Inget flyg

sm0lcb

Well-Known Member
Hej,

Nu när flyget ligger nere kan det kanske vara idee och lyssna på 2m och uppåt för
att höra hur lite/mycket man hör med och utan flygets inverkan på våra radiosignaler.

Ett liknade tillfället kommer nog inte på många år för den intresserade.

73 de ULF/SM0LCB
 
Flygplansreflexer står för många av kontakterna på 144 och högre band. Alla som varit igång på 2m CW eller SSB har nog hört att signalen från motstationen blivit först lite darrig, sen snabb QSB för en ganska stark topp, och sen svagare och darrig igen. Det är ett flygplan som passerat.

Darren beror på dopplerskiftet. När flygplanet rör sig så signalens totala väg mellan stationerna via flygplanet minskar så är reflexionens frekvens högre. Darret är interferensen mellan troposignalen och reflexen. När planet är i siktlinjen är det liten skillnad i frekvens, och reflexionen är även starkast. Sedan ökar avståndet via flygplanet och frekvensen blir lägre, och reflexen svagare.

Dopplerskiftet är proportionellt mot frekvensen. På 1296, som är högsta frekvens jag regelbundet kör, är dopplerskiftet ibland flera hundra Hz. Med ljudet ur mottagaren in i datorn kan frekvensinnehållet visas i ett vattenfall, och då blir det ett karakteristiskt snett streck i vattenfallet när flyget kommer. På 144 hör i alla fall inte jag någon egentlig tonhöjdsförändring, men med vattenfallet kan jag se att det är likadant även där. Kör man QRP ska man sikta in att sända det viktiga just när linjerna korsar varandra, då är chansen störst att motstationen hör vad man sänder!

Jag var till klubben SK4AO igår och lyssnade på 1296, på SK4BX/B. Inte ett snedstreck på vattenfallet på över en timme! Och Watch Air Traffic - LIVE! - We said cash, not ash! var tom sånär som ett par maskiner över Litauen och en väldig massa över Medelhavet. Fortsätter flygstoppet till tisdag kväll blir det en väldigt spännande test på 1296. Troligen blir resultaten betydligt sämre än vanligt!

73! /Jan
 
Det är väldigt intressant att se vilken skillnad det är nu när luftrummet är tomt. Jag har senaste dagarna haft lite extra koll på dom fyrar som jag brukar följa.

Det är en enorm skillnad i upplevd signalhöjning på tex SK4MPI som jag alltid ser med en massa reflektioner. Idag så är det bara ett tropostreck med QSB och en och annan meteorping.

Det trodde man inte att man skulle få uppleva, ett helt tomt luftrum,,,

73 Håkan SM7WSJ
 
vore intressant att se om de som registrerar MS reflektioner ser någon nedgång i siffrorna,
kanske är flyget en del av MS statitstiken, och hur mycket ?


Tittade på G7IZU
Det är låg MS aktivitet t.o.m 21/3
Mellan 22/3 -> 9/4 är det mer MS aktivitet
f.o.m 10/4 till idag 18/4 är det låg MS aktivitet

några datum:
- 21/3 utbrott på Island
- 15/4(?) flygstopp i SM
- Nomiderna (25/2->22/3) pekade 13/3, ska vara mkt. svaga ZHR 8
- Virigius (25/1->15/4) peakade 24/3, också mkt . svaga ZHR 5

knepigt..
 
Last edited:
Hej,

Tror inte det påverkar MS-aktiviteten. AS gör sig gällande i intervallet 400-800 km
beroende på flyget höjd. Kortare sträckor går ju också men då kanske det är bra
om man kan elevera antennen.

MS ligger ju i allmänhet över 1000km och för denna distanse flyger flyget för lågt.

Lägger till min rapport från NAC 23cm här då det var lite dåligt med flyg denna test.

