Mera SB-200

SM6CJB

Well-Known Member
När nu SB-200:an varit på tapeten i några dagar kanske jag skulle passa på tillfället och be om lite assistans när det gäller min dito.
Den är ombyggd med de tre harbachmoddarna, mjukstart, ”mjuknyckling” och kortet med dioder och kondensatorer för högspänningsdelen.
”Parasitundertryckarna” är bytta till det någon har kallat woodoo-modellen, den där varianten som påminner om en stor pappersklämma. Ni som tittat på PA0FRI:s hemsida vet vad jag menar.
Slutsteget fungerar utmärkt.
Ända tills jag försöker använda det på 10-metersbandet!
Då börjar instrumentet på min transceiver, en Yaesu FT-450, att ”fladdra”.
Fenomenet uppstår även, i mildare form, om jag kör på 12 meter i tiometersläget. Även på 15 meter kan det anas ibland.
På nätet framförs uppfattningen att SB-200 fungerar sämre på just 15 och 10 meter än på de övriga banden. Liksom att vissa kan ha trimmats om för användning på 27 MHz.
Jag förstår att tranceivern har funktionen att dra ner effekten om den utsätts för högt SWR, men är det så enkelt? Och varför ”fladdrar” det i så fall?
Kan tillägga att fenomenet upphör om jag sänker uteffekten på FT-450:an från de 70 W jag brukar köra med till 30 W.
Avläst SWR vid 30 W är för övrigt 1,2:1.

Tacksam för alla råd!/Jan
 
SB-200 är inte "ovillkorligt stabilt" i hela frekvensområdet och uppvisar dessutom
en "olinjär last" för drivsändaren. Moderna plastradioapparater, i synnerhet deras skyddskretsar, är inte avsedda att arbeta mot sådana laster, och saken förvärras med stigande frekvens.

Den sorts radio som SB-200 är avsett att drivas från, t.ex. SB-101, HW-100 eller TR-4, bryr sig överhuvudtaget inte om ifall lasten är linjär eller inte. Det kan även vara så att ALC-kretsen
i FT-450 inte gillar en last vars belopp och fasvinkel varierar med utstyrningen.

Något man kan prova är att sätta något 10-tal meter RG-58 mellan FT-450 och PA och se ifall uppträdandet ändras.
 
Det framgår inte om Du kör på konstlast eller ordinarie antenn ? Kan det vara så enkelt att det det är "HF problem" som gör att det blir instabilt på högre frekvenser ? Prova att köra på en konstlast, och se hur det då ser ut.
Jag har reparerat några SB-200, och installerat div moddar. Alla har varit stabila när jag testkört dem med TS930S eller K3 som drivradio.
Lycka till !

Classe
 
Ett indicium för att ALC är inblandat är att problemet minskar när effekten reduceras.
Apparater som FT-450 använder ALC för effektregleringen.

Det är också ett uppslag att prova i en konstlast, eftersom när det förekommer
mantelströmmar på utsidan av kablaget det kan uppstå instabilitetstendenser.
 
Har byggt om mitt SB-200 på ingångssidan (PA0FRI) så att ett "rimligt" SWR erhålls på alla band (WARC) . Lite mek att få ut 400 watt på 10m men rören är lite "slitna" annars inga problem med 400W på alla andra band utan att ha för hög gallerström och ligga inom anodströmsgränsen på max 500mA.

Dock verkar max kapacitans på C2:an inte räcka till för att få ut mer än 400 watt på 80m. 400W är ju 6dB mer är 100 watt och nästa vettiga steg på 6dB (för 3dB märks knappast) är 1600 watt. 400 watt räcker långt.....100 watt är egentligen mer än nödvändigt. Med digitalt trafiksätt CW räcker 80 watt (man bör inte driva ut max (100 watt) på dagens platsradioapparater) långt mer än de flesta förstår.
 
