Hjälp! Rör och AM-"djävulen" har drabbat mig.

SM0IKR

Well-Known Member
Fotpedalen lockar mig ofta att kika in på Tradera. Denna gången fastnade min blick på en gammal båtradio Fisher "The Sea Rover". Nu kan jag säkert få deltaga i Vintage-ringen tänkte jag och köra "vacker" AM. Nu står hon här o pryder sin plats. Men raskt hopar sig en del frågor.

Var hitta schema så att trimmning och underhåll kan utföras.
Törs jag bara köra igång direkt eller hur göra en kontrollerad mjukstart.
Var hitta kristaller eller kan jag fuska lite med en DDS-VFO? Får jag va med i ringen då.

Jag hoppas forumets medlemmar kan vägleda mig in i denna varma och vackra värld.
73 GöranIMG_20231101_162704.jpg
 
Hej!
Där ser man... såg den på Tradera och vart lite frestad, men besinnade mig.
Har tillräckligt med prylar "under bänken" som är på gång.
Jag kommer inte ihåg helt säkert, men vill minnas att jag hittade information på nätet.

Med kristallstyrning så blir du rejält begränsad och får nog ut betydligt mer av apparaten med någon form av möjlighet att att vara variabel i frekvens.

Mjukstart kanske är lite svårt, eller det beror ju på vad man menar.
Du har en spänningsomvandlare från 12 V till "mycket mer".
Jag skulle kika lite på filterkondensatorerna där, kanske prova dem löst med arbetsspänning och se om de är acceptabla.

Av nyfikenhet, vad blev slutpriset?
 
Jag hade en till det yttre likadan. Den hade ett par rätt ovanliga rör till lokaloscillator och första MF, tror jag, med anodspänning på 12 V. Spänningsomvandlingen sker bara för TX, med en transistoriserad sak om jag minns rätt.
 
Jag var nära att trycka på knappen när jag såg den.
Kunde inte hitta schema så jag lät bli.
 
Du har hittat en "sportbåtsradio" för gränsvåg från slutet av 60-talet.

En "stapelvara" hos Televerkets uthyrningsverksamhet innan VHF-en slog igenom.

Om det går att hitta en närbild på "OK-lappen" så hittar jag sannolikt signaturen för en av mina f.d. kollegor
från fartygsradion i början av 80-talet.

1698918396933.png
Den verkar signerad "Roe" som sannolikt är uttytt Ronny Ehrner, som då satt som tekniker i "provrummet" på Textilvägen 7.

Sändaren täcker ungefär 1,7 till 3,8 MHz med en viss marginal, och kristallerna ska vara
på utgångsfrekvensen. En DDS-VFO fungerar, men kräver en anpassningskrets till oscillatorn.
I sina bästa stunder så ger en sådan 35-40 W ut men detta varierar ganska mycket över frekvensområdet.
Du får se efter vilka kristaller som sitter i.

Den är avpassad för att mata en kort trådantenn, inte mer än c:a 10 m.
 
Last edited:
men besinnade mig.
Jo jag fick ett sk "ryck" o tryckte på knappen.
Känner såklart igen den från min tid på SjöV. Samt en del andra gamla hinkar som "di gamle" typ SM5HL (sk) fick ta hand om.
Kan det finnas ett schema någonstans hos någon f.d. Televerkare?

Spänningsomvandlingen sker bara för TX, med en transistoriserad sak om jag minns rätt.
Då törs man kanske prova i mottagningsläge om något lyser och om det brusar. Det är en brygga med fyra transistorer i sp. omv.
Några transistorer finns också i mottagaren. Dessvärre inga kristaller alls i den.
En DDS-VFO fungerar, men kräver en anpassningskrets till oscillatorn.
Ja det vore ju bra med schema så man kan få till det.
Den är avpassad för att mata en kort trådantenn, inte mer än c:a 10 m.
Ja det är ju enkelt att få till men det finna inget jordtag på lådan. Räknade man med att jorda via fastsättningsbygeln? Antennansluningen är en bananhylsa.

Spänningsmatningen är märkt +12V och -12V, menar man 24V sammanlagt? Nej så kan det väl inte vara.
 
Jag läste artiklar om en IC vid namna LTC1799 för länge sen.
Den kan åstadkomma 1 kHz till 33 MHz, och ställas in med en omkopplare och en pot i området.
en 5 bens SM IC.
Man använde den som signalgenerator i enklare mätinstrument för radio.
Nackdelen är att den lämnar fyrkantvåg, och kanske inte är lika stabil som en VFO. Men enkelheten att med en pot, ev 10 varvspot tillfälligt kunna testa apparater som den i tråden här.
Att få bort fyrkantvågen lär vara rätt enkelt med en eller två LC kretsar.

Någon som provat denna IC?

Till exvis en Grid dippa, eller enkel signalgenerator för att bara testa funktion hos mottagare, eller antennbryggor bör den vara ok.
Den säljs på E-bay, och det finns mycket på nätet att Googla.


OK jag inser att det går att framställa en sådan IC som helt värdelös, och peka på allt skit den medför, men nu handlar det om enkla saker för kanske tillfällig tester. eller helt enkelt en erfarenhet från någon som provat den.

SM4FPD
 
Jag körde mitt exemplar på 12 V. Rören är för 12 V glöd. Den hade några kristaller i sig så den gick att prova. Mottagarkristallerna låg "en MF-frekvens" ifrån TX-kristallerna. Tyvärr var "Broadcast"-kretsarna sabbade och jag lyckades inte få fason på dem, så apparaten demonterades till slut.
 
