrofonen, jag tror inte att jag ser såpass bra idag.

Tusen Tack!
 
Hej!

Jo, kontakten kom. Tusen Tack.
Det är bara ett litet problem, den passar inte eftersom den är vinklad.
Utrymmet kring uttaget är helt enkelt problemet.
Om man tar och sågar lite i kontakten så får den plats, men jag har hittils inte haft hjärta att göra det o ärligt talat inte möjlighet heller.

Men, jag har haft igång spektaklet och kört några CW-QSO på 20 meter.
Alltså, Exciter HF-8010A + Slutsteg HF-8020 + Kraftaggregat HF-8030.
Som mottagare användes en R-392/URR, med ett 2 kHz filter som det smalaste så hörde man mycket... samtidigt. Plus det faktum att sändaren står på golvet (på grund av vikten) och vänd så att operatörsplatsen sitter i kylluftutblåsen, det blir lite jobbigt om man inte har hörlurar.
 
Jo jag vet vem Du är från ett annat forum för produkter från Trollhättan
som tyvärr inte tillverkas längre. Framför allt motortrimfrågor...
 
He he, misstänkte att det var nå't lurt...


Vi är några stycken som delar de både intressena har jag sett. Ganska naturligt då båda handlar om teknik, kan jag tänka. Vi har f.ö. pratat på telefon för ett antal år sedan.

"SAAB90"
 
Hej!

Nu är en mikrofon ansluten till excitern!
Av SM7DYZ fick jag en jättefin kontakt som inte passade eftersom den var vinklad. Men, SM7DLK hade en rak kontakt till en Drake, så han var villig att byta mot en vinklad. Slutet gott, allting gott!

Tänk va gött de är när det finns hjälpsamma radioter!

SM4RNA>>
Jo, jag har ett minne av att vi talats vid, men det var ju rysligt länge sedan...
 
Back
Top