Konditioner

SM3IXY

Well-Known Member
På 80-talet dundrade 27MHz och på 10m körde ja USA på 20m tråd, 1m över backen, körde sydsverige med handapparat, de va tider de. Allt hänger på solen. Hoppas vi får uppleva gamla tider igen.
 
Ja det är fortfarande klena signaler på 20 - 30 MHz.
Trots att vi är en bit upp i solfläckscykeln.
Vi är så som jag ser det, 3 år in i cykel 25, uppgången brukar vara lite brantare än nedgången, så maxet borde inträffa redan nästa sommar.
Men effekten av solens aktivitetsuppgång motsvarar inte hur det var förr.
Men visst de gamla cyklerna på 60 och 70 talen var kraftigare.

Vi har sista tiden haft en del norrsken, vilket gör att det låter konstigt på kortvåg. Särskilt på lägre frekvenser.
Men Aurora på 144 MHz låg delen verkar låta vänta på sig.
Förr sade man 10 W och 10 element Yagi så kör man hela norra Europa på 144 MHz Morse.
Många hade S9 sigs med en GP inomhus, till och med.
Kanske det blir bättre sen????

Ja Stefan, det var tider förr, när det gäller radiovågors utbredning.
Minns när jag gjorde lumpen i slutet av 60 talet, med RA-145, man hörde Amerikanska stationer mellan 30 och 40 MHz. På Marshantennen.

Vi väntar, men försommaren brukar ändå bjuda på lite extra, så se till att ha antenner klara i slutet av Maj till o med Juni.

SM4FPD
 
Jag har arbetat med HF yrkesmässigt i över 40 år, och "framkomligheten" på HF-banden har definitivt blivit sämre; lägre signalstyrkor tillsammans med högre bakgrundsbrusnivåer.

Svårt att veta varför, jonosfären ligger utanför de delar av jordatmosfären som kan utsättas för klimatpåverkan.
En aspekt är att trafikbeläggningen rent allmänt minskat, och då upplevs också signalerna som sämre.
Sedan är kvaliteten på operatörerna betydligt lägre än för en eller ett par generationer sedan.

De riktiga radioamatörer som fostrades via C-certifikatet på 50 och 60-talen hade den stora fördelen av att det var bra radiokonditioner och mycket trafik med duktiga operatörer.

Återinför telegrafikravet så kanske vi får tillbaka de bra konditionerna. :)
 
Ser man på de tester som finns, så verkar det ju som att det finns många telergafister, kanske fler än någonsin, så Morsekunskaperna tror jag knappast påverkar vågutbredningen.
Om nu inte solen genomskådar testoperatörerna att använda hjälpmedel som datorer.
Fyrarna som jag roat mig att lyssna på en tid, verkar oxo de vara svagare än tidigare solfläcksperioder.
Och de har väl knappast någon utbildning i sig.... även om de styrs av en kompetent dator med stort arbetsminne.

Och som trådstartaren nämner, det man förr körde med handapparat, dålig teleskopantenn och med fyra transistorer i mottagaren det krävs stora grejer idag. Jag tänker på komradiobandet som än idag är en konditionsvarnare.

Jag brukar skumma över 29 - 40 MHz då och då, särskilt om det är lite mer fart på 28 MHz, men nil stendött....
förr hördes USA komradio, oidentifierade relästationer, telemetri, ja det var fullt helt enkelt.
Skall bli spännande att i framtiden få reda vad vi idag upplever.

Ja KA, men om man återinför Morsetelegrafikravet, då bör det finnas något som helst krav på hur man sänder.
Jag hör äldre radioamatörer som försöker köra halvautomatiskt vilket låter apa, minst sagt.
Föresten borde radioamatörer själv kunna lära sig Morse på eget bevåg, såvida det går att bevisa om det påverkar vågutbredningen, då skulle det bli en rejäl morot...

Jag körde min kompis som var på Madera i alla fall, på 28,3 MHz +- häromdagen, det gick fint. Även om man fick lov att byta frekvens då störande stationer hela tiden kom på, kanske dessa inte hade mottagare, eller glömt split på.

Upplever att det är betydligt färre 29 MHZ FM relästationer numer, kanske de har plockats ner?

