Kristall för 80m

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Söker efter kristall för 80 ( cw-delen ) med kristallhållare för ett rörprojekt.
 
Greger på electrokit.se har kristaller som ligger runt 3560 - 3580.
 
Last edited:
En typisk CPU kristall är 3579,5 kHz och finns i ELFA. kostar bara en tjuga.
Har för mig det finns en fyr på 3579 kHz.
Förmodligen har många kristaller till detta band slängts för länge sedan, körde själv med ett par kristaller i bandet 3510 - 3530 med min första TX. I Slutet av 60 talet.....
GQRP klubben SPRAT säljer specialtillverkade kristaller på QRP frekvenserna.
Möjligen måste man vara medlem där för att kunna köpa.
Det finns oxo keramiska resonatorer i ELFA som ligger på 3580 kHz, dessa går nog att "dra" mer som VXO.
CPU kristaller finns oxo för 18432 kHz och kan säkert köras på överton.
Hör även med Svebry i Sköde han kan ha grejer liggande.
 
Leif....det är vintage-modeller jag är ute efter....som typ i Paraseten...kommer inte ihåg vad Bengt/EQL sa att hållaren jag fick passade för....:rolleyes:

Roy...det ska bli en rörsändare som är kristallstyrd, för 80m...så är det tänkt iaf. Får se om jag kan "hitta" en matchande mottagare, med rör förstås. Det ska bli en "gammaldags" amatörradiostation.....;)
 
Last edited:
Jo jag förstod att du ville ha kristaller med gammalt stuk. Jag har monterat dessa kristaller i äldre kristallhållare så man får "rätt" frekvens i sina surplusriggar. :)
 
Jag vill ju platsa i gänget Leif....:D....egenbygge som är hemma byggt ...hemma i hobbyrummet. Jag har delarna till mitt lilla powersupply.....ja, det är ett EZ 80, kondingen är 2 x 50uF 300V, drosseln är på 15H....bleedern blir på 65k. Ska bara ha 50mA ut.

Det ska in i en "burk"....sen ska "bara" oscillator/pa byggas...lätt som en plätt....:p

Bleedern är inte med på bilden...
 
Last edited:
Denna hållare, som din bild visar SM7FJB, finns med olika stiftdiamter. Dels "halvgamla" kristaller med smala stift, c:a 0,7 mm. De heter HC-6/u, kristallen som en sockerbit, av plåt, ihoplödd.

Sen de gamla med isärskruvbart hölje, de hade tjocka stift, c:a 2 mm och är större. Men samma stiftasvstånd. Dessa heter FT-243. Sk "surpluskristaller".

De små med kvartums siftavsånd heter HC-25, sen finns HC-17 som jag inte vet störelsen på.

Själv hade jag kvar mina två surpluskristaller, 3505 och 3510 kHz sedan hembyggtiden, de kanske kommer till bruk om nostalgin tar över. Dessa gick med två transistorer i slutet av 60 talet och gav mig massor av QSO, med en dryg watt.
 
Själv hade jag kvar mina två surpluskristaller, 3505 och 3510 kHz sedan hembyggtiden, de kanske kommer till bruk om nostalgin tar över. Dessa gick med två transistorer i slutet av 60 talet och gav mig massor av QSO, med en dryg watt.

Finns de fortfarande kvar så tryck i en i din Ra190 och kör några QSO. 0.8 watt kan höras långt ibland. :)
 
Ett mycket bra förslag SM7MCD, hur du nu kunde veta att jag har en sådan.
Blir att bygga ett bättre PS först, och då blir det nog ett med 12 Volt in och DC till DC omvandlare..
Eller göra ett batteripack av 45 st R6:eek:r.... det blir 67,5 Volt anodsp. det lär nog räcka länge hi..
Ser vi här RA-200 dvs RA-200 hemsidan och SM7UCZ beskrivning på en 12 Vots omvandlare till RA-200 kanske man kan sno en del kopplinngar som passar RA-190
 
Johnny -UCZ har satt ihop en spänningsdel även till just Ra190 som finns här Ra190 och som funkar väldigt smidigt. Du behöver två anodspänningar som är galvaniskt skilda för att det skall funka, och Johnnys aggregat fixar detta.

Eller så gör du som jag och -XFZ, vi kör med två paket med 8st 9volts-batterier, ihoplimmade med smältlim. Vänder du dem rätt så passar det perfekt i orginal batteriväska till stationen. Det är ganska bra tryck i många av dagens batterier och jag har fått över 10 timmars drift med "flitigt" sändande med denna bestyckning. Dessutom får du några volt extra så du kan få upp till 1 (EN) watt från sändaren, det du, det är effekt det från riktiga radiorör ... ;)

Hur jag visste att du har en Ra190? Du har skrivit om det på detta forum, som alla så klart läser. :rolleyes: :cool:
 
Toppen, tack för länken till RA-190 PS, nu får jag lite inspiration. Vi får se om det håller i sig. Och om man hinner bygga något innan sommaren.
Jo jag minns att vi deabtterat RA-190 förut men jag trodde ingen läste så noga eller kom ihåg vad andra har för grejer.
 
jag trodde ingen läste så noga eller kom ihåg vad andra har för grejer.

Det borde du förstått att kollektivet är fyllt av nördar, var och en med sin passion för livets små nödvändigheter utan reell koppling till något nyttigt ... :cool: ;)

För att återgå till kristallerna ... man bör tänka på att det inte går för mycket ström genom kristallen om man byter en gammal kristallplatta mot en modern "datorkristall", annars funkar det OK.
 
Just därför vill jag en vintage-modell....det ramlar säkert in en passande.
 
Ok...jag tar en runda till. Roy, Electrokit har en kristall som ligger på typ 3579.....det är för högt upp. 3575 hade varit perfekt. Jag har faktiskt en som ligger på 3545, med det är en bjässe som jag får göra en adapter till för att den ska passa i min HC-6/U hållare.

Nu har jag precis fått nätdelen klar till sändaren. Bygget fortsätter med sändaren nu. Någon som har en kristall på lämplig CW-frekvens av modell HC-6/U? Köpes gärna.
 
Electrokit har 3565, 3570, 3575 och 3580. Fast de har kanske inte hunnit få in dem i onlinebutiken ännu, men slå en signal till Greger.
 
Tack för länken Markku
Jag har sett sidan förr, men han ska ha 15 USD för EN kristall plus 5 USD för att skicka det. Jag skulle kunna tänka mig de som ligger mellan 3505-3560kHz. Det blir drygt 1700 SEK utan frakt på 5 USD. Lite för bra.....får börja i en annan ände, med lite billigare kristaller.
 
Back
Top