Kylflänsar

Jag kopplade upp en nästan likadan regulator.
Använde en optokopplare för att kunna styra MosFeten från lågspänningssidan.

Fungerade väldigt likt "skolboken" vilket betyder att regulatorn är bara stabil med en dominant pol och det är utgångskondingarna som står för den.

Genom att slöa ner op-ampen så kunde jag lätt starta självsvängning.

Har ännu inte simulerat strömbegränsning.

/Micke

Intressant! Så du kopplade ihop något rent fysiskt alltså :)
Läste någonstan på nätet om att slöa ner vid den reglerande komponenten.
Är det vad du menar?

Låter absolut inte fel med en optokopplare för att isolera lite. :D

Jag satt faktiskt och klurade på ifall det finns något bra sätt att mäta strömmen (och gärna spänningen) mer isolerat.

Fick lite tips via mail av en amatör som inte är medlem på HAM.SE.
Det var lite "småsaker" för att skydda opamp'arna och även lite runt trissorna. Uppskattat!

Så här ser det ut nu iaf.
Det ena schemat är strömmätningen jag labbar med. Det blir lite mycket jox för att kunna mäta strömmen i mV/mA på högspänning ner till max 5 volt.

Du går det snabbt att simulera och verkar stabilt. Kanske dags att värma lödkolven nu? ;)

Och snål som man är så försöker jag i det längsta använda billiga op amp'ar istället för lite dyrare (lägre offset och lägre biasström, etc).
Men det skaaaaaaaa gå! Haha! :D
 

Attachments

  • senaste.jpg
    senaste.jpg
    103,4 KB · Views: 112
  • senaste_i_probe.png
    senaste_i_probe.png
    78,2 KB · Views: 176

Tackar för länkarna! Då har jag lite läsning en fredagskväll! :D

Hm... Jämför man din och min (utan strömbegränsning) så ser ju min ut att ha en massa onödigt jox. Haha! *s*
Jasså, var du oxå i startgroparna att bygga ett labbagg med liknande spec'ar eller blev du inspirerad av mina tokigheter? :D

Tack för tips & idéer! Uppskattat!
Ha en skön fredagskväll!
 
Lite att läsa i ämnet linjära regulatorer.
Viktigt!
Relativt snabb J-fet OP med reducerad förstärkning.
C1 har ett ESR på 1ohm, inte lägre!!
C3 ger "soft start"

På linjärregulatorer är det lämpligt med "foldback current limit"
Det reducerar tempstressen på MosFeten dessutom ger det stabilitet.

....få se vem som hinner först:D

/Micke

Förresten, med enkel matningsspänning till op amp'en, även om den klarar rail-to-rail, klarar du från nära 0 volt till max då med din variant?
 
Förresten, med enkel matningsspänning till op amp'en, även om den klarar rail-to-rail, klarar du från nära 0 volt till max då med din variant?

NEJ! då behövs dubbel matning eller annan OP.
Hur lågt jag kan gå har jag inte testat ännu, jag siktar på 100-500V ut.

Anledning till J-fet OP är att input bias är mycket lågt och då kan spänningsdelaren R12/R5 vara högohmig.
Med vanlig bipolär OP så fick jag gå ner till ca 80kohm för att undvika stora fel i feedbackspänningen.

Troligtvis lägger jag strömshunten på minussidan.
Det underlättar avsevärt när det gäller höga spänningar.
Ett annat alternativ är att mäta strömmen in med hjälp av en strömspegel.
Du vet...samma ström in som ut(nästan) i en linjär regulator.

/Micke
 
Last edited:
Jasså, var du oxå i startgroparna att bygga ett labbagg med liknande spec'ar eller blev du inspirerad av mina tokigheter? :D

Jag blev inspirerad:p men så tokigt är det inte, kan inte låta bli;)
Har redan flera gamla Oltronix rörbestyckade spänningsaggregat så jag behöver inte fler.

/Micke
 
NEJ! då behövs dubbel matning eller annan OP.
Hur lågt jag kan gå har jag inte testat ännu, jag siktar på 100-500V ut.

Anledning till J-fet OP är att input bias är mycket lågt och då kan spänningsdelaren R12/R5 vara högohmig.
Med vanlig bipolär OP så fick jag gå ner till ca 80kohm för att undvika stora fel i feedbackspänningen.

