hf antenn

kl@s

Active Member
Jag har svårt att få upp en riktig beam, fick då rådet att försöka få tag i bara en 3 bandig matningsdipol och använda den som rundstrålande antenn .

Så frågan är om det är nån här som har någon sådan liggande och vill sälja till en nybliven radioamatör med liten plånbok.

MVH
SA6BSN
 
Det ser ut som om du ha en rätt stor tomt så utrymmesbristen är väl inget problem?

Du får nog specificera vilka band du vill köra och vad du vill uppnå...är det lokalt snack på 80m eller hardcore DX på 20m?

"3 bandig matningsdipol" -vilka band menas?
eller menar du en vanlig dipol med flera band såsom Diamond W-8010?

En dipol för 80m som du monterar ett par meter över backen blir rundstrålande.
 
Last edited:
"En dipol för 80m som du monterar ett par meter över backen blir rundstrålande."

Även tio meter upp...
 
Varför inte göra som jag gjorde för 1,5 år sedan?
Jag byggde en dipol, totalt 41,5 m lång med hembyggd balanserad matning.
Den sitter ca 12 m upp.
Så byggde jag en S-match med hjälp av en gammal vridkondensator och ett par spolar.
Nu kör jag 80, 40, 30, 20, 17, 15, 12 och 10 m banden med samma dipol!
Varför nöja sig med 3 band?
Jag har kört 136 länder (alla kontinenter utom Antarktis) med den med endast 100W.
Här hittar du lite bilder på bygget.
// Åke
 
Last edited:
Först och främst är jag nybörjare som radioamatör och ställer då naturligtvis en del dumma frågor som för en erfaren radioamatör är självklara
(ber om ursäkt för detta)

Det jag menar är som SM7SEK säger endast ett 3 bandigt drivelemt
för tex. 10, 15, 20 Meter. finns väl 4 bandiga också.

Ha svårt att sätta up en "tråddipol" måste in på grannes tomt då så utrymet är ett problem skulle vara en inverterad dipol i så fall. men vill gärna börja lite enklare innan jag vet och kan sattsa på rätt antenn
 
Först och främst är jag nybörjare som radioamatör och ställer då naturligtvis en del dumma frågor som för en erfaren radioamatör är självklara
(ber om ursäkt för detta)

Du skall inte be ursäkt för att du är nybörjare, det är vi allihopa nån gång i livet, det är bara en del som glömmer bort det :p

metric's förslag om en vertikal är bra, men det förutsätter att du är villig att gräva ner lite radialer i gräsmattan (beroende på modell förstås) och att frugan accepterar den nya "torkställningen" som en utsmyckning i trädgården.

Men nu är det ju ingen diskussionstråd det här så nu kniper jag igen :p
 
Tack för alla svar. Den där cushcraft R5 verkar kosta en del.

Så det finns inte nån som har en 3 bandig drivelement och ligger å skrotar nånstans.
 
Håll ögonen öppna, jag gav 500kr för min.
Den behövde dock en rejäl genomgång det glappade lite här och var bland vågfällorna.
 
Back
Top