73 de ULF/SM7LCB

Comment on contest NAC 1.3GHz Contest de SM7LCB

Hej,

Helt klart har flygen en stor betydelse på QSO på 23cm. Detta kan man
notera efter denna unika 23cm test. Visst fanns det flyg i luften men
många var de inte. Lyckades med ett solklart AS QSO när jag körde
OZ1FF. Det syns tydligt på vattenfallet. Sedan vet jag inte hur jag
körde SK4AO. Kanske med lite inverkan av en del flyg men inga låg
i riktningen mellan oss. Alla övriga kontakter var nog helt vanliga
tropokontakter med i många fall goda signaler. Så lite lyft var det
och speciellt över vattnet. YL3AG kördes med antennen i norr och han
var ändå 599+. Summerar det som att kontakter över 500 km eller när
denna gräns blir klart lättsammare med flygets hjälp. Nästa gång det
är NAC är det troligen full fart på flyget igen så en liknade test
kommer vi inte se igen eller ?
73 de ULF/SM7LCB
_______________________________________________________________________

Hi

Very unusal contest with very limited number of aircrafts in air over
Sweden. Worked for sure only one QSO via AS OZ1FF. So for QSO with
distans of about 500 km and above I need AS if not the tropo is very
good. Well hope this contest is one of the kind and will never be back
but we will see what the TF will say about that...

More information on:
Radio station SM7LCB in JO86GH or Radio station SM7LCB in JO86GH

73 de ULF/SM7LCB
_______________________________________________________________________

Contest: NAC 1.3GHz Contest Call: SM7LCB
Section: A Loc : JO86GH
Date: 20100420
----------------------------------------------------------------------
| Band | TOTAL | QSO-POINTS | BAD | LOC-POINTS | QRB KM |
| 1.3G | 14499 | 20 6499 | 0 | 16 8000 | OZ1FF 530 |
----------------------------------------------------------------------

Station description :
1.3G : IC706 + HOMEMADE, 50W, 1.9m Dish

----1.3G----1.3G----1.3G----1.3G----1.3G----1.3G----1.3G----


DX Date Time Call Loc Bnd Mod QRB QTE
1 20100420 1930 OZ1FF JO45BO 1.3G CW 530 265
2 20100420 1805 SK4AO JP70TO 1.3G CW 481 354
3 20100420 1813 OH0JFP KP00AB 1.3G CW 465 25
4 20100420 1926 LY2R KO15VS 1.3G CW 455 95
5 20100420 1824 OZ9KY JO45VX 1.3G CW 420 268
6 20100420 1742 SP4MPB KO03HT 1.3G CW 381 135
7 20100420 1822 DL0VV JO64AD 1.3G CW 374 232
8 20100420 1750 OZ3ZW JO54RS 1.3G CW 363 244
9 20100420 1732 SM0FZH JO99HI 1.3G CW 360 19
10 20100420 1725 SM0ERR JO89WJ 1.3G CW 352 12

Worked Locator
JO45: 2 JO54: 1 JO64: 1 JO65: 4 JO75: 1 JO77: 1 JO78: 1
JO87: 1 JO89: 1 JO93: 1 JO99: 1 JP70: 1 KO03: 1 KO06: 1
KO15: 1 KP00: 1

Worked DXCC
SM :10 SP : 2 OZ : 4 YL : 1 OH0 : 1 DL : 1 LY : 1

MODE: CW=100%
PROP: TR=100%

-----------------------------------------------------------

LOGGER 1.21 (LOGGER - VHF contest program) by Ulf/SM0LCB
 
Hej igen,

Körde NAC mikrovågstesten igår tisdag och fick många QSO via flygplan. Ett kanonfint QSO med OH2AXH. Den som vill kan lyssna på det och andra signaler på min hemsida som finns i rapporten från testen som kommer här nedanför.

