Livestream på nätet

Johan Persson

Well-Known Member
I utlandet finns en del radioamatörer som kör DX och livestreamar sina QSO, ganska roligt att kunna höra sig själv i efterhand och veta hur man gick fram t.ex. Men jag funderade på om detta är möjligt i Sverige..

Tillåter LEK att man spelar in radiokommunikation och lägger ut på nätet? Även om syftet är välmenande?
 
Det är svårt att veta hur en domstol skulle resonera kring detta. Vad jag känner till är det inte prövat.

Bestämmelsen om tystnadsplikt i LEK 9 kap. 31 § gäller "den som tillhandahåller ett elektroniskt kommunikationsnät eller en elektronisk kommunikationstjänst". I ett QSO mellan radioamatörer finnns ingen som tillhandahåller något nät eller någon tjänst.

Förbudet mot avlyssning i LEK 9 kap. 27 § gäller "meddelande som överförs i ett allmänt elektroniskt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst". Amatörradio är inte någon allmänt tillgänglig tjänst.

Jag har haft fel förr, men min inte helt okvalificerade gissning är att det är fritt fram. Eller åtminstone att LEK inte sätter upp några hinder. Den som inte vill ha sina sina privata angelägenheter spridda för vinden bör avhandla dem via ett annat medium än amatörradio.
 
Borde inte vissa reklamfilmer från SSA – t. ex. denna – råka på samma problem i så fall?

För den delen, öppna WebSDRer?
 
Det känns som att det här är ett område som inte hängt med tekniken riktigt, lite som lagarna om övervakningskameror som inte verkar ta hänsyn tillalla Tesla-bilar och digitala video-dörrklockor som man stöter på.
 
Är inte en hel del av charmen/poängen med amatörradio att det ska vara "live" här och nu, med en riktig människa i andra änden?

Visst kan man ju spela in och spara vad som ägt rum, av allehanda goda anledningar, men det finns väl nästan tillräckligt av sådant på Youtube/motsvarande redan?

:)
 
Back
Top