SM4FPD
 
Roy, du får lyssna bättre efter norrsken på 2m!
Jag har en RTL-pinne med SDR som har långsamt vattenfall där jag ser över 8 timmar och som går dygnet runt. SK2VHF har ett eget fönster ett par kHz brett där jag ser både styrka och dopplerskift, tropo syns också. Det är norrsken var och varannat dygn, ofta på tider som de flesta sover. Det är sällan det syns trafik på CW-delen dock. Förra lördan var det bra drag, men jag kom hem lite för sent...
Hälsningar
/Jan
 
Ja det är fortfarande klena signaler på 20 - 30 MHz.
Trots att vi är en bit upp i solfläckscykeln.
Vi är så som jag ser det, 3 år in i cykel 25, uppgången brukar vara lite brantare än nedgången, så maxet borde inträffa redan nästa sommar.
Men effekten av solens aktivitetsuppgång motsvarar inte hur det var förr.
Men visst de gamla cyklerna på 60 och 70 talen var kraftigare
Minns när jag gjorde lumpen i slutet av 60 talet, med RA-145, man hörde Amerikanska stationer mellan 30 och 40 MHz. På Marshantennen.
Du skriver att det var bättre cykler på 60talet och 70-talet och mycket riktigt var cykeln med sitt max i slytet på 50-talet riktigt bra men nästa cykel i slutet på 60-talet när du hörde Amerikanska stationer med RA-145 var ingen höjdare, betydligt bättre cykler i början av 80-talet och 90-talet.
Solfläcksmaximum i slutet på 50-talet är det högsta i modern tid men de cykler med max solfläckar i början av 80-talet och 90-talet ligger på silver och bronsplats.
Min upplevelse är att konden är riktigt bra nu på högre kortvågsfrekvenser men det är inte lika mycket att höra som förr vilket jag tror beror på att antalet stationer som är igång är mindre till antal.
Solfläckmaximum den här gången beräknas till 2025.
Tittar man på solens aktivitet så ser man en annan cykel med knappt 100 år i mellan då solfläckarna ökar under under några 11 års cykler och där är vi inte nu tyvärr.
 
Last edited:
Denna eftermiddag var det goda signaler på 28 MHz från USA-fyrar. Jag hörde några nya i distrikt 6 och 7, så fyrlistan är uppdaterad.
 
Här är skärmdump på vattenfallen från måndag 27 februari. Det mörka bandet vid 18:32 UTC är när repeatern blockerar RTL2832-pinnen. 144.412 är förstås SK4MPI, som begränsar hur mycket gain jag kan ha. Lilla vattenfallet till höger är inzoomat på SK2VHF, och där syns tydligt hur signalen har varierande positivt och negativt dopplerskift runt troposignalen som är ett svagt rakt streck. Till vänster i stora fönstret syns trafiken på bandet. Det är ett par horisontella streck, det var när jag körde några QSO från klubben SK4AO med 30 W. Repeatern kör ID var 10 minut, det syns som spurrar vid 144.250 MHz. Det är så kort så blockeringen syns inte. Kul att ha vattenfallet igång och försöka lära sig när det är radioaurora relaterat till andra indikationer som magnetometrar mm.
/Jan

au_2023-02-27.gif
 
Last edited:
Det här bekräftar väl det som varit känt sedan 50-talet att radioaurora är mycket vanligare än synligt norrsken.

I slutet av 50-talet gjordes en studie i Alaska om hur vanligt norrskensreflektioner var på olika frekvenser, och vissa årstider
var det radioaurora på 100 MHz nära 30% av tiden, och på 400 MHz mellan 5 och 10 %,

Att radioaurora gärna uppträder på "obekväm arbetstid" minns jag att man började observera i samband med de stora öppningarna i slutet
av 60-talet och början av 70-talet, där öppningarna ofta började sent på eftermiddagen, sedan en paus runt kl 20 lokal tid, och sedan
en ny öppning "framåt nattkröken" som ofta klingade av runt midnatt. En del som inte behövde så mycket sömn stannade uppe, och fick då vara med om en "tredje period" vid 03-04 tiden som ibland kunde vara spektakulärt. Minns att jag körde UA3 med bra signaler vid en sådan "bonusöppning" 1972.
 
1377177727.jpg
 
Här är skärmdump på vattenfallen från måndag 27 februari. ...
Jag är nyfiken på vad för program du använder för det långsamma vattenfallet.
Du skriver om RTL-sticka och "... begränsar hur mycket gain jag kan ha ...". Är det gain i stickan eller yttre preamp?

Varför undrar jag? Jo, jag har en RTL-SDRv3-sticka som skramlar i botten på en låda... Åsså har jag i en bod en Arméns Högantenn, med dess discone-antenn.
 
