Letar efter mast

breadshop

New Member
Hejsan,

Vi börja en ny Närradio kanal i Västra götalands och letar efter en mast som är minst 18m hög. Vet någon var man kunda hitta nåt beggat?

Hoppas att ni har en jätte härlig dag!

Bob Larsen

Radio Floda 91,4 fm (Lerums Kommun)
 
Man kan toppa den masten med några meter skarvbart maströr så blir det över 18 m. Håller nog för de antenner närradion brukar ha.
 
Tack för svaren. Jag hittade på blocket med när jag kom på att jag ska söka på "fackverksmast".

Jag hade tankt om en flagstång med, men vi ska HF länka från studion. Jag tror att hf antenn kommer att sväja för mycket. Eller vad tycker ni?
 
Det är nog ingen fara, jag har själv hållit på med närradio. Om det inte handlar om flera mil är det rätt stabilt.

Många har gått över till att länka med streaming över internet mellan studio och sändare eller mellan utomhusevent och studio. Billigare än en HF-länk och mer flexibelt. Men HF kan också ha sina fördelar. Ett tips är att se hur Stockholms närradio har löst detta. De har tre sändare och tiotals studios.

De har också andra bra lösningar som de byggt och programmerat själva -föreningar som sänder kan logga in och skicka inspelade filer till en dator som automatiskt sänder ut programmen på önskat klockslag.

För att undvika begreppsförvirring bland alla radioamatörer här så är det lika bra att säga direkt att "HF" i detta fall betyder överföring med radio till skillnad från LF på kabel. Alltså inte HF i betydelsen kortvåg. Den HF-länk som används är bredbandig FM, UHF runt 360 MHz.
 
Sveriges Radio har i alla tider använt fel benämning. HF är 3 - 30 MHz, inget annat. Menar man att överföring sker med hjälp av radiovågor, 10 kHz upp till "GHz-vågor" heter det RF. Även amatörer syndar mot detta. Ibland ser man i annonser att man letar efter en HF-drossel när man menar en RF-drossel.

Använd korrekt benämning så slipper man att skapa missförstånd!

73
Bengt SM6APQ
 
Det är inte fel att säga HF. HF är förkortning av HögFrekvens.
Högfrekvens är allt över 20 KHz i studiosammanhang och betecknar all överföring som inte går som ljudsignal i en sladd. Eftersom Bob frågar i egenskap av närradiokille så tycker jag vi får acceptera det vokabuläret i den här tråden.

Återigen: det handlar alltså om UHF så att ingen radioamatör blir osäker, nervös och förvirrad.

Och tråden handlar om att skaffa en mast.
 
Tack igen! Ni är så duktiga! Jag vill be om ursakt at jag är så dåligt med vokabular.

Jag tror att det är kanske bäst om jag letar efter flaggstång istället. Det verkar som en rymlig lösning. Åtminstone värt ett prov!

Jag tror att vi kan stänga denna tråd om folk blir upprörd pga min dålig vokab.

Ha det så bra!

Best,

American Bob
 
HF= högfrekvens.
RF= radiofrekvens.
LF= lågfrekvens.
AF= audiofrekvens.
Inget att hänga upp sig på
 
Tack sm7csr!

Bob, ditt vokabular är helt ok.
Hams och broadcasters kallar saker lite olika, ibland betyder något en sak för den ene och något annat för den andre. Ingen är egentligen upprörd.

Jag vill gärna veta hur det går med din mast, så häng kvar i tråden.

Är det en radiolänk mellan studio och sändar-siten? Hur många kilometer är det ungefär? Jag är bara nyfiken.
 
Hej Jonny,

Studion och masten är ungefar 3 km ifrån. Vi har köpt en 5w "hf" länk från studion till transmittern. Vi hade tankt att sända via nätet först, men vi kan bara ha ADSL och vi tyckte att det duger inte. Vi tyckte att det var vart att satsa på något som vi vet ska vara stabilt. Vi har tur med marken som masten ska ligger på är ca 130 meter över havet. Som är alldeles utmarkt för göteborgs området.

Tack för hjälpen!

Best,

Bob
 
Last edited:
Det kommer nog gå bra om det bara är 3 kilometer.
Närradiosändaren är väl högt placerad också. Det borde inte vara så svårt att få fri eller nästan fri sikt med. Ni har väl inte så många skyskrapor i Floda, som är i vägen. :)

Lycka till!
 
Back
Top