Styrkablaget det vill säga ry kabel ALC mellan radion och steget kan finnas anledning att prova byta ut.
Eller dra dessa kablar så korta som möjligt och bort från coax.

Jag fick ett liknande fel efter kört med billiga kablar. Typ Kjell & Company phono till phono kontakt.

Bra jordning mellan steget och radion kan också vara av god idé att se över.

Troligtvis är det RFI som uppstår på grund av antenn.strömmar.
Byta eller förlänga coaxen mellan radion och steget är bra ide som någon skrev här

Vad jag erfar så är olika moderna Radios olika känsliga för olika laster. Har du en annan radio att köra med Så prova den

Jag kör med IC 735 till mitt SB 200 fungerar utmärkt. Kör jag med min FT 101zd med final tubes så går allting ypperligt. Kör jag med andra Radios till exempel ft 850 så händer det saker.
Mycket mystiska på olika band..

Min icom 735 lämnar dock endast 80 watt till steget på grund av impedansen av steget som last. Annars är 735:an 100 watt.
Så att det finns generationsklyftor mellan dagens radio och steg från 60-talet är tydligt.


Hoppas detta kan vara bra information till nytta.
 
Hej igen!

Dags att rapportera!

Först några kompletterande upplysningar:
Det finns ingen ALC-kabel mellan slutsteget och tranceivern. Detta skulle kräva ytterligare ändringar i slutsteget.
Jag har tillgång till två olika antenner, dels min multibanddipol, som täcker banden 80 till 6 meter, och dels en ”Extended Double Zepp”, i fortsättningen benämnd EDZ-antennen. Den senare avsedd för 10-metersbandet, men den kan också stämmas av på 30 meter.
Jag har också ett snikvariant till konstlast, bestående av en glasburk innehållande saltvatten och två elektroder. Skärmad med aluminiumfolie.

Inledande prov:
Proven genomfördes på 17-, 15-, 12- och 10-metersbanden, och och jag bestämde mig för att köra hårt och mata med full effekt, 100 W. 17-metersbandet provades med bandomkopplaren i 15-metersläget, och 12-metersbandet i både 15- och 10-metersläget.
Det visade sig att 17- och 12-metersbanden faktiskt fungerade. En liten aning flimmer kunde skönjas med mätaren på tranceivern i läge för SWR-mätning, men det gick att stabilt mata med 100 W.
På 15 meter uppstod lätt flimmer och effekten gick ner till mellan 40 och 60 W, beroende på var på bandet man provade.
SWR på ingången till slutsteget var på detta band 2,5:1 eller högre.
På tiometersbandet gick det faktiskt ganska bra med dipolen, så länge den var torr, det var endast i ett intervall mellan ungefärligen 28,3 och 28,5 MHz, som den inte ville samarbeta.
Detta sammanfaller med det område där antennen uppvisar lägst SWR, 1:1, enligt mätaren i FT-450:an.
Gjorde om provet med dipolen efter en regnskur. Då hade problemområdet utökats så att den endast fungerade bra över 28,7 MHz. I övrigt var funktionen som tidigare.
Vid prov med EDZ-antennen gick det däremot sämre, kraftigt flimmer förekom och effekten begränsades till runt 50 W.
Vid prov med konstlasten fick jag ungefär samma resultat som med den våta dipolen.
I detta fall började den externa högtalaren brumma i övre delen av 10-metersbandet.

Följande åtgärder genomfördes utan märkbar förändring:
Lång koaxialkabel: Provade med 15 meter TV-koax mellan tranceivern och slutsteget..
Tog bort kabeln som som styr reläet i slutsteget. Aktiverade i stället detta med en bygel direkt i phonokontakten.
Tog bort kabeln till den externa högtalaren.
Kopplade en jordkabel mellan tranceivern och slutsteget.
Ersatte kabeln mellan tranceivern och slutsteget med en två meter lång RG-58 som lindades 2x5 varv på en ringkärna av typ FT 240-43.
Jordade skärmen på koaxen från dipolen i den kraftiga jordskruv som bär upp flaggstången, vilken i sin tur bär upp dipolen. Jordskruven är 1,6 m lång. Efter denna punkt löper koaxen f. ö. ungefär 8 m under jord.
Ringkärna av typ FT 240-43 i antennkabeln. Se nedan.

