FT-100 - börjar jag bli senil eller är det fel i servicemanualen?

SM6POP

Foliehatt
Nu riskerar jag att bli klassad som sämre vetande eller så är det fel i servicemanualen till den här stationen viket jag i och för sig har hittat i andra manualer också.
Jag kommenterar inte problemet vidare utan skickar med en bild som säger det mesta kring hur jag kört fast.
 

Attachments

  • FT-100 bias.jpg
    FT-100 bias.jpg
    216,1 KB · Views: 51
Det som man har missat i servicemanualen är att man ska vrida både VR3002 och VR3003 till
största resistans innan man börjar. Då flyter ingen viloström genom någon av transistorerna.

1711753759803.png

Sedan vrider man på biasspänningen för en transistor i taget så att strömmen först ökar från 1,1 till 1,6 A,
och sedan för den andra så att strömmen blir 2.1 A. Då flyter det lika mycket viloström,
0,5 A i båda transistorerna.

Ett klassiskt tillvägagångssätt när man justerar viloströmmen i p-p eller parallell-steg när man inte kommer åt
att mäta strömmarna genom varje rör eller transistor separat.
 
Ja, så långt är jag med men problemet är att om jag följer manualen så är strömförbrukningen till drivtrissorna och resten av radion med när jag skall mäta sluttrissornas viloström och bara den är över 2A vid TX. Eftersom de vill att man mäter viloströmmen till sluttrissorna mellan nätdel och radio så blir det hopplöst att komma rätt om jag följer manualen.
Enligt manualen skall du som sagt skruva upp biasen till första sluttrissan tills mätningen mellan nätdel och radio är 1,6A men där har jag redan en strömförbrukning på över 2A vid TX.
Naturligtvis kan jag starta från den strömförbrukningen radion har vi TX och biaspottarna på max resistans och öka 500mA på varje sluttrissa men det är inte så de förklarar att man skall göra eller tänker jag fel?
 
Naturligtvis kan jag starta från den strömförbrukningen radion har vi TX och biaspottarna på max resistans och öka 500mA på varje sluttrissa men det är inte så de förklarar att man skall göra eller tänker jag fel?
Det är precis så författaren till manualen förklarar saken.
Viloströmmen i varje transistor är samma som ökningen i total förbrukning när den aktiveras.
Kirchoffs strömlag i praktisk tillämpning.

Är det så att radion drar mer ström än angivet utan viloströmmarna så får man nog söka orsakerna någon annanstans.
 
Radion drar inte mer ström än den skall, enligt manualen drar den, när den inte sänder, 1,2A med brusspärren dragen vilket den gör.
Sätter du den i sändning får du lägga till drivtrissornas strömförbrukning som är över 1A.
Båda dessa strömmar kommer ju med när man mäter mellan aggregat och radio som man skall göra vid biasjustering av sluttrissorna, summa summarum över 2A med slutrissorna utan bias. När jag mäter så stämmer detta och ytterigare lite högre strömförbrukning när fläkten startar.
Hur ska man då kunna se en ström på 1,6A mellan aggregat och station som är vad radion skall dra med rätt bias på första sluttrissan, strömmen där är ju redan över 2A innan man börjar justera upp biasen till sluttrissorna.
Jag vet förstås hur jag kommer runt detta men att mäta precis som manualen visar blir ju omöjligt menar jag.
 
Last edited:
Detta är igentligen inte ett spörsmål om hur slutstegets viloströmar fungerar eller hur man vanligen ställer in dem, det har jag gjort många gånger.
Det som jag studsade på är hur det i manualen uppges hur det skall göras i den här radion.
Det är självklart hur man kan runda det men frågan är hur det skall gå till om man slaviskt följer manualen.
Igen.....de vill att man mäter sluttrissornas viloström mellan radio och nätaggregat där stationen redan har en högre strömförbrukning än det angivna bias-strömmen redan innan du börjar justera upp biasen.
"justera biasen till första sluttrissan tills ampermätaren mellan aggregat och radio visar 1,6A" här är strömförbrukningen redan över 2A innan man börjar justera vilket också är rätt strömförbrukning där så inget annat i radion som är fel och drar ström.
Har jag helt fel och har låst mig vid en galen tankegång förklara hur jag är fel ute.
Kolla på bilden från manualen jag bifogade.
 
Om man bara följer manualer slaviskt utan att göra rimlighetsbedömningar
får man nog skylla sig själv.

När det flyter en uppmätt matningsström redan utan viloströmmarna som överskrider de angivna
är det antingen ett feltryck i manualen eller något annat fel på radion.
 
Japp, jag instämmer helt och då till pudelns kärna, är det feltryckt i den här manualen?
 
Lita på det egna omdömet och tvivla på det du läser. Ett parallellfall är Drake TR-4C där användaren uppmanas att ställa viloströmmen till 100 mA för tre 6JB6 som har 52 W max anodförlust. Anodspänningen förutsätts vara 650 V men det Skånebyggda nätaggregatet lämnar 800 V.
 
Så är det och jag tror att det blir galet i detta fallet eftersom manualen vill att man sätter tillbaka byglarna till drivtrissorna innan man mäter bias till sluttrissorna.
Det vore intressant om någon kollar närmare på bilden jag bifogade från manualen och som jag konstaterar har fel angivelser.
Inte för att det har någon större betydelse då jag rundat det felet i manualen och ställt biasen för sluttrissorna rätt men finns det inga fler foliehattar än mig som tycker det är kul att läsa manualer och som kan konstatera att det är fel i den här. :)
Man hittar en hel del fel i manualer som du är inne på DFF och här är ett annat exempel på hur det blivit fel men med tanke på alla komponenter och anvisningar som skall bli rätt så har även solen sina fläckar.
Jag vet att auktoriserade reparatörer av det aktuella märkena får uppdateringar av manualerna vilket vi vanligt dödliga inte har tillgång till.
I detta fallet PLL-schemat som visar ett av stationens VCO i en IC-706MKIIG, ett motstånd men VÄLDIGT liten resistans, troligen angivet med värdet för en konding istället.
 

Attachments

  • mkiig.jpg
    mkiig.jpg
    58,3 KB · Views: 29
Back
Top