Digital fördistorsion...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
...Tyckte jag läste något här om fördistorsion för att linerarisera sändare men hittade inte inlägget. Hursomhelst har Icom släppt ett nytt biffigt slutsteg på den Japanska marknaden. PW-2 är inte ännu CE eller FCC märkt men till detta steg har man släppt en ny firmware, 1.40 som introducerar "Digital Pre-Distorsion" för IC-7610. Versionen gör även att en transceiver utan PA kan dra nytta av fördistorderingen för att snygga till utsignalen.

Mjukvaran (vars menyer är på engelska) finns inte på engelskspråkiga sidor men väl den japanska. (Naturligtvis) hade någon upptäckt den och således hämtat och installerat den. Ryktet spred sig som ringar på vattnet och till slut hakade jag på.

Installationsinstruktionen (man måste köra en i programvaran -> stationen inbyggd kalibreringssekvens för varje band) finns bara skriven på Japanska men "Google is your friend" och översättningen blir såpass bra att man kan använda resultatet till att genomföra kalibreringen. Det som behövs är även en bra 50 Ohms konstlast som tål minst 100W en längre stund. Varje band tar mindre än en minut att kalibrera. Hela proceduren tar < 10 minuter.

Via menyer kommer man in i kalibreringsdelen. När den väl körs kan man se på en extern effektmeter hur stationen går genom ett antal olika effektlägen under att den lagrar kalibreringskonstanter. Dessa kan fö. sparas på SD-kortet. Man måste köra rutinen för varje band. Först efter fullbodad kalibrering kan DPD aktiveras.

Det finns flera mätresultat på nätet som visar en märkbar förbättring i det utsända spektrat.

Några få inlägg på ett Icom-forum har rapporterat problem men jag har inte lyckats återskapa dom.

Det var bra signaler på 28 MHz i dag...
 
Så här stor förbättring rapporterar VA7OJ:

1702317115172.png

Frågan är hur stor förbättringen blir när endast drivsändaren ingår i slingan, men
sannolikt vinner man minst 20, kanske 25 dB i grannkanalundertryckning.

Vore intressant att se uppträdandet med olika former av utstyrning,

- Tvåton (1300 och 1700 Hz)
- Brus
- Talmodulering med olika uteffekt och ALC-indikationer samt både toppvärde och medelvärde

1702317820098.png
 
Klart intressant eftersom jag har en IC-7610. Nu är den vad jag märkt ganska ren från början men med DPD så är blir den kanske ännu bättre.
Jag har sett stationer som kör ANAN med DPD och dom har varit rakbladsvassa i spektrat. Jag tror att ApacheLabs med ANAN är den enda tillverkare som har DPD implementerat i dagsläget.
 
Last edited:
ADAT från Schweiz var pionjärer, men vet inte om de fortfarande tillverkar sin 200A.

Sedan finns det sändare för professionellt bruk från Krupp-Atlas, JRC och Rohde&Schwarz som använder
tekniken.

Man kan i bästa fall få en undertryckning av första grannkanalen på 60-65 dB eller så med talutstyrning och DPD.
 
Back
Top