LTC 1799 är avsedd för okritiska applikationer, och man ska inte ansluta sändare drivna med en sådan oscillator
till en antenn. Detta beror i sin tur på att oscillatorn är en RC-oscillator, eller en astabil vippa.

En sådan ger en frekvens som påverkas av omgivningarna på mycket påtagliga sätt,
och detta manifestar sig som "incident-FM".
Förtänksamt nog har tillverkaren tagit reda vad man kan vänta sig:

1698960355671.png
Man har en oavsiktlig frekvensmodulering eller "jitter" av någon 10-dels procent i HF-området,
så på 3,5 MHz har man en topp-till-topp frekvensdeviation av c:a 10 kHz.

1698961154926.png

Om vi antar att frekvensspridningen är normalfördelad, och att totalt 6 standardavvikelser kommer att rymmas inom
10 kHz finner vi att ungefär halva signaleffekten kommer att finnas inom ett drygt 3 kHz brett band centrerat runt mittfrekvensen.
Det blir alltså inte någon direkt njutbar signal att lyssna till i en smalbandig mottagare.

Däremot duger den alldeles utmärkt som signalkälla när inte alltför smalbandiga
kretsar ska undersökas.









TIL
 
Jag körde mitt exemplar på 12 V. Rören är för 12 V glöd. Den hade några kristaller i sig så den gick att prova. Mottagarkristallerna låg "en MF-frekvens" ifrån TX-kristallerna. Tyvärr var "Broadcast"-kretsarna sabbade och jag lyckades inte få fason på dem, så apparaten demonterades till slut.
Men hittade du något schema?
 
Jag ska se om det går att klura ut hur x-tal-oscillatorerna är kopplade så kanske man kan klura ut hur man kan man kan koppla in en VFO.
Kör ett första smoketest först. 1440 kHz är väl igång fortfarande att prova med. Nej kollade och så var det inte. Fortsättning följer....
 
Du har hittat en "sportbåtsradio" för gränsvåg från slutet av 60-talet.

En "stapelvara" hos Televerkets uthyrningsverksamhet innan VHF-en slog igenom.

Om det går att hitta en närbild på "OK-lappen" så hittar jag sannolikt signaturen för en av mina f.d. kollegor
från fartygsradion i början av 80-talet.

View attachment 10961
Den verkar signerad "Roe" som sannolikt är uttytt Ronny Ehrner, som då satt som tekniker i "provrummet" på Textilvägen 7.

Sändaren täcker ungefär 1,7 till 3,8 MHz med en viss marginal, och kristallerna ska vara
på utgångsfrekvensen. En DDS-VFO fungerar, men kräver en anpassningskrets till oscillatorn.
I sina bästa stunder så ger en sådan 35-40 W ut men detta varierar ganska mycket över frekvensområdet.
Du får se efter vilka kristaller som sitter i.

Den är avpassad för att mata en kort trådantenn, inte mer än c:a 10 m.
Blir nostalgisk när jag ser tejp RfoÖa sådana har man klistrat några. Var på Textilvägen från 73 på mobilsidan. Kommer väl ihåg Ronny Ehrner /SM4GGC
 
Jobbade själv på RoÖa på Sjöviksbacken från 1981 och hade flera kollegor som du nog känner igen; Sixten Hansson, Leif Karlsson & Leif Eriksson, Ragne Grundberg, Arne Lundqvist, Agne Larsson m.fl. I mitten av 80-talet kom jag till RHk, först i Farsta och senare i Haninge.

"Televerket kom tillbaka! Allt är förlåtet!"
 
Jobbade själv på RoÖa på Sjöviksbacken från 1981 och hade flera kollegor som du nog känner igen; Sixten Hansson, Leif Karlsson & Leif Eriksson, Ragne Grundberg, Arne Lundqvist, Agne Larsson m.fl. I mitten av 80-talet kom jag till RHk, först i Farsta och senare i Haninge.

"Televerket kom tillbaka! Allt är förlåtet!"
Jo namnen klingar bekant! jag lämnade Sjöviksbacken 79 och drog hem till Värmland för RoBg Karlstad.
 
RoBg hade jag en del att göra med när jag var inblandad i Televerkets fast-radio beredskapsverksamheter, bl.a. med "hemliga avdelningen" i Sunne och omnejd, samt med fjärrmanöver (Ramida/Ramsus) i Karlstad.
Hur länge var du på Televerket?
 
Världen är liten beredskapsverksamheten var jag inblandat i speciellt de mer fasta anläggningarna, några jag jobbade med där var bl.a Jörgen Wetterfeldt, Jan-Olof Stohm med flera vars namn inte kommer till mig nu. Gick ett antal kurser på Standard Radio i Växjö i ämnet. Ramida för SOSAB var jag med på också tillsammans med Bosse från Fast Radio vars efternamn inte dyker upp nu. Blev många år med Televerket Radio och några hos PTS på 90 talet sedan tillbaka till Telia mobile utv. för att sista 5 åren verka som konsult åt Telenor med anställning hos Rejlers Ingenjörer. Jag slutade jobba 2017.
 
Där ser man... Bosse Graaf SM4EII på RotBg hade jag åtskilligt att göra med i samband med avvecklingen av beredskapssystemen, och även innan
när stationerna i Karlsborg och Grimeton skulle moderniseras på 80-talet.
Telub i Växjö, där jag också jobbade ett tag hade hand om SRT:s utbildningar minns jag. Leif Stockselius, Rune Arwin och "Björn-Pelle" SM7IGV kommer jag väl ihåg från den tiden.

Som sagt, världen är rätt liten.
 
Back
Top