Kontinuerlig...

SM2OWW

Well-Known Member
Har skrivit om detta med kontinuerlig effekt i samband med DC-agg, nu hittade jag en liknande uppgift på ett elverk.

Vår egenutvecklade motor producerar 3500 watt kontinuerligt...
Låter ju riktigt bra!

Läser vidare...
Vår egenutvecklade motor producerar 3500 watt kontinuerligt och kan köras i 14 timmar...
Toppen, precis vad jag behöver!

Läser vidare...
Vår egenutvecklade motor producerar 3500 watt kontinuerligt och kan köras i 14 timmar, vid 25% last.
Jaha, vad menar dom nu? 3500 watt kontinuerligt men bara 25%, så den klarar alltså av 875 watt kontinuerligt då!

Så varför inte skriva 875 watt kontinuerligt!?!?!?!
 
Förmodligen menar dom att soppan tar slut efter 14 timmar vid 25% last. Kanske den räcker 3,5 timmar vid full last, om det är samma verkningsgrad vid 25% som 100%.
/Jan
 
Min tolkning av detta är att en full 11 liters tank räcker i 14 timmar med en medellast av 25%.

Sedan innehåller "specen" ganska egendomliga påståenden;

"Starteffekt", en tillåten överlast av dryga 25% under 6 sekunder, vilket sannolikt är
den startström som en ansluten motor får dra innan elverket "löser".

Sedan "maxeffekt", som med endast 3% överstiger "kontinuerlig effekt", vilken man får ta ut i maximalt 5 minuter.

Dessa formuleringar utlöser en "larmklocka" hos mig.

Förmodligen är hela anordningen termiskt begränsad och ligger farligt nära maximal drifttemperatur när man tar ut mer än c:a 2/3 av "maxeffekten", och då kommer temperaturskyddet att antingen dra ner spänningen eller
"lösa" generatorn efter en stund, kanske högst någon timmes, drift med "märkeffekten".

Sannolikt blir MTTF inte något direkt att skryta över under sådana förhållanden.
Det är inte bra för kunden när leverantörer tillämpar "specmanship"...

Tittar vi slutligen på den termiska verkningsgraden skulle den vara kvoten mellan
levererad elenergi och värmevärdet för bränslet;

14*0,875*3600*1000/(11*0,74*44,4*10^6) = 12 %.
(Härledningen av detta uttryck lämnas "som en övning för läsaren")

12 % ser ganska "magert" ut, men är representativt för småmotorer och smågeneratorer.
I sina bästa stunder kommer stora dieselelverk upp i termiska verkningsgrader på 30-35%.
 
Last edited:
Back
Top