FT-243 Kristaller

Nähä, det sitter tydligen långt inne..........finns det verkligen andra än jag som använder stenålderskristaller?

Eller är de på utdöende?
 
Bjarne, FT- kapslar med ointressanta frekvenser är lättare att få tag på. Jag har använt sådana och lött in modernare mindre kristaller med önskvärd frekvens inuti. Fungerar ok.
 
Jag har en för 7060, men tvivlar på att det går att "tweaka" den till ditt önskade fq-omr på ett enkelt sätt (via yttre komponenter, inte omslipning).
Ville bara nämna det, i händelse någon här vet om det är möjligt !
Hör av er i så fall.

Sparky
 
Tittade till ett pågående träsändarbygge för QRP där jag lött in HC-49 kristaller i äldre kapslar. Det var inte FT-243 (kapseln längst t.h. i bild) utan FT-241 (kanalkapslarna t.v.). Men nog finns plats i en FT-243 också.
1029d1318842321-kristaller-kristaller.jpg
Det är kanske lättare att hitta FT-241 kapslar och de har samma mått på benen som FT-243.

Här är en bild på bygget med en konverterad kapsel i kristallhållaren och ytterligare några intill med lämpliga QRP-frekvenser. Tyvärr har jag ingen bild på kapselns insida med inlödningen av HC-49.
Träsändare_front.jpg
 
Åhhh... så vacker träelektronik!

Jag hakar på Bjarnes tråd och frågar om någon har en kristall för 5058 kHz (+/-några kHz), gärna FT243, men andra varianter går också bra.

Annars har jag ofta konverterat till FT243 likt tidigare skribenter där Electrokit har kristaller mellan 3565 - 3580 och G-QRP har alla QRP-frekvenser för HF.
 
Jepp, gå med i G-QRP Club och handla i clubshoppen. De har lite smått och gott för QRP-bygge och medlemskapet brukar betala sig redan första gången man handlar.

För övrigt, tack Leif för glada tillrop.
 
Jag har funderat på G-QRP Club....jag har redan lött in en 3575kHz (Electrokit) i ett FT-243 hölje, fungerar bra. Jag vill helst kunna köra på första övertonen från 7MHz på 20m, har bara 7010 och 7032kHz......

Fast det inte borde gå har jag lyckats köra på 4:e övertonen med en FT-243 3504kHz kristall på 20m i min Pierce-oscillator styrda rörsändare, men uteffekten blir väldigt liten, nära 1,5W. Det har dock blivit ett par QSO av det ändå.

Trots mina många kristaller har jag tyvärr ingen i närheten av vad du letar efter Leif, men många andra..
 
Last edited:
Fast det inte borde gå har jag lyckats köra på 3:e övertonen med en FT-243 3504kHz kristall på 20m i min Pierce-oscillator styrda rörsändare, men uteffekten blir väldigt liten, nära 1,5W. Det har dock blivit ett par QSO av det ändå.

FBJ de APQ.
Det måste väl bli 4:e övertonen när du multiplicerar 3504 till 14016 kHz?

73
Bengt SM6APQ
 
Jag har köpt 7030 kHz från G-QRP, monterat den i en FT243-hållare och jag dubblar den till 14060 i min Ra190 och får 1 W ut med 2 x 70 volt på anodbatterierna. G-QRP säljer 7028 och 7030 kHz.
 
Hej jag har en 3500khz kristall i ft 243 hölje och en 3520khz kristall i stor plåtburk
och en ft243 som det står 5030,0khz på.

mvh Lasse sm0ydo
 
FBJ de APQ.
Det måste väl bli 4:e övertonen när du multiplicerar 3504 till 14016 kHz?

73
Bengt SM6APQ

Första övertonen är 2 x 3,5 = 7, andra övertonen är 3 x 3,5 = 9,5

tredje övertonen är 4 x 3,5 = 14MHz. Fjärde övertonen är 5 x 3,5 = 17,5MHz
 
Last edited:
Ibland undrar man ju...
Kallas det första eller andra övertonen, när man dubblar från 80 till 40 meter?
Det är ju den första övertonen trots att det är dubbla frekvensen. :D
 
Jo, jag funderade ett tag. Efteråt förstod jag hur APQ tänkte.
Se mitt redigerade inlägg #12, men ibland vill man ju rätta till ett "fel"

God Jul!
 
Första övertonen är 2 x 3,5 = 7, andra övertonen är 3 x 3,5 = 9,5

tredje övertonen är 4 x 3,5 = 14MHz. Fjärde övertonen är 5 x 3,5 = 17,5MHz

Man har faktiskt bestämt inom ingenjörsvetenskaperna att "andra harmoniska övertonen" är dubbla frekvensen, "tredje harmoniska övertonen" är tre gånger frekvensen osv.

Orsaken till detta är att man vill vara konsekvent gentemot de engelska namnen, där "second harmonic" betyder dubbla frekvensen.

Denna synbara illogism kommer sig av att grundtonen har man bestämt vara den första harmoniska frekvensen, och då blir dubbla frekvensen "andra harmoniska" frekvensen osv.

När det gäller övertonerna från musikinstrument gäller dock att första övertonen är dubbla frekvensen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
OK, tack Karl-Arne!
Där ser man!
Inte undra på att man är lite splittrad som musikant och radioamatör. :)
 
Inlägg #8 rättat i enlighet med inlägg #15. Tack för info Karl-Arne!
 
Back
Top