FT 101 ZD svag mottagning

SM7TOG

Well-Known Member
Hej!
Jag har en gammal FT101ZD här som en amatörkollega har köpt.
Den har svag mottagning på SSB/CW men normalt på AM. När man racklar på PTTn så kan mottagningen plötsligt bli normal tills man trycker på PPTn igen. Man kan även få samma effekt av att knacka på locket...
Sändning fungerar u.a.

Vad ska jag rikta in mig på? Kan det vara nått med PTT-reläet?

73 de Jonny, SM5TOG
 
Jag skulle tro den behöver motion bara. Knapparna till ATT och AGC gillar att man manövrerar dom.
Min brukar vara helt knäpp första timmen men leas upp och bli bättre vartefter.
Glöm inte knapparna under vfo’n.
 
I min 101ZD så var det en liten slyddslampa som sitter mellan rx och tx utgången. Som gjorde mottagning dålig.
Lampan är till för att skydda mottagaren

Man kan testa detta genom att koppla antennen till RX ingången på baksidan.
För att se om svaga stationer kommer åter. Jag minns inte om man då också går förbi antenn relät.

Troligtvis har du ett annat fel än "lampan'
Eftersom du talar att am fungerar bra.

SM6VRL påpekade om motionera knapparna regelbundet är bra oavsett det fel du nämner.

I övrigt tycker jag mycket om att använda min 101ZD klassisk robust transceiver som låter bra på SSB.

Det fel jag har är att man får justera lite på preslector för att få bästa signalstyrka vid mottagning respektive bästa uteffekt.

Troligtvis en justering som jag behöver i
Filterdelen göra när tid finnes

Hoppas du hittar felet återkom gärna och tala om vad du fan som var orsaken.
 
Hej!
Felet var en kallödning i anslutningen till antennkontakten. Varför jag upplevde att AM funkade bättre har jag ingen förklaring på dessväre, det borde inte ha varit nån skillnad, eller har vi nån bra teori? :)
Antennkontaktens mutter var lite lös så varje gång man skruvade i och ur en antenn så vred man kontakten en aning. Så åtdragning av muttern och lite värme på lödningen löste tillslut felet.

73 de Jonny
SM5TOG/8S9J
 
Hej!
Felet var en kallödning i anslutningen till antennkontakten. Varför jag upplevde att AM funkade bättre har jag ingen förklaring på dessväre, det borde inte ha varit nån skillnad, eller har vi nån bra teori? :)
Antennkontaktens mutter var lite lös så varje gång man skruvade i och ur en antenn så vred man kontakten en aning. Så åtdragning av muttern och lite värme på lödningen löste tillslut felet.

73 de Jonny
SM5TOG/8S9J
Grattis att du fick löst problemet.
Njut nu av en klassisk radio

Gert
 
Back
Top