Bandplaner 15 och 20 meter

Tord.Borge

New Member
Har ofta hört polacker, nederländare m.fl. köra ssb kring 14600 kHz på 20 meter. Varför har inte Sverige hängt med där?
Har för mig att vissa nationer går längre upp i frekvens även på 15 metersbandet än vad vi gör i Sverige.
Är det kanske på gång att även svenska amatörer ska få utökat till dessa frekvenser?

Enligt Bandplanen som finns på SSA:s webbsida har vi fortfarande upp till 14350 kHz på 20 meter och 21450 kHz på 15m.
 
Lyssnar du på SK4KO WebSDR?
Den kör direktsamplade RTL-SDR som samplar 28,8 MHz. USB på 14100 - 14400 hörs då som LSB på 14700 - 14400.
Annars verkar det konstigt!
/Jan
 
Bandgränserna på 20 och 15 m har legat fast sedan "hedenhös", närmare bestämt sedan 1947.
Det finns enstaka radioamatörer vilka opererar utanför amatörbanden, men det är ovanligt helt enkelt därför att potentialen att hitta motstationer att utväxla trafik med blir så mycket mindre.

Att amatörradion skulle få mer spektrum i HF-området ser jag som ganska uteslutet.
Man kan dra lärdom av den nästan 10-åriga utdragna kamp som till sist ledde till att WRC-15 medgav
för 15 kHz med låg effekt runt 5 MHz. Detta var ändå i en tid när amatörradion fortfarande hade ett bättre opinionsläge.

Den kompromiss som utformades av en svensk deltagare i CEPT:s spektrumforum gjorde dessa 15 kHz möjliga i Region 1, trots ett påtagligt motstånd från flera tunga aktörer. Något sådant kan knappast åstadkommas i dagsläget,
de PTS-anställda som lägger dyrbar arbetstid på amatörradio i dag riskerar sannolikt disciplinär påföljd.
 
Last edited:
Var just på SK4KO WebSDR jag noterade detta med frekvenserna. Men det förklarar ju det hela! Tack Jan SM4HFI för ögonöppnaren. Tack även ni andra för era kommentarer.
 
Back
Top