DX-mottagare sökes

akwiesla

New Member
Hej Jag är en ny/gammal radiolyssnare och söker en hyfsat bra radio för att lyssna på kortvåg. En gång i tiden (60-talet) hade jag en Trio 9r59 och med den fixade jag många qsl. Nu blev jag intresserad igen och är intresserad av en bra mottagare, gärna en rörmottagare men även en modernare, Den ska täcka 0.1 till 30 mHz.
Jag kan också tänka mej en transceiver för eventuellt kommer jag att söka certifikat senare.

mvh Åke
 
Du skriver inte något om prisnivå eller tekniska krav?

Det spontana tipset är Icom R75 som är en ren mottagare,
vill du ha en transceiver under 10kkr med god mottagning så är IC-7200 ett gott val.
 
Som sagt svårt att komma med råd när man inte vet förutsättningarna. Har du inte varit aktiv på många år är det nog lämpligt att först besöka närmaste klubbstation och hänga hos några aktiva amatörer några kvällar.
Många är de som har köpt radio och fel antenner innan man haft ett klart mål vad man vill uppnå, vad som är möjligt och vilka problem som måste övervinnas.
Självklart blir man besviken och tröttnar när det sedan inte gick så fort, bra och enkelt som man förväntat sig.
 
Hej Jag är en ny/gammal radiolyssnare och söker en hyfsat bra radio för att lyssna på kortvåg. En gång i tiden (60-talet) hade jag en Trio 9r59 och med den fixade jag många qsl. Nu blev jag intresserad igen och är intresserad av en bra mottagare, gärna en rörmottagare men även en modernare, Den ska täcka 0.1 till 30 mHz.
Jag kan också tänka mej en transceiver för eventuellt kommer jag att söka certifikat senare.

mvh Åke
Hej Åke!
Trots att jag är radioamatör så tycker jag fortfarande att DX-ing är kul, och sysslar en hel del med det. Fast det blir mest mellanvåg idag. Intresset är nästan uteslutande mot lokala stationer runt om i värden, och knappast alls mot internationella sändningar.
Själv använder jag en ICOM R75 för detta, den är mycket bra för ändamålet.
Men idag finns det ännu bättre mottagare. De flesta seriösa rundradio-Dx-are har skaffat sig SDR-mottagare. Software Defined Receiver, som man måste ha en dator till för att det skall bli någon radio. Fördelarna är bl.a. att man kan "spela in" ett större frekvensområde, och kolla i efterhand.
Bra om man inte orkar vara vaken när det beger sig, eller om man inte hinner med och kolla allt. Sedan ger SDR möjlighet till DSP, digital signalbehandling, som ger större möjligheter att reducera störningar.
En billig sådan SDR-mottagare är AFEDRI AFEDRI SDR. Observera att man måste ha en tillräckligt bra dator för att det skall fungera (bra).
Begagnade mottagare som kan vara bra är förutom R75 även ICOM R71 och ICOM R70. Kenwood R-5000 och Kenwood R-1000. Men Du får se upp, dessa mottagare börjar bli gamla nu.
Själv har jag inte någon mottagare som är till salu, men Du har väl kollat på DX-Radio Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster ?
 
Om Du hellre vill satsa pengarna på en transciever, så finns det också mycket att välja på. Samma gäller där som med begagnade mottagare. Dom börjar bli gamla, så det gäller att se upp. ICOM !C-751A innehåller samma mottagare som R-71. IC-720 är heltäckande, mottagardelen påminner om R-70, men är inte riktigt ekvivalent, en MF saknas, tror jag. Den är mycket gammal idag, ett bra ex. kan fungera väl, men det finns en stegomkopplare som kan krångla, och vara svår att åtgärda.
Kenwood TS-440 har samma mottagare som i R-5000. ICOM IC-718 påminner starkt om R-75.
 
Här Åke är ett förslag på TRADERA: Proffsig amatörradio till salu på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |

En IC-R72, detta är inte som säljaren skriver en amatörradio utan en mottagare för kortvågen, 0,1 - 30 MHz.
Den bör vara omkring 20 år gammal, om säljaren får ut utropspriset är dock en bra fråga. Väldigt lite eleketronik kan hålla ett så högt andrahandsvärde.
Vad han skriver om att klockan bör bytas handlar nog mer om att klockbatteriet har tagit slut.

de
Roy
 
Sitter det ett CW-filter på 500 Hz i den så kan det finnas en chans att detta är den mottagare som jag har ägt och sålde för många år sedan... Priset är nog lite i överkant.
 
Hej, jag såg Tradera-annonsen och jag håller med om att priset var lite högt.
Jag har köpt en R70 i Nyköping nu och jag håller på med antennen nu.
Den verkar vara ganska lättskött och fungerar bra.

Tack för visat intresse
Åke
 
Back
Top