SM0AOM
Well-Known Member
Att enbart använda CPDLC för ATC-kommunikation i t.ex.
Centraleuropa torde vara orealiserbart p.g.a. responstiderna.
Telefoni har den stora fördelen att vara realtid "på riktigt" vilket
nog har en avgörande betydelse när trafikintensiteten är stor.
Erinrar mig att just den här frågan var central när det gällde hur
HFDL-systemet skulle dimensioneras i början av 90-talet, men då
var det responstiden i "oceanic airspace" som redan var i häraden
minuter vilken betraktades som dimensionerande.
Men frågan om maximal "kötid" för att få igenom ett ACARS-meddelande på 140 byte ansågs central.
Centraleuropa torde vara orealiserbart p.g.a. responstiderna.
Telefoni har den stora fördelen att vara realtid "på riktigt" vilket
nog har en avgörande betydelse när trafikintensiteten är stor.
Erinrar mig att just den här frågan var central när det gällde hur
HFDL-systemet skulle dimensioneras i början av 90-talet, men då
var det responstiden i "oceanic airspace" som redan var i häraden
minuter vilken betraktades som dimensionerande.
Men frågan om maximal "kötid" för att få igenom ett ACARS-meddelande på 140 byte ansågs central.