Mönsterkort MR-1102

SM0YDO

Well-Known Member
Hej är det någon som har ett mönsterkort MR-1102 till kortvågsmottagaren
ur boken radioteknik del två av John Schröder eller som kan tillverka ett för
mitt är trasigt men jag vet hur stort det ska vara.

mvh Lasse sm0ydo
 
Kan du inte bara mäta med en linjal eller ett skjutmått på det trasiga?

Nu ser jag att du vet hur stort det är men vill ha kortet gjort.
(Lite trött idag)
 
Det går inte att reparera det har gått i flera bitar jag funderar på att prova med elektro-
nikforumet istället.


För länge sedan var det en kille som hjälpte mig med att tillverka dom etsade spolarna
till antenfilteret i samma bok man får använda nått slaggs folie för att vända
svart mot vitt för att få det hela rätt vänt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Det går inte att reparera det har gått i flera bitar jag funderar på att prova med elektro-
nikforumet istället.


För länge sedan var det en kille som hjälpte mig med att tillverka dom etsade spolarna
till antenfilteret i samma bok man får använda nått slaggs folie för att vända
svart mot vitt för att få det hela rätt vänt.

mvh Lasse sm0ydo

Det är väl bara att etsa ett kort.
Hur ser layouten ut, har du en bild/PDF på kortet?

/Micke
 
Jag skulle skanna in det igår i min skanner skrivare men den ville inte fungera så Jag får
försöka igen.

mvh Lasse sm0ydo
 
det ser ut såhär...

På elektronikforumet finns folk som även fräser kort.
Se till att skanna med hög kvalitet (minst 300 dpi eller mer), annars blir det taggiga mönster.
 

Attachments

  • kretskort.jpg
    kretskort.jpg
    90,5 KB · Views: 193
-

Lite tillfixad bild, använd toner transfer medtoden, skriv ut krestkortslayouten på ett vanligt papper/katalog papper och stryk på den på kretskortet med ett vanligt strykjärn och etsa, googla efter guider, jätte smidigt sätt att tillverka kort på.
 

Attachments

  • kretskort.jpg
    kretskort.jpg
    86,6 KB · Views: 174
Det kanske är bättre om han skannar en bättre.
Den där tog jag från nätet bara från en avfotograferad bok, så den är varken rak eller högupplöst.

Det vara bara för att visa hur kretskortet ser ut.
 
Jag tycker att det är mycket enklare