Liten entransistors oscillator/sändare

Johan Persson

Well-Known Member
Den här lilla sändaren dök upp i flödet hos DX-Explorer, kristallstyrd oscillator med ett enkelt LP-filter och designern har fått 700mW från den på 12v. Vad tror ni om frekvensstabiliteten på denna, går det att få den stabil med en kristallugn kanske? Om man sänker effekten till 200-300mW?

https://dxexplorer.com/one-bjt-transmitter/
1692779647351.png
 
En sådan här oscillator får en frekvensstabilitet som primärt kommer att avgöras av kristallströmmen och kristallens kvalitet. Kristallugn eller inte kommer att göra mycket liten skillnad.

Nycklade kristalloscillatorer, i synnerhet av Pierce-typ, ger ofta upphov till ett långsamt "chirp" eller "yoop" som i sin tur beror på intern uppvärmning av kristallen.

Sådana här sändare har funnits sedan "hedenhös" och krävde en hel del
"Fingerspitzgefühl" hos användaren, i synnerhet under den tid när en transistor kostade både en och två veckopengar.

1692784081958.png


1692784620515.png

Har själv byggt en sådan, 1971 måste det ha varit, vilken använde 2N1613 med kylstjärna för att använda som "rävsändare".
Finns dock inget minne av att varken rävjägare eller några andra klagade över någon frekvensinstabilitet, varken drift, "yoop" eller "chirp".
 
Last edited:
Den här lilla sändaren dök upp i flödet hos DX-Explorer, kristallstyrd oscillator med ett enkelt LP-filter och designern har fått 700mW från den på 12v. Vad tror ni om frekvensstabiliteten på denna, går det att få den stabil med en kristallugn kanske? Om man sänker effekten till 200-300mW?

https://dxexplorer.com/one-bjt-transmitter/
View attachment 10580
Om den ska användas för att köra QSOn är den "tillräckligt" frekvensstabil. Jag har byggt ett otal liknande genom åren. Senast igår när jag behövde en ny mätsändare till mitt pejlsystem. Det enda som eventuellt kan anmärkas på en direktnycklad kristalloscillator är att den ger nyckelknäppar, men det saknar betydelse med den låga effekten.
 
Min första sändare byggde jag enligt SM6CNX beskrivning ovan. Jag upplevde den som frekvensstabil. Däremot fanns en del att önska när det gällde oönskad utstrålning. Min favoritkristall var 3514 kHz. SM4ANQ (jag bodde då i Ludvika) rapporterade att mina signaler var läsbara på 144 MHz, vilket skulle motsvara 41:a övertonen. :D Avståndet var över 1 km... Mätinstrument? Nja, inte så många som nybliven C-certifikatinnehavare.
 
Däremot fanns en del att önska när det gällde oönskad utstrålning. Min favoritkristall var 3514 kHz. SM4ANQ (jag bodde då i Ludvika) rapporterade att mina signaler var läsbara på 144 MHz, vilket skulle motsvara 41:a övertonen.
Eftersom antennkopplingen i princip var ett högpassfilter så kom alla övertoner som genererades ut i antennen.

Jag provade denna "sändare" för 144 MHz (=18*8025 kHz)

1692868314155.png

Fast byggd med en 2N708 och ungefär 5 mA kollektorström
Jag kom till SM4ASX med den.

1692868688589.png


Ungefär lika långt som QRB mellan Ekvägen 29 och Rotorvägen 41.
 
Eftersom antennkopplingen i princip var ett högpassfilter så kom alla övertoner som genererades ut i antennen.

Jag provade denna "sändare" för 144 MHz (=18*8025 kHz)

View attachment 10588

Fast byggd med en 2N708 och ungefär 5 mA kollektorström
Jag kom till SM4ASX med den.

View attachment 10589


Ungefär lika långt som QRB mellan Ekvägen 29 och Rotorvägen 41.

Min första sändare byggde jag enligt SM6CNX beskrivning ovan. Jag upplevde den som frekvensstabil. Däremot fanns en del att önska när det gällde oönskad utstrålning. Min favoritkristall var 3514 kHz. SM4ANQ (jag bodde då i Ludvika) rapporterade att mina signaler var läsbara på 144 MHz, vilket skulle motsvara 41:a övertonen. :D Avståndet var över 1 km... Mätinstrument? Nja, inte så många som nybliven C-certifikatinnehavare.
Det kan gå andra vägen också. När jag i godan ro år 1962 satt och pratade på 2m AM med min sändare med en 6J6 i slutet, ringde en amatör från Vällingby ca 1 km bort (jag kommer inte ihåg callet). han undrade hur det kom sig att han hörde mig på 80m foni. Det fanns ingen bärvåg, men han hörde klart och tydligt mitt prat över hela bandet.
Det visade sig vara överslag i Philipstrimmern i matningen av 2-meterantennen så det blev en amplitudmodulerad gnistsändare. Den kopplades via någon jordslinga till antennanpassaren som var kopplad till min 2x20-metersdipol och avstämd till 80 m.
 
Våra MMDVM_HS hattar som kör runt 10 mW på 70cm går långa sträckor också, dom är inte heller rena och innehåller bara ett enkelt filter.
 
Back
Top