Troligtvis lägger jag strömshunten på minussidan.
Det underlättar avsevärt när det gäller höga spänningar.
Ett annat alternativ är att mäta strömmen in med hjälp av en strömspegel.
Du vet...samma ström in som ut(nästan) i en linjär regulator.

/Micke
Jaa! Vart sjutton har JAG varit i mina tankar?!?! Klart man har strömshunten på minussidan vid höga spänningar! :eek:
 
Förlåt en dum fråga: jag ser att det står UT till höger på bilden (fil 1550 ) men var har du IN någonstans?

Någon annan kanske vill använda din idé men då måste han ju veta var man kopplar in högspänningen.
 
Last edited:
Förlåt en dum fråga: jag ser att det står in till höger på bilden (fil 1550 ) men var har du in någonstans?

Någon annan kanske vill använda din idé men då måste han ju veta var man kopplar in högspänningen.

Ringen längst till vänster med +/-tecknen med benämningen V2 är spänningsskällan "in".
 
Förlåt en dum fråga: jag ser att det står in till höger på bilden (fil 1550 ) men var har du in någonstans?

Någon annan kanske vill använda din idé men då måste han ju veta var man kopplar in högspänningen.

OK, lessen om det är otydligt.
Spänningskällan V2 = 550V in.
Motståndet R3 är min last.

Jag har utelämnat allt som inte behövs för simuleringen.
Vilket betyder att kopplingsschemat är inte helt komplett.

/Micke
 
Foldback current limiting (kommentar till -GLD)

...passar inte min "kravlista" på mitt projekt tyvärr. :p

Behöver mer åt konstant ström begränsning. Förhoppningsvis blir det stabilt
ändå trots linjär reglering. :D

Ska du använda foldback eller?
 
Lite att läsa i ämnet linjära regulatorer.

Så här ser min koppling ut.


View attachment 1550

Viktigt!
Relativt snabb J-fet OP med reducerad förstärkning.
C1 har ett ESR på 1ohm, inte lägre!!
C3 ger "soft start"

På linjärregulatorer är det lämpligt med "foldback current limit"
Det reducerar tempstressen på MosFeten dessutom ger det stabilitet.

....få se vem som hinner först:D

/Micke

Hej Micke,

Testade din variant men måste gjort något annorlunda för sveper jag
0-5 volt på "styrspänningen" blir resultatet som på bild1. 250-460 volt

Tog två skärmdumpar på min variant (som den ser ut just nu) och är det linjärt. Dvs 1 volt = 100 volt, osv. Bild tre visar dessutom när min strömbegränsar (250 mA i exemplet). Samma svep 0-5 volt in (0-whatever ut)

Våra "design goals" är säkert helt olika och jag måste erkänna att det finns säkert 100 knasigheter i min konstruktion. :D

Ska göra om att mäta strömmen på minussidan istället. Spara en del komponenter och krångel! Bra tips där! :D
 

Attachments

  • gld.jpg
    gld.jpg
    104,8 KB · Views: 52
  • wwg1.jpg
    wwg1.jpg
    101,5 KB · Views: 42
  • wwg2.jpg
    wwg2.jpg
    99,1 KB · Views: 49
Hej Micke,


Våra "design goals" är säkert helt olika:D

Ja, så är det nog.
Jag tänkte aldrig att stabben skulle gå ner till 0V.

Ursprungligen avsåg jag att driva den linjära regulatorn med en swichad dito. Tanken var att bara hålla en minimal överspänning så att stabben har lagom spänning att jobba med. Men denna metod skulle man kunna hålla förlusterna nere men ändå få en variabel linjär regulator.

Sitter nu i regnet utan tillgång till LTspice så konstruktionen får vänta lite.

/Micke
 
Ja, så är det nog.
Jag tänkte aldrig att stabben skulle gå ner till 0V.

Ursprungligen avsåg jag att driva den linjära regulatorn med en swichad dito. Tanken var att bara hålla en minimal överspänning så att stabben har lagom spänning att jobba med. Men denna metod skulle man kunna hålla förlusterna nere men ändå få en variabel linjär regulator.

Sitter nu i regnet utan tillgång till LTspice så konstruktionen får vänta lite.

/Micke

Hehe! Undrar om Wine finns till Android? Så kan man köra LTspice under Wine på en Android ;-) Eller ja, det fiins ju iPhone-folk oxå. Så kanske Wine+LTSpice på en iPhone? Då är man ju ALDRIG utan simulering ;-)

Ha det skönt i regnet! ;)
 
Back
Top