Kraftmatningskontakter och kablage

SM0UAN

Well-Known Member
Jag har en IC-720 som jag är rätt nöjd med. Dock är "intagsdonet" för kraft (13,8 V) rätt visset; stiften verkar i dåligt skick och man får ibland helt avbrott om man kommer åt matningskabeln. Dessa 6-poliga kontakter är inte särskilt imponerande, tycker jag, de verkar klena/veka för de strömmar som ju ändå kan komma ifråga. Tips på vad de heter och om de kan köpas på nån "vanlig elektronikfirma" tas tacksamt emot.

Man skulle ju kunna byta ut dem också. Det finns ju andra kontakttyper som bara kan sättas i på ett sätt. Finns det nåt avgörande skäl att behålla just denna kontakttyp?

Jag skulle också gärna vilja ha tips om nån vet var man kan få tag i "skärmstrumpa" på metervara. En som kan träs över en kabel med 8 mm diameter är det som skulle behövas.
 
Jag skulle också gärna vilja ha tips om nån vet var man kan få tag i "skärmstrumpa" på metervara. En som kan träs över en kabel med 8 mm diameter är det som skulle behövas.
Du kan riva av plastmanteln på t ex RG213. Sen ligger skärmstrumpan "lös" och kan lätt tryckas ihop och dras av.
 
Jag skulle också gärna vilja ha tips om nån vet var man kan få tag i "skärmstrumpa" på metervara. En som kan träs över en kabel med 8 mm diameter är det som skulle behövas.

Vissa varianter av äldre skärmade mångledar-datakablar låter sig lätt skalas upp och plockas isär i sina beståndsdelar, och en av dem är ibland finfin skärmstrumpa.

Passande kabel hittas inte sällan på radio-/elektronikloppisar, och det blir ofta betydligt billigare än att köpa ny fin skärmstrumpa på ELFA/motsv.

Det övriga innehållet i kabeln behöver man ju inte heller omedelbart kasta bort, de enskilda ledarna kan man ofta använda som kopplingstråd i sina uppkopplingar och byggen.

:)
 
Tips på vad de heter och om de kan köpas på nån "vanlig elektronikfirma" tas tacksamt emot.
De är "Molex-kontakter" och kunde åtminstone förr köpas i lösvikt.
Mouser har dem, och här finns de också:


Som sagt är de klena, och skulle med fördel kunna bytas ut mot något stabilare.
Dock är utbudet av rejält dimensionerade rektangulära kontakter begränsat.
Om det fanns utrymme för att montera en MS-E eller MS-3102 rund kontakt med
gänga eller bajonettfattning vore en sådan idealisk.
 
Vissa varianter av äldre skärmade mångledar-datakablar låter sig lätt skalas upp och plockas isär i sina beståndsdelar, och en av dem är ibland finfin skärmstrumpa.


Tänk på att många "datakablar" har skärmstrumpa av rostrfri tråd, och därmed helt omöjlig att mjuklöda.
 
DC jacken på riggarna är som nämnt av enklare typ som egentligen inte är avsedda att användas, dvs plugga in och ur särskilt många ggr.
Det vanligaste problemet är att sladdpluggen, som har hon-stift blir slappa.
Man kan sticka in ett smalt vasst föremål och klämma eller vika ihop hylsorna lite, de är gjorda av tunn plåt som är vikta till små rör.
Då finns chans att de funkar tio år till...... ja kanske livet ut.
Chassikontakten har stift, och de kan man inte göra mycket åt.
Att byta kontakten vore ju bra, men svårt att finna något bättre som passar i hålet.

DC kontakterna på IC-701 var av en annan klass, (mkt god kvalitet) men är stora och kanske svårare att få tag på....

Att dra ut två rejäla kablar, och använda sladdkontakter vore ju en ide, men blir klumpigt.
I sådant fall är det viktigt att ansluta både röd och svart på samma ställe som kablarna från Molexkontakten var anslutna till.
Dvs att anslut minussladden till chassit på godtycklig plats är förödande.

SM4FPD
 
Jo, jag har klämt lite på hylsorna, men det är som att materialet inte har nån vidare "spänst" utan glappar upp efter ett par till/frånkopplingar. Jag hittade en möjlig kandidat, som ska presenteras här om den visar sig vara lämpad. Det måste ju vara rimligt rent mekaniskt att göra ett byte också.
 
