866A

SM0NCL

Well-Known Member
har ett Hsp (ca. 1.5kV) nätaggregat med 2st 866A (med 3 induktorer + 3 kondingar på hsp sidan). Vad borde dom klara för ström (för att försörja ett HF rör PA)

tror det är en helvågslikriktare, glödtrafon (2.5V/5A) är rejäl, antar att man tar ut +DC via mittuttaget på glödtrafon.

Trafon klarar nog mer än 1A, så det är kanske nödvändigt med ett silikonimplantat....
 
Hej!

Röret klarar mer än 0.25 A, max medelström är beroende av PIV.
Mitt minne säger mig att det klarar 0.5 A vid 2.5 kV PIV, men jag kan mycket väl ha fel, det var ett tag sedan jag funderade över lysande likriktare.

Vill minnas att RCA i sin reklam skrev 3160 V/0.25 A vid drosselingång på filtret.
 
Tänk på att det är läskigt mycket kvicksilver i dom.
Jag lämnade mina till en "återvinningssation" när jag skrotade mitt gamla hembyggda PA för några år sedan. Jag ville inte dom skulle komma i händerna på någon som inte förstod vad det var.

De sista decennierna körde jag med en oljekonding på ett par mikrofarad före svängdrosseln för att få upp spänningen efter konvertering från 813 till QY4-250. Det är bra att kyla nederdelen på rören så kvicksilvret kondenseras där annars kan det lätt bli överslag. Jag använde en liten projektorfläkt. Utan den slog det över när rören blev för varma (men dom höll).

Dom är specade till 0,5A medelström och 2A peak vid 2000 volt så dom klarar behoven för de flesta amatörer ;-).
 
Ett datablad:
http://www.scottbecker.net/tube/sheets/090/8/866A.pdf

Det säger max 0,25A vid kondensatoringång, men du har antagligen en svängdrossel och då blir 0,5A. Jag körde ju mina några tusen timmar med kondensatoringång (2uF) och ca 0,6A och telegrafi.

Funktionellt så är ju kisellikriktare överlägsna. Ska man ha kvar rören så är det för det vackra blå skenet och nostalgi.
 
Last edited:
Back
Top