73 de ULF/SM7LCB

Comment on contest NAC Microwave Contest de SM7LCB

Hej,

Full fart första timmen. Tror jag körde det mesta under mina första
60 minuter av testen. Blev 5 min sen i starten. Mycket gick lätt men
en del otroligt segt. SA4Z var en seg bit denna gång medan andra ran
lättsamt igenom som SM3BEI. Kvällens höjdare var dock kontakten med
OH2AXH via flyg, vad annars. En klart lysande exempel på att flyg är
att räkna med när det gäller kontakter på långa avstånd då inga andra
radiolyft finns. Sista timmen av testen var jag med många andra inte
qrv längre.

Lyssna på QSO Radio station SM7LCB in JO86GH eller Radio station SM7LCB in JO86GH

73 de ULF/SM7LCB
_______________________________________________________________________

Contest: NAC Microwave Contest Call: SM7LCB
Section: A Loc : JO86GH
Date: 20100427
----------------------------------------------------------------------
| Band | TOTAL | QSO-POINTS | BAD | LOC-POINTS | QRB KM |
| 2.3G | 9986 | 8 6486 | 0 | 7 3500 | OH2AXH 682 |
----------------------------------------------------------------------

Station description :
2.3G : IC706 + DB6NT, 40W, 1.9m Dish

----2.3G----2.3G----2.3G----2.3G----2.3G----2.3G----2.3G----


DX Date Time Call Loc Bnd Mod QRB QTE
1 20100427 1846 OH2AXH KP20OK 2.3G CW 682 44
2 20100427 1803 SM3BEI JP81NG 2.3G CW 553 3
3 20100427 1723 SM0DFP JP90JC 2.3G CW 442 16
4 20100427 1710 OZ3ZW JO54RS 2.3G CW 363 244
5 20100427 1728 SM0ERR JO89WJ 2.3G CW 352 12
6 20100427 1718 OZ2LD JO54TU 2.3G CW 349 244
7 20100427 1800 SA4Z JO79OF 2.3G CW 334 347
8 20100427 1741 SM7DTE JO75CN 2.3G CW 168 241

Worked Locator
JO54: 2 JO75: 1 JO79: 1 JO89: 1 JP81: 1 JP90: 1 KP20: 1

Worked DXCC
OZ : 2 SM : 5 OH : 1

MODE: CW=100%
PROP: TR=100%

-----------------------------------------------------------

LOGGER 1.21 (LOGGER - VHF contest program) by Ulf/SM0LCB
 
Kvällens höjdare var dock kontakten med
OH2AXH via flyg, vad annars.
73 de ULF/SM7LCB

Intressant!

Var det dopplereffekten man hörde vid ett tillfälle, eller var det du som ändrade frekvensen lite på mottagaren?

/ Ingvar
 
Intressant!

Var det dopplereffekten man hörde vid ett tillfälle, eller var det du som ändrade frekvensen lite på mottagaren?

/ Ingvar

Hej Ingvar,

Det är nog dopplereffekt man hör. Jag kommer inte ihåg att jag rattade radion under själva kontakten. Dopplereffekten i det här fallet var väldigt liten p.g.a. att flygen denna gång flög i samma rikning (nästan) som antennrikningen var mot OH2AXH.

Dock kan dopplereffekten vara kraftigare om flygen flyger på tvärs med antennriktningen. Ett exemple är när jag kör OZ1FF på 23cm. På denna sida Audio recordings SM7LCB in JO86GH ser man en vattenfallsbild där man ser det sneda sträcket från OZ1FF (man kan även lyssna på detta QSO på denna sida).

73 de ULF/SM7LCB
 
Men då till en följdfråga, detta askmoln, gav det nån inverkan på vår radiokommunikation?

Svar ja det var klart färre kontakter via flygplan även om jag denna afton lyckades köra någon station via de få flyg som ändå var uppe. Men detta är ju en orsak pga av askan. Om askan i sig har ändrat radiokommunikationerna kan jag inte uttala med om.

de ULF/LCB
 
Back
Top