IC-728 har låst sig

SM4CIP

New Member
Min transeiver startar up med mottagning. Fina signaler. Ingen sändning. Inga knappreglage fungerar. Apparaten låst på VFO 1 och CW. Så vill jag lyssna från 10 meter till 160 tar det en halvtimmes snurrande. Har provat CPU reset. Inget resultat. Säkringen är hel. Har inte kollat back-up batteriet, men det skall inte ge sådana problem?
Det är en gammal trotjänare, som jag köpte och använde först för ett halvårs operation i Somalia på 90-talet. Senast i maj i år gick den perfekt, men efter ankomst till SM-land har den lagt av. Någon som har en idé?
Åke
SM4CIP
 
Hur blir det om någon knapp är permanent intryckt på dessa?

Iom att resten verkar fungera så bör det ju vara något mellan knappsatsen och MCU'n
 
Hur blir det om någon knapp är permanent intryckt på dessa?

Iom att resten verkar fungera så bör det ju vara något mellan knappsatsen och MCU'n
Hur blir det om någon knapp är permanent intryckt på dessa?

Iom att resten verkar fungera så bör det ju vara något mellan knappsatsen och MCU'n
De knappar som hör till mottagningen går att trycka in och fungerar. Alla andra är touchknappar och fungerar inte. När jag trycker på mikrofonen tänds tändningslampan, men inget mera. Nyckeln intryckt ger en ton, men ingen sändningslampa tänds.
 
Är du säker på att det är en IC-728 vi talar om?
Den radion har inga "touchknappar" däremot finns små kretskortsmonterade mekaniska switchar under en del knappar.
För övrigt har jag inga erfarenheter av denna felsymptom.
Batteribackupp har bara med de minnen man själv lägger in att göra.
Men ta bort backupbatteriet som första åtgärd ändå. Radion går att köra utan backupbatteriet, och vid spänningsgränsen där batteriet får saker att sluta funka kan ju något hända.
Sen följer nog mätning av spänningar, de är enkelt i en sån radio, på schemat anges spänningar vid trådarna på de flesta små vita kontakter, på de olika korten.
Skulle en av switcharna gå sönder och ställa sig i on, vet jag inte vad som kan hända, men en åtgärd kan vara att kolla upp dem.

Radion kan vara fuktskadad, det brukar synas om man öppnar och tittar noga överallt.
Det kan leda till överraskningar i funktionen.

SM4FPD
 
Som hos de allra flesta någorlunda moderna Icom-stationer så består frontpanelen hos IC-728 av en tryckknappsmatris vilken söks av med programvara.

1698660920455.png
1698659447924.png
Alla brytare utom S6, 17,18 och 19 är momentana. Avsökningen sker genom att en 1-nivå
läggs ut i tur och ordning på signalerna Y0-Y4, och programvaran undersöker om denna 1-nivå dyker upp på någon av ingångarna DB0-7. Då får man reda på om någon av brytarna är sluten.

Beroende på hur avsökningen är gjord reagerar de olika på om en brytare är permanent
sluten eller om två är intryckta samtidigt. Många sådana rutiner stoppar avsökningen
när detta inträffar och väntar på att knappen ska släppas upp, och då blir uppträdandet just
som det beskrivna.

Resten av mikroprocessorsystemet fungerar som avsett; displayen uppdateras, rattvridningar registreras och
PTT-intryckning tas hand om.

Att felsöka sådant är svårt även för erfarna, men man brukar först undersöka om någon knapp fastnat, om
logiknivåerna hos alla inblandade signaler är de rätta samt uppträder i rätt ordning.
Detta kräver minst en logikprob, eller ännu hellre ett flerkanaligt oscilloskop.

Allra först kan man prova med att vicka på kontakterna till kablaget som går mellan fronten och PLL-enheten
där mikroprocessorn sitter. En glappkontakt eller oxidering kan också ge sådana här symptom.
 
Last edited:
Tack Roy och Karl-Arne för värdefulla tips. Nu har jag en hel del infallsvinklar för fortsatt labbande.
Förvisso är det en IC-728. Ni är båda inne på fuktteorin. Inte helt otroligt, då apparaten tillbringat sommarn på ett containerfartyg.
Jag har upplevt apparater som passerat vattendrag och då är hårtork och solsken bra verktyg. Åtekommer vad det lider med uppdateringar.
 
Back
Top