Hittade en kontakt på electrokit, XT90 40A. Ett fästhål var rakt av borra o gänga, det andra blev lite filande o en "plåtskruv". Känns rätt robust.
 

Attachments

  • Kont-1.jpg
    Kont-1.jpg
    77,3 KB · Views: 25
  • Kont-2.jpg
    Kont-2.jpg
    76,5 KB · Views: 25
Just Andersson Powerpole-kontakter (PP) som @SM1HOW skrev om ovan har blivit en "standard" för 13.6V (12V) matning till amatörradioutrustning. Fast det är långt ifrån alla som följer den "standarden". Elecraft är ett företag som använder den för "större" apparater.

En speciell egenskap hos kontakterna är att de är hermafroditer - det finns alltså inte han- och honkontakter utan bara en typ av kontakter som passar ihop med alla andra.

Distributionscentraler kan man antingen köpa (exempel) eller 3D-printa (exempel).

Själv har jag en radio som har Andersson Powerpole från början. På en mindre radio har jag bytt till PP. Lite mer utrustning 12V-matar jag också med PP. Jag 3D-printade en distributionsbox. I bilen (nåja, förra bilen) drog jag en kabel från batteriet (via säkringar på både plus och minus), in i kupén och hade PP i kupé-ändan.

Plötsligt har livet blivit så enkelt! ;-)

SM5OCI Per
 
Ser ut som du valde XT90 med inbyggd mjukstart (precharge).

Vid batteridrift med korta grova kablar spar det på kontakten.
De beskrev det som "gnistskydd" och jag tänkte att det är väl inte fel...

Den ovan nämnda Powerpole hade kunnat vara ett alternativ, absolut. Finns de som "vägguttag"? Det skulle kunna vara skäl att titta på det för uppsnyggning av elsystemet i "radiobilen".
stabsbil-1.JPG
 
Det är mycket få kontakter som är avsedda för, eller mår särskilt bra av att sättas ihop, eller ännu värre, tas isär under belastning. Det blir ett litet brännsår i kontaktytorna av ljusbågen, som sedan leder till sämre kontakt nästa gång, om igen och så vidare.

För att få bästa livslängd ur kontaktdonen bör de så långt som möjligt alltid manövreras i strömlöst tillstånd, slå av grejerna med därtill avsedd strömbrytare innan. Varje gång...

:)
 
Det är mycket få kontakter som är avsedda för, eller mår särskilt bra av att sättas ihop, eller ännu värre, tas isär under belastning. Det blir ett litet brännsår i kontaktytorna av ljusbågen, som sedan leder till sämre kontakt nästa gång, om igen och så vidare.

För att få bästa livslängd ur kontaktdonen bör de så långt som möjligt alltid manövreras i strömlöst tillstånd, slå av grejerna med därtill avsedd strömbrytare innan. Varje gång...

:)
Hmmm... Jag hade en kollega, som drog isär värmekontakten mellan lok och vagnsätt, utan att kolla att värmen var frånslagen (1500 VDC). "Ljusbåge" är bara förnamnet, han såg inget på två dagar och kontakten hann bli skrot innan huvudbrytaren löste. Jag stod i förarhytten och trodde någon avlossat en AK4 i maskinrummet. Huga.
 
De beskrev det som "gnistskydd" och jag tänkte att det är väl inte fel...
Dessa kontakter används ofta av "modellflygare" som flyger elkärror.
Gnistskyddet laddar elektrolyterna i motordrivaren innan man dockar ihop kontakten. (om gnistskydd funktionen är inkopplad)
Man har ju ingen strömbrytare på modellplanen utan kopplar bara in batteriet "smack på" när det är dags att flyga.
Mycket bra kontakter för övrigt anser jag som flyger modellplan.
 
Jag körde med Deans när jag flög RC (all equipment finns kvar men ligger i lådor som en massa annat, :D) . Jag har dock skaffat mig ett gäng med sådana där Anderson PP numera, så på lite lådor med transvertrar å annat jox blir det nog sådana sen framöver. I synnerhet om man ska ut portabelt på ngn bergsknalle med lite "gigahertz-grejor", så verkar det smidigt..
 
Back
Top