Mobil (Mc) antenn för 144MHz

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag håller på och tillverkar ett antennfäste till min Mc.
Hade tänkt att en 1/4-wl GP med två jordplansradialer skulle vara ett lämpligt alternativ.
Jag vill helst inte ha "hårda" spröt men kan inte hitta någon som säljer flexibla dito.
Till min gamla NMT-450 hade jag en antenn som verkar vara tillverkad av stålwire.
Den är lagom styv men ändå mjuk nog att vika undan om olyckan är framme.

Vem säljer sådana spröt, eller finns det andra lämpliga alternativ?
 
Jag har en flexibel Nagoya NL-R2 med PL hane, antennen må vara kort men fungerar tillfredsställande, den kan vara ett diskret alternativ.
 
Jag ska nog satsa på PL-fäste. Det finns ju ganska många sådana antennspröt på marknaden.
 
Det funkar bra med utan jordplan. Är ju lite beroende på hur o vad du har för hoj. Jag körde med en 5/8 på min Vespa men då med ett 1/4jordspröt bakåt. Körde med en 1/4våg på 432 på en liten aluplåt bakom limpan på min GSX1100. Min Winge nu har bara BC o CB antenn.
PL-fästen är svåra att få täta o det kommer in vatten i gängorna o ner i kontakten. Men gör som jag. Byt antenn ofta o torka o gör rent.
 
Last edited:
Du borde skruva den i någon metall o inte bara i plast. På 2m o 70cm behövs inte så mycket för att man kan kalla det "jordplan".
 
Du borde skruva den i någon metall o inte bara i plast
Jag fattar hur du tänker, det funkar ju med magnetfotsantenner på både små och stora bilar och även på mitt balkongräcke.
Nu hade jag tänkt använda 2st jordradialer med antennen för övrigt isolerad från annan metall.
När jag kör utan topp box tänker jag att antennen sitter på pakethållaren och med topp box måste antennen monteras på lådan.
Nåt ska jag väl kunna få till hoppas jag.
 
Föreslår leta reda på något gammalt flexibelt måttband av stål som kan kapas till resonanta jordspröt. Modell som dras ut och som sedan med en knapptryckning dras tillbaka in i sin box efter avslutad mätning. De bredare borde kunna kapas och monteras på något fiffigt sätt. Sedan är det en fråga hur man får till det aerodynamiskt så att inte radialerna viker sig bakåt i de höga hastigheter som motorcyklar i allmänhet färdas i...
 
Back
Top