Gamla riggar

Tommy Ämtenmyr

Well-Known Member
Jag älskar gamla riggar och har en drös yaesu 101zd samt några andra märken. Ett problem jag har med en 101zd är att om jag gör "key down" i AM läge lämnar den full uteffekt för att sedan sakta sjunka till noll! Det tar ca 20 sekunder. Några förslag på vad det kan vara för problem? Funkar perfekt i SSB...
 
Låter som katodförgiftning. Alltså att emissionen från glöden inte längre är tillräcklig. Du behöver nya slutrör eller drivrör.
 
Tack för svar. Jag har bytt drivröret men problemet kvarstår. Ska prova med att byta slutrören. Tycker bara det är lite "lurigt" att jag har full effekt på SSB?
 
Du skriver "KEY DOWN i AM", betyder det att det går att ge bärvåg med telegrafnyckeln i AM läge?
Eller menar du PTT i AM och får effekt som sjunker.
Sker detta även vid CW och SSB, dvs att effekten sjunker. Dvs är felet endast vid AM?

SM4FPD
 
Kontrollera först hur den bär sig åt i CW-läge med nyckeln nedtryckt.
Är effekten konstant och går att reglera ligger problemet någon annanstans än i rören.

Orsaken kan även ligga i det sätt som FT-101ZD genererar AM.

Till att börja med ska AM-modulen
1704025298139.png
vara installerad. Finns den så gäller det att ta reda på vad som händer i den

1704025450776.png

1704025651736.png


Man får lägga på en signal i mikrofonjacket och följa den genom signalvägen, först genom Q1 och Q2, sedan verifiera att modulatorn Q5 och förstärkaren Q6 fungerar.

Det kan tänkas att det finns något problem med t.ex. läckande kondensatorer i reglerkretsen som gör att arbetspunkten för Q6 inte är stabil.
 
Back
Top