Jag kör Linrad som du hittar på sm5bsz.com. Det sägs ha hög tröskel för att komma igång, men går att konfigurera i oändlighet nästan. Jag har provat och använt det sen 1.33 som dök upp på en ISO för en bootbar knoppix-CD och jag har använt det med ljudkortet som AD. När jag skaffade första RTL2832-stickan var största utmaningen att få in drivrutin för stickan i windowsdatorn. Jag är ingen datornörd, så tog ett tag innan jag fick koll på hur man tar in drivrutinen med Zadig.
Den jag kör just på bilden ovan tror jag är 4.12, det finns 5.01 nu. Det går att välja bandbredd i MF på stickan. Med maximal bandbredd så blir det spurrar av repeatern. Jag har valt full samplingshastighet men smalare MF, har för mig 400 eller 500 kHz, Då är det blockering innan AD går i taket. Frekvensgången över 2.2 MHz samplingsbandbredd är inte symmetrisk, jag har valt den del som är starkast och skapligt rak. Jag har inte kalibrerat någon gain för att få det slätt, det duger till det jag använder det.
Det finns beskrivningar skrivna av andra än SM5BSZ, just nu orkar jag inte leta reda på dem. Leif har länk på hemsidan.
Jag har en preamp före, och har RTL-stickan ansluten parallellt med RX i TS-700, alltså efter helix-filter och antennrelä. Med avslagen rig är signalen kvar där. Frekvens och förstärkning ställer man in, i bilden är den rutan rakt under MPI-strecket, längst ner.

Och antenn är 2x 17 el M2 vertikalt stackade.

Hälsningar
/Jan
 
SM5DFF kul med nya fyrar, jag ligger på bara 75 st, men jag har inte varit så aktiv sista tiden.
Men fyrbandet är i faren så det är en bra konditionsvarnare.
F1 fyrarna verkar vara få numera, skönt att de försvinner.
Lite svårt med fyrar som inte har bärvåg, de är svåra att fånga om man inte vet frekvensen.
En av de mer sällsynta, för mig, är Torshavn Färöarna, OY6BEC 28,23505 MHz dock med F1 nyckling, svår att läsa vid svag sig.
IBP fyrarna på 28,1000 MHz CW är med, men få hörs , förr, då det var bättre, hördes många och med god signalstyrka.
Jag tycker för övrigt att många fyrar är rät ostabila i frekvens. Men de består ju av en ostabiliserad kristall och sitter ofta i en radiokiosk med utomhustemperaturer.

Det här med att FT-8 skulle engagera alla radioamatörer, finns det några fakta som stöder detta???
Hur räknar man ut sådant?
Eller är det bara tro, myt och föreställningar?
Eller skall man bara dela vidare, utan att ifrågasätta, om man hört sådant?

SM4FotPeDahl
 
Apropå FT8 och popularitet och engagemang Herr Fotpedal :) Om FT8 är något som engagerar alla radioamatörer tillåter jag mig att tvivla starkt på. Men att det ju har haft en väldigt stark tillväxt sista åren är nog inget att betvivla.

Om det är att bevisa något kan ju alltid ifrågasättas? Men att extrahera statistik från diverse on-line tjänster som LOTW, Club Log, mfl. är ett vanligt sätt att visa utvecklingen mellan moderna.

Finns en massa sådana grafer, den här tagen från Club Log, som visar statistik baserat på deras uppladdade kontakter. Hittade inte någon nyare nu lite snabbt, men jag har sett senare än den här och det har inte visat någon tendens att minska vad jag kan komma ihåg. Långtidstrenden är som den här grafen visar. Läser man på t.ex QRZ.com och följer utvecklingen i USA, så verkar ju FT8 ha blivit omåttligt populärt där.

SA3BYC, Johan

Ps. Att bara dela vidare utan att ifrågasätta är en väldigt dum idé tycker jag. Inte minst i dessa tider ska man väl vara synnerligen källkritisk. Väga allt på guldvåg, innan man delar vidare eller drar några slutsatser är ju en klok policy.

FT8-Vs-other-modes.jpg
 
Last edited:
Tja, jag kör mycket FT8 och tycker det är roligt, även om min föredragna mod är CW.

Mig passar det perfekt med min nuvarande situation i livet, det är lagom osocialt, och jag köper dess begränsningar.

Jobbar på att bli mer utåt, det gråsvarta hål jag ramlade ner i har börjat fyllas igen, med följd mer socialt aktiv ...

Och jag försöker så gott jag kan dra mitt strå till stacken och inspirera till aktivitet vad det än är ...
 
Back
Top