Kortvågsmottagning

Christer5

Well-Known Member
Hej, nu har jag haft min Icom IC R 72 samt ALA 1530 antennen ett tag som jag använder centralt i Göteborg med antennen på balkongen.

Det går inte så bra att lyssna på radioamatörer och framför allt inte svenska amatörer.
På 3762 MHz hör jag ibland ganska starka stationer men oftats väldigt svagt och inte läsbart.

Lyssnade på en test på 3740 MHz och den gick in väldigt starkt.

Testar runt på andra frekevenser som jag fått från er men inget bra resultat.

Får ibland in Danska,Tyska och Norska amatörstationer som är fullt läsbara.

Antennen fungerar bra på rundradio och då bäst på kvällarna men även en del bra stationer dagtid.

Har ju sökt efter en Icom IC R 75 men antar att den inte är bättre på mottagning för mig.

Är det väldigt svaga konditioner nu och tror ni att jag kommer att kunna använda min utrustning.

Tråkigt att det är så här för jag tycker verkligen om att sitta och ratta runt och leta efter
stationer.Funderade på att skaffa en kommunikationsradio med även andra frekvenser än kortvåg men det är kanske inte lönt för det finns kanske inte mycket att lyssna på där heller.Jag har en Uniden scanner för att lyssna på 2 mtr och 70 cm .

Att det kostar en del pengar att hålla på att testa gör ingenting,något kul måste man ju ha och testar man inte så vet man inte om det fungerar.
 
På alla mina mottagare så har jag starka lokala störningar på alla lägre amatörband (säg, under 10 MHz). På t.ex. 80m så ligger bakgrundsbruset på S9, vilket innebär att ytterst få stationer hörs överhuvudtaget. Mina erfarenheter är med andra ord desamma som dina. Över 10 MHz så går det dock in en del, både rundradio och amatörtrafik på t.ex. 20m.

QTH Göteborg, antenn ALA330S, diverse olika transceivers och mottagare.

Göteborg är ingen bra stad för oss radiointreserade :)

73 de Lars, sm6rpz
 
Tack,73 de Lars
Då är min IC R 72 kanske inte så dålig ändå för på 80m kan jag ju höra en del stationer men det är mest utländska amatörradiostationer.Men bra är det inte med alla störningar.

Finns det någon kortvågsring i Göteborg och vilken frekvens ?

MVH Christer
 
Tack,73 de Lars
Då är min IC R 72 kanske inte så dålig ändå för på 80m kan jag ju höra en del stationer men det är mest utländska amatörradiostationer.Men bra är det inte med alla störningar.

Finns det någon kortvågsring i Göteborg och vilken frekvens ?

MVH Christer

R-72 är en skapligt bra mottagare, har själv haft en i flera år.
Har du möjlighet, prova åka ut på landet och lyssna från bilen med 12 V och släng upp 15-20 meter tråd i något träd. Du kommer garanterat höra skillnaden.

Som kuriositet,
För några dagar sedan hade jag strömavbrott som släckte halva Västerås under ca 1 timme. Jag plockade snabbt fram min lilla Sangean mottagare och lyssnade från soffan i stearinljusens sken:)

Vilken enorm skillnad!!! Inga störningar alls, allt som bortblåst; Nästan hela Europa hördes bra på 80 meter CW med spjutantennen, och jag hörde massor... Mellanvågen var helt störningsfritt! När strömmen kom tillbaka märkte jag att störningarna ökade till det "normala" sakta men säkert. Det dröjde inte många minuter innan det mesta av skräpet i etern var tillbaka. Det började lysa i grannarnas fönster från TV-apparater och datorskärmar och annat vad det nu är för elektriska mackapärer som finns i vägguttagen...

Hurra för strömavbrott, fler är välkommna! :rolleyes:
 
Testa mornar!

Det verkar som om du Christer framför allt är intresserad av att lyssna på svenska amatörer som pratar svenska.

I så fall räcker det inte fullt ut att bara lyssna på 80m, man måste välja tidpunkt rätt också. Även om man då och då hör svenska på em och kvällstid, är det inte alltid lätt att följa en konversation. Det är helt enkelt väldigt mycket störningar - eller också är det contest på gång. Take a pick!

Hör du inte svenska amatörer på 80m mellan klockan 8-10 en lördag morgon, då är det dags att kolla vad som är fel. Mornar över huvud taget kan man höra svenska på 80m, men många jobbar såklart vardagar så helgen är bäst. Sen är det väl så att svenska amatörer pratar ganska lite med varandra inom sverige. Det är mest old-timers man hör tyvärr (inte för att det är något fel med det, men det vore roligt att höra lite fler yngre).

Använder du filterna i din radio? Utan filter på kvällstid är det ofta i stort sett omöjligt att urskilja ett samtal från ett annat. Det finns externa filter/DSP man kan köpa och koppla in, ifall de inbyggda du har inte räcker.

Om du kopplar radion till ljudkortet i datorn, kommer en helt ny värld att uppenbara sig! Digitala moder är ofta fullt läsbara även vid kraftig QRM. Du kan t o m följa med på språk du inte kan, genom att kopiera texten och få den översatt till engelska av Babelfish! :)
 
Problemet är nog att jag inte kan ha en högt placerad antenn utan kör med min ALA 1530 inne på balkongen mot innergården,mottagaren verkar vara vädligt bra. Hörde igår kväll en hel del amatörstationer från europa men tyvärr inte engelkstalande.På 80 m hör jag svenska amatörer men oftats väldigt svaga signaler.
Vissa dagar är bättre och fullt läsbart.Hör faktiskt bättre Norska och Danska stationer ibland.
På AM får jag in många starka stationer. Tyvärr kan jag inte montera upp en bättre antenn
 
Jag har en annan typ av loop, som i motsats till din är väldigt smalbandig. -Men jag tror det är ung samma princip när det kommer till strålningsvinkeln; nämligen att det går betydligt bättre att höra DX-stationer än lokala inom landet.

Finns där inget träd på innergården eller annan möjlighet att dra en tråd till? Vindstilla dagar skulle du kunna släppa iväg en väderbalong med antenn som lina. Det gäller att vara uppfinningsrik idag om man ska hålla på med radio! Nu när det börjar bli varmt kan du ju packa en picknickkorg och dra ut till skogs för att lyssna :).
 
Back
Top