Lämna antenner i fält

Johan Persson

Well-Known Member
Jag körde lite portabelt idag, med min X5105. Det var contest på 20 och 40, men jag lyckades få kontakt med en POTA station nere i Europa på 17m. Antennen var 10m sladd som var hjälpligt uppkastat i ett träd. Det var kallt och blåsigt, och min hund började frysa ganska snabbt så vi fick hålla oss i rörelse och vandra vidare.

Väldigt smidigt att ha inbyggd ATU, Batteri och mikrofon!

Är det någon som provat att sätta upp en mer permanent antenn på en plats man ofta sänder ifrån? Eller är det nedskräpning och onödiga risker för djurlivet?


1707051070297.png
1707051076596.png
 
Jag har också funderat i de banorna, men hittills har jag alltid plockat ner antennerna efter mig. Resonerar som du att det förmodligen skulle räknas som nedskräpning att lämna kvar dem. Man har också risken att någon plockar med sig eller förstör. Men visst skulle det vara praktiskt. Särskilt på vintern när det blir kallt åt fingrarna att trassla med kastlinor och kontakter. Jag har haft snören som fastnat i träd några gånger som fått sitta kvar, men som tur är har det inte varit på så avlägsna platser utan jag har kunnat komma tillbaka och städa senare.
 
Vi i lokala båtklubben har satt upp min gamla kassa G5RV ute på favorit-ön i insjön vi mest far runt i.
Den hänger i och bland vindpinade tallar på kanske 6m höjd. Sattes upp 2012. Såg den senast 2020 men den sägs hänga kvar.
Bandkabeln är snodd runt en av stammarna och uppkrokad på en spik 2,5m upp.
man nöds då ’hitta på’ ngt för att kunna nå såpass nästa gång o kroka av den. Man har alltid med ngt blyacc, kanske en kylbag, några vedträn eller ngt så man når den.
Den har klarat sej från vandalism konstigt nog men vet man inte om den så syns den ju inte heller samt att den är belägen på en ö.
Ingen höjdarantenn på ngt sätt men ngn längre får ändå inte plats på ön och ngt medhavt slänger man knappast upp på bättre sätt där heller så den gör allt sin tjänst ändå.
Platta, vita packsnören från jobbet som för all del är gröna nu…är den hängd med och har under dessa år brustit enstaka gång.
 
Om markägaren träd ägaren är vidtalad är det bara ovissheten om antennen är kvar eller inte i skogen som skaver nästa gång jag går dit. Varför jag säkert skulle ta med mig kastlina, reservantenn mm. vid nästa. I det perspektivet är det kanske onödigt att lämna antennen i skogen. Därefter kommer andra orsaker som gör att det kanske är olämpligt eller onödigt att lämna saker i skogen. Markägare, den som äger träden eller trädet kan ha synpunkter, han var väll vidtalad? Slitaget på trädet träden är en annan sak som kanske ska beaktas, oavsett hur försiktigt antennen är monterat, kommer antennen eller fästlinorna över tid att orsaka skador på träden kanske minimala men ändå, andra människor och djur kan störas av trådarna i träden det är onödigt. Det kan var bra om vi radioamatörer lämnar naturen i ett bättre skicka än när vi kom dit för vår fältverksamhet.
 
Jag har fortsatt med att plocka ner mina antenner, men de senaste gångerna har jag faktiskt lämnat ett snöre ute i en tall i närheten. Jag lyckades få det över en bra, hög gren utan så mycket annan vegetation under när jag var ute i förra veckan, så lämnade den där. Jag har nu varit tillbaka två gånger, och att bara hissa upp antennen direkt är ju faktiskt rätt bekvämt.
 
Back
Top