Effektgräns för 60m amatörradio

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
I sverige är det ju som bekant max 15W (eirp) som gäller. Finns det någon som har information om vad som gäller i övriga Europa?
Länk eller så....
EDIT: hittade på wikipedia

Last edited:
Om man inte vill förlita sig på andrahandsinformation, kan man gå till ITU Radio Regulations. I Artikel 5 finns följande fotnot:

"5.133B Stations in the amateur service using the frequency band 5 351.5-5 366.5 kHz shall not exceed a maximum radiated power of 15 W (e.i.r.p.). However, in Region 2 in Mexico, stations in the amateur service using the frequency band 5 351.5-5 366.5 kHz shall not exceed a maximum radiated power of 20 W (e.i.r.p.). In the following Region 2 countries: Antigua and Barbuda, Argentina, Bahamas, Barbados, Belize, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Dominican Republic, Dominica, El Salvador, Ecuador, Grenada, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Jamaica, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Saint Lucia, Saint Kitts and Nevis, Saint Vincent and the Grenadines, Suriname, Trinidad and Tobago, Uruguay, Venezuela, as well as the overseas countries and territories within the Kingdom of the Netherlands in Region 2, stations in the amateur service using the frequency band 5 351.5 5 366.5 kHz shall not exceed a maximum radiated power of 25 W (e.i.r.p.). (WRC 19)"

Radioreglementet saknar i sig rättsverkan i Sverige, men
de relevanta provisionerna i Artikel 5 har tagits in i PTSFS 2020:5

1697914035342.png
och då har de rättsverkan.

Back