Högtalare till NC-240D

Har ingen högtalare men det är en underbart trevlig radio, hade en sådan hemma i min ungdom som FRO medlem.
73, Lars
 
Hej Lars,
Jo den är fin och fungerar bra.
Synd bara att högtalaren är bortslarvad, men det var nog vanligt att det blev så.
Tycker det kunde vara kul och få det hela komplett.

/Micke
 
Får du tag på fler än en högtalare så hör av dig. Har också en 240D.

/Lasse

Självklart hör jag av mig om jag "råkar" hitta mer än en hgt.

Jag har konverterat min RX så att den nu har 8 ohms utgång som kan återställas till orginal om så krävs.

Hur använder du din RX, med högimpediva lurar?

/Micke
 
Nix. Jag tappar ljudet från hörlursutgången in i en extern förstärkare. Slutrören för AF-förstärkeriet är urplockade.

/Lasse
 
Varför inte bygga en egen låda med en lämplig högtalare?

Vi amatörer är ju i allmänhet väldigt "praktiska" och kan utan tvekan bygga en högtalarlåda i lämpligt material...eller hur?
 
Tja.. här kryllar av "ska bli-projekt". Tar det som det kommer, av lust istället för måsten. Dessutom blir det ett jäkla tryck på böneutroparna eller raga-konserterna utlevererade via min hemstudio... Fast nu krävs det rejäla signaler från BC-stationerna för att tränga genom bruset härhemma.

Men ok, är det nån som har ett högohmigt högtalarelement av lämpligt slag är det också intressant.

GJ/ Lasse
 
Jag har konverterat min RX så att den nu har 8 ohms utgång
/Micke

Jag har monterat in en utg-trafo för 6V6 i min RX och på det viset fått till en vanlig 8ohm´s utgång.

OBS! orginalhögtalaren har en sådan utg-trafo inne i lådan.

Mitt intresse för orginalhögtalaren är bara av estetiska själ och kanske även för "den rätta" ljudupplevelsen.

/Micke
 
Back
Top