Åtgärder med med inverkan på resultatet:
Satte kabeln med ringkärnan mellan slutsteget och antennkabeln för EDZ-antennen.
Detta medförde att denna blev helt godkänd i sitt uppträdande. Det gick att få tranceivern att leverera 100 W över hela 10-metersbandet.
För att utreda orsaken till detta avlägsnades ringkärnan från koaxialkabeln varpå denna
åter kopplades samman med koaxialkabeln för EDZ:antennen.
Det gick fortfarande lika bra. Det var alltså tillskottet av 2 m RG-58 i matarledningen som ändrade antennens beteende, inte ringkärnan.
Motsvarande försök med dipolen gav ingen förändring.
Provade också att stämma av med den interna tunern i FT-450:an. Det gick faktiskt riktigt bra på 15-mersbandet där den träffar rätt direkt. På 10 meter är funktionen däremot inte helt pålitlig.

Inte provat: Avstörning av kablarna från nätaggregatet.

Funderingar:
Jag tror att problemen på 15-metersbandet beror på högt SWR på ingången till slutsteget.
Vad gäller 10-metersbandet är jag inte lika säker. Flimret gör att det är svårt att avgöra hur det egentligen ser ut.
Funderar nu på var man kan få fatt i lämpliga verktyg för att justera ingångskretsarna.
Plastverktyg skall det tydligen vara för att man inte skall skada kärnorna, så jag gör väl bäst i att inte använda mina befintliga i stål.
Eller skall jag sätta mig och knipsa kabel för att se om jag kan hitta en magisk längd även för dipolen?
Enklast är väl att inte göra någonting utan att leva med slutsteget som det är.
Begränsar man ineffekten till 50 W på 10 meter och använder tunern på 15 meter går det ju rätt problemfritt.
Jag undrar också varifrån uppfattningen att det är lagom med 65 till 70 W för drivningen kommer?
Enligt manualen skall ju SB-200:an drivas med 100 W.
Jag har träffat på åsikten i bland, och jag har sett att PA0FRI skriver något sådant på sin hemsida.

Tacksam för kommentarer!/Jan
 
Hej igen!

Dags att rapportera!

Först några kompletterande upplysningar:
Det finns ingen ALC-kabel mellan slutsteget och tranceivern. Detta skulle kräva ytterligare ändringar i slutsteget.
Jag har tillgång till två olika antenner, dels min multibanddipol, som täcker banden 80 till 6 meter, och dels en ”Extended Double Zepp”, i fortsättningen benämnd EDZ-antennen. Den senare avsedd för 10-metersbandet, men den kan också stämmas av på 30 meter.
Jag har också ett snikvariant till konstlast, bestående av en glasburk innehållande saltvatten och två elektroder. Skärmad med aluminiumfolie.

Inledande prov:
Proven genomfördes på 17-, 15-, 12- och 10-metersbanden, och och jag bestämde mig för att köra hårt och mata med full effekt, 100 W. 17-metersbandet provades med bandomkopplaren i 15-metersläget, och 12-metersbandet i både 15- och 10-metersläget.
Det visade sig att 17- och 12-metersbanden faktiskt fungerade. En liten aning flimmer kunde skönjas med mätaren på tranceivern i läge för SWR-mätning, men det gick att stabilt mata med 100 W.
På 15 meter uppstod lätt flimmer och effekten gick ner till mellan 40 och 60 W, beroende på var på bandet man provade.
SWR på ingången till slutsteget var på detta band 2,5:1 eller högre.
På tiometersbandet gick det faktiskt ganska bra med dipolen, så länge den var torr, det var endast i ett intervall mellan ungefärligen 28,3 och 28,5 MHz, som den inte ville samarbeta.
Detta sammanfaller med det område där antennen uppvisar lägst SWR, 1:1, enligt mätaren i FT-450:an.
Gjorde om provet med dipolen efter en regnskur. Då hade problemområdet utökats så att den endast fungerade bra över 28,7 MHz. I övrigt var funktionen som tidigare.
Vid prov med EDZ-antennen gick det däremot sämre, kraftigt flimmer förekom och effekten begränsades till runt 50 W.
Vid prov med konstlasten fick jag ungefär samma resultat som med den våta dipolen.
I detta fall började den externa högtalaren brumma i övre delen av 10-metersbandet.

Följande åtgärder genomfördes utan märkbar förändring:
Lång koaxialkabel: Provade med 15 meter TV-koax mellan tranceivern och slutsteget..
Tog bort kabeln som som styr reläet i slutsteget. Aktiverade i stället detta med en bygel direkt i phonokontakten.
Tog bort kabeln till den externa högtalaren.
Kopplade en jordkabel mellan tranceivern och slutsteget.
Ersatte kabeln mellan tranceivern och slutsteget med en två meter lång RG-58 som lindades 2x5 varv på en ringkärna av typ FT 240-43.
Jordade skärmen på koaxen från dipolen i den kraftiga jordskruv som bär upp flaggstången, vilken i sin tur bär upp dipolen. Jordskruven är 1,6 m lång. Efter denna punkt löper koaxen f. ö. ungefär 8 m under jord.
Ringkärna av typ FT 240-43 i antennkabeln. Se nedan.

Åtgärder med med inverkan på resultatet:
Satte kabeln med ringkärnan mellan slutsteget och antennkabeln för EDZ-antennen.
Detta medförde att denna blev helt godkänd i sitt uppträdande. Det gick att få tranceivern att leverera 100 W över hela 10-metersbandet.
För att utreda orsaken till detta avlägsnades ringkärnan från koaxialkabeln varpå denna
åter kopplades samman med koaxialkabeln för EDZ:antennen.
Det gick fortfarande lika bra. Det var alltså tillskottet av 2 m RG-58 i matarledningen som ändrade antennens beteende, inte ringkärnan.
Motsvarande försök med dipolen gav ingen förändring.
Provade också att stämma av med den interna tunern i FT-450:an. Det gick faktiskt riktigt bra på 15-mersbandet där den träffar rätt direkt. På 10 meter är funktionen däremot inte helt pålitlig.

Inte provat: Avstörning av kablarna från nätaggregatet.

Funderingar:
Jag tror att problemen på 15-metersbandet beror på högt SWR på ingången till slutsteget.
Vad gäller 10-metersbandet är jag inte lika säker. Flimret gör att det är svårt att avgöra hur det egentligen ser ut.
Funderar nu på var man kan få fatt i lämpliga verktyg för att justera ingångskretsarna.
Plastverktyg skall det tydligen vara för att man inte skall skada kärnorna, så jag gör väl bäst i att inte använda mina befintliga i stål.
Eller skall jag sätta mig och knipsa kabel för att se om jag kan hitta en magisk längd även för dipolen?
Enklast är väl att inte göra någonting utan att leva med slutsteget som det är.
Begränsar man ineffekten till 50 W på 10 meter och använder tunern på 15 meter går det ju rätt problemfritt.
Jag undrar också varifrån uppfattningen att det är lagom med 65 till 70 W för drivningen kommer?
Enligt manualen skall ju SB-200:an drivas med 100 W.
Jag har träffat på åsikten i bland, och jag har sett att PA0FRI skriver något sådant på sin hemsida.

Tacksam för kommentarer!/Jan
Plastvertyg är mest för att inte påverka trimning om man kör med power vid trimning. Är själv på jakt efter hederliga trimmejslar i plast/ nylon. För kunde man trimmejsel kit köpa lite varsomhelst.
 
Back
Top