Germaniumdioder 1N34A eller motsvarande

SM5KRI

Oldtimer
Bygge av en RF-probe till mitt lilla labb. Finns på Amazon / ebay och andra siter 100-pack, 50-pack (ju färre desto dyrare) osv men innan jag lägger 300+ kr på beställning, jag behöver egentligen bara några st och undrar om någon har extra på lager eller i junkboxen som kan avvaras, givetvis mot porto och vad du begär.
Det går nog säkert bra med OA91 också.

Skicka ett PM eller mail: sm5kri@sk5aa.se vad du har, ditt mobilnummer för SWISH m.m.

Tack på förhand, / SM5KRI
 
Hej,

Brukar gå bra med schottky dioder också om man är ute efter germaniumdiodens låga framspänningsfall. Lättare att hitta på Electrokit :)

73 de SA7CUT
 
Här på Ali express finner du alla varianter även 10 pack.
1N60 är en klassiker, i Ge familjen
https://www.aliexpress.com/w/wholes...?spm=a2g0o.best.auto_suggest.1.7e9e2c25qoNXVJ
Här har vi en sats med 100 st för c:a 15 kr, tillkommer frakt dock.
https://www.aliexpress.com/item/400...jIAl2WBj&utparam-url=scene:search|query_from:
Obs att man många ggr säljer Schottky som Ge dioder.
Eller liknar dem med Sc.

Har själv kört med Ali en tid och det funkar bra.
Med lite tålamod vid letandet kommer det att uppstå tillbud fraktfritt och med 50 %.
Tittar på en OBD II läsare, och det öser in tillbud. Dock mycket svårt att läsa sig till vad dessa kan och vad skillnaderna är mellan modeller.

SM4FPD
 
Här på Ali express finner du alla varianter även 10 pack.
1N60 är en klassiker, i Ge familjen
https://www.aliexpress.com/w/wholes...?spm=a2g0o.best.auto_suggest.1.7e9e2c25qoNXVJ
Här har vi en sats med 100 st för c:a 15 kr, tillkommer frakt dock.
https://www.aliexpress.com/item/4000224630881.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.1fbdOoI9OoI9JZ&algo_pvid=787badb7-d83c-47f6-8669-07fe5408eb7a&algo_exp_id=787badb7-d83c-47f6-8669-07fe5408eb7a-0&pdp_npi=4@dis!SEK!17.14!15.77!!!11.35!10.44!@210385a817124906494991437e4efd!10000000871800434!sea!SE!784337669!&curPageLogUid=G9ywjIAl2WBj&utparam-url=scene:search|query_from:
Obs att man många ggr säljer Schottky som Ge dioder.
Eller liknar dem med Sc.

Har själv kört med Ali en tid och det funkar bra.
Med lite tålamod vid letandet kommer det att uppstå tillbud fraktfritt och med 50 %.
Tittar på en OBD II läsare, och det öser in tillbud. Dock mycket svårt att läsa sig till vad dessa kan och vad skillnaderna är mellan modeller.

SM4FPD
Har sett tecken på att många germaniumdioder som säljs på Aliexpress är fake.
 
Min "riktiga" fina 1N34 mäter Vf=0.36V

1N34_s.jpg

Mina nya anonyma germaniumdioder (färgkod violett/brun) mäter Vf=0.22V uppmätta med Fluken.

Hur många behöver du?
 
Aldrig mer Aliexpress! Beställde en del grejor för nån hundralapp. Det tog två månader i leveranstid men bara hälften av det jag fick var vad jag beställde, resten uteblev i leveransen eller var något annat än jag beställt. Begärde retur av det som var oanvändbart och komplettering av det som saknades.
De var svåra att kommunicera med men till slut fick jag besked om att ordern skulle rättas men att de inte var intresserade av att få tillbaka de felaktiga produkterna då värdet var lågt. Efter ytterligare en och en halv månad anlände en leverans av hela ordern, alltså även de grejor jag redan fått. Således fick jag dupletter på en del och en del som var oanvändbart. Allt tog alltså nära fyra månader från order till korrekt leverans.

Det sura var att jag fick betala moms, tull- och expeditionsavgift för bägge leveranserna hos svenska tullen, dessutom också för de produkter som saknades i paketet men fanns på tulldeklarationen vid första leveransen. Aliexpress menade att köpvillkoren angav att sådant inte var deras bekymmer, trots att de själva var upphov till de extra kostnaderna.
 
Så klart jag kan!
Behöver du några andra dioder typ 1N4148 i melf utförande?
Eller något annat i diodväg.
Det vore ju tråkigt att skicka ett nästan tomt brev :)
4148:eek:r har jag massor av.. men överraska mig med något kul att skicka med
Adress enl SM-Callbook och skicka med ditt mobilnummer så swishar jag portot
 
Har sett tecken på att många germaniumdioder som säljs på Aliexpress är fake.
Hur kan man göra sådana dioder falska, (Fake) Vore kul att veta vilka tecken på detta du har ?
Ju mer vi alla vet om hur man gör falska saker ju bättre är det ju för oss alla.

Är de bara en tråd utan framspänningsfall? Är de Si dioder? Har de fel spec?
Felmärkta?

Eller kan man helt enkelt utgå från att allt Kinesiskt är falskt.

Mycket är förstås skrot men nog behövs fakta och inte bara tro myt och ideologi.

Som när jag köpte BOURNS 10 Varvs pottar från Kina, de var exakt lika original, blå och såg bra ut, men fulla av glappkontakter utmed hela motståndsbanan.



SM4FPD
 
Hur kan man göra sådana dioder falska, (Fake) Vore kul att veta vilka tecken på detta du har ?
Ju mer vi alla vet om hur man gör falska saker ju bättre är det ju för oss alla.

Är de bara en tråd utan framspänningsfall? Är de Si dioder? Har de fel spec?
Felmärkta?

Eller kan man helt enkelt utgå från att allt Kinesiskt är falskt.

Mycket är förstås skrot men nog behövs fakta och inte bara tro myt och ideologi.

Som när jag köpte BOURNS 10 Varvs pottar från Kina, de var exakt lika original, blå och såg bra ut, men fulla av glappkontakter utmed hela motståndsbanan.



SM4FPD
Det brukar vara scotty dioder istället


 
Back
Top