DMR vs FM

Johan Persson

Well-Known Member
Hur skiljer sig räckvidden mellan DMR och FM på UHF-bandet? Jag har förstått att fördelarna med DMR är att ljudkvaliten blir bättre, men kommer det till priset av räckvidd?

Jag tänkte att FM kanske går igenom med brus även vid sämre förhållanden, men att DMR helt enkelt blir tyst istället?
 
Ju mer komplext modulationssättet blir, ju tydligare "tröskeleffekt" märker användaren.
Helt linjära moduleringsmetoder, som telegrafi och SSB, saknar i princip tröskeleffekt, medan
FM får en allt tydligare tröskel när modulationsindex ökar.

Digitala moduleringsslag som DMR kan ses som ett specialfall av FM, där den ursprungliga talvågformen digitaliseras och sprids ut i både tids- och frekvensdomänerna och sedan sätts ihop efter demodulering för att återskapa talet.
När felhalten i den överförda digitaliserade meddelandet blir för stor kommer man inte längre att kunna återskapa originalmeddelandet, och funktionen upphör tvärt.

Man kan visa att ju större spridning av en viss informationsmängd som sker i frekvensplanet, ju högre blir överföringskapaciteten, men till priset att en allt tydligare tröskel uppträder när signal/brus-förhållandet försämras. Därför blir den användbara räckvidden mindre med digital modulering.

Phil Karn, KA9Q, har skrivit mycket om detta.
 
Last edited:
Det brukar , om än något slarvigt sägas att 80% av räckvidden av FM för DMR (som har 2 tidsluckor) och C4FM (1 tidslucka) ligger då troligen närmare FM. Jag får ändå känslan att de stämmer hyffsat väl efter att ha kört med båda i bilen . Jag hänvisar dock starkt till tidigare svar här, när man smugit över tröskeln för mottagning av DMR blir de lite väl spännande att få ut något vettigt.
 
Jag hade möjligheten att prova av ett DMR system med repeter, och det fungerade väl. Det var skönt att ha helt brusfritt ljud, och radion jag använde svarade med ett fel-pip om man var utanför repeterns räckvidd. En stor fördel var att två grupper kan använda repetern samtidigt, vilket gör att man inte behöver använda fler frekvenser än nödvändigt.
 
Back
Top