IC-718 mikrofon

SM6VJE

Well-Known Member
Antar att det är -FPDs revir :)

Har förskaffat en IC-718.

Den kom med mikrofon HM-28

Letat runt men hittar ingen info; fördelar nackdelar eller no-no?

// P
 
Nej den miken är sällsynt.
Jag har en lista där det finns hundratals ICOM mikar, där står att den är dynamisk och avsedd till IC-M700 och M700TY
Men till de riggarna var det ingen mikrofonkontakt, sladden kopplades direkt till en kontakt på kretskort inne i radion, så om det verkligen är en sån mik bör någon ha monterat en 8 polig plugg.

Annars händer ju inget om du provar, sätt in och ropa upp någon för rapport.
det går ju att öppna miken och se om det är en elektret eller verkligen en dynamisk kapsel.
Elektret är 10 mm stor och e dynamisk omkring 15 - 25 mm.
Motståndsmäter man blir det 200 - 600 Ohm på en dynamisk.

Är det en dynamiks så blir nog mikrofonkäsnligheten lite svag, dvs man får prat högt och nära, eller köra med riggens speechprocessor för att få ut nån effekt. Det är synd om det är så, då kommer inte IC-718 till sin fula rätt och låter som en billig kines radio.
IC-718 skall låta likt en IC-735 eller IC-706MKIIG, vara lättpratad och pigg.

Ofta syns det om någon monterat en 8 polig plugg....

SM4FPD
 
Javisst, det är en åttapolig monterad :)

Tänkte mer så jag inte släpper ut magisk rök :)
 
Ja det vore ju olyckligt om det blir rök.
Pin 2 på mikjacken i riggen har fast 8 V, kortsluter man denna, dvs den skulle hamna på jord, pin 6 eller pin 7. kan det bildas röksignaler.
Alla annan felkoppling kan inte åstadkomma något farligt.
Pin 6 är PTT jord, och pin 7 är mikjord, de är åtskilda föra tt slippa likström genom mikens skärm.

Det går ju att öppna mikpluggen och besikta arbetet, och då se till att pin 2 är tom.

Tänk på att mikrofonförstärkningen, (micgain) upplevs som linjärt i en sådan här radio.
Om den nu är graderad från 0 - 10 eller 0-100. Vanligen används ju en logaritminsk pot för micgain, vilken bara bli nästan linjär.
En mjukvarugjord LF pot som här blir linjär i våra öron. Dvs nästan så som vi vill ha den, den perfekta logaritmiska volymkontrollen..

När det gäller micgain så finns det myter, många vågar inte skruva upp för mycket, men jag brukar vända på det hela och menar att en volympot, för ljud eller mik är en dämpare, dvs med fullt uppdragen micgain har vi ingen dämpning av mik-signalen.



De
Roy
 
Last edited:
Back
Top