Kaffe(burk)surrogat

SM5NFT

Well-Known Member
Hej,

Jag saknar de gamla hederliga kaffebukarna av plåt. Plåten var lagom tjock och LÖDBAR, och jag tyckte den var bra till många saker, skärmburkar, kylflänsar mm.

Är det någon som har hittat ett bra (lödbart) surrogat någonstans? Den tyska matvarukedjan säljer nötter i små burkar av plåt som åtminstone ser lödbar ut, men de är som sagt ganska små.

/Arne
 
En del handlare har kakor i exlusivare burkar av plåt. Jag använde plåt från en sådan till en skärmburk.....Gamla teburkar med ett runt lock var förr bra att löda in en konstantenn i...

Hur stora burkar behöver du?

/Bjarne
 
En del handlare har kakor i exlusivare burkar av plåt...
Sveriges godaste pepparkakor, från Nyåkers Pepparkaksfabrik, finns att köpa i bl.a. en sådan, numera klassisk plåtburk. Samma modell av burk har nog använts i gott och väl 50 år!

/ Göstha
 
Hej !

Det finns kaffeburkar med espressokaffe, dyrt med verkar vara "bleckplåt".
(kolla i närmsta matvaruaffär?)

När det gäller pepparkakor så tycker jag att mina egna är mycket bättre än köpta.
Men så gillar jag mycket smak.
 
Tack för uppslagen! Kakburkar verkar vara en framkomlig väg. Man får bara se till att man inte tömmer för många burkar inne i shacket, så att man inte kan komma ut genom dörrhålet och justera antennerna :D

Espressokaffeburkarna ska jag kolla in. Jag gillar starkt kaffe.

/Arne
 
Vi har köpt tomburkar i färgaffärer. De är väl avsedda för butiksblandad färg men det brukar inte vara något problem att få köpa några.

Har inte prövat dem i RF sammanhang - bara lagrat torkad svamp i dem ;)

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Det starkaste kaffe jag provat är ZOEGA:s SKÅNEROST
kört i en 4-koppars esspressokokare. :p

Vid 4 kok per timme så fick jag hjärtklappning! :eek:
 
Man kan använda sig av kola-klubbors burkar. Kolla i affärer där de säljer små klubbor åt barn.
Dessa burkar funkar kanon bra till att köra wlan med.

Åh du ETT:a ta det lite försiktigt med Kaffet .
Man få koffin chock av det.
73 de LRU/Kenta
 
Åtminstånde Vi(vo) butikerna säljer just nu kaffe i plåtburk. Det är Gevalia i burkarna.

mvh
Bengt / KBW
 
G-QRP-klubben hade ett bra tips om att IKEA har en sats om 7 olika lådor för bara 49 kronor! Burkpaketet heter "FLATEN". Om de är lödbara vet jag dock inte. QRP byggtips.
 
Har under flera år använt cigarraskar. Funkar helt ok. Bl.a. byggt en trebands qrp-cw rig och en atu mha sådana askar. Lödbara på den omålade sidan.
72/73 de p-a, se4a/sm4inv
 

Attachments

  • ATS_ATU_liten.JPG
    ATS_ATU_liten.JPG
    47,8 KB · Views: 220
Last edited:
Bleckplåt är ett bra material.
består av förtennad järnplåt, och är därför bra lödbar.
Men rostar om den utsätts för dålig miljö.
Förr fanns plåtdunkar, damejaner, 5 liters för exvis thinner, med stora plåtytor.

Men hur får man bort färgen? inte kul med bilder på pepparkakor på QRP bygget.
dessutom är det ju bra om man kan löda på båda sidor.
Något bra tips om hur man får dem släta och fina vore på sin plats.

de
SM4FPD
 
... Men hur får man bort färgen? Inte kul med bilder på pepparkakor på QRP bygget.
Dessutom är det ju bra om man kan löda på båda sidor.
Något bra tips om hur man får dem släta och fina vore på sin plats.
Prova med diskmaskinen. Det gjorde min XYL för åtskilliga år sedan med en gammal fin rektangulär kakburk av plåt. Det var inte bara den rätt obetydliga smutsen inuti som försvann, utan även all färgen - en vacker blommig dekor på blå botten. Hon blir påmind om det varje gång hon ser den numera klassiska kakburken på loppis. Ännu har vi tyvärr inte hittat någon lika fin som hennes var innan den blev diskad ... :(

/ Göstha
 
Hej,

Jag saknar de gamla hederliga kaffebukarna av plåt. Plåten var lagom tjock och LÖDBAR, och jag tyckte den var bra till många saker, skärmburkar, kylflänsar mm.

Är det någon som har hittat ett bra (lödbart) surrogat någonstans? Den tyska matvarukedjan säljer nötter i små burkar av plåt som åtminstone ser lödbar ut, men de är som sagt ganska små.

/Arne
De runda brukarna användes för många år sedan som en så kallad "cantenna" En utomordentlig billig riktantenn för WiFi. (beroende på diameter på burken) ''Uppgraderade" efter ett tag till ett rejält aluminium rör (tre våglängder långt)
 
Last edited:
Runda vågledare är riktigt bra matarantenner till parabolantenner. Öppningsvinkeln brukar bli 100-110 grader vilket är nästan
perfekt för en f/d = 0,6 reflektor. Dessutom blir de bredbandiga.

Så här såg den ut som jag gjorde för mitt specialarbete på gymnasiet "Fartmätning med doppler-radar".


1693085849284.png

Gammal lustighet:
"Definitionen av Old-Timer: radioamatör som har en klystron i junk-boxen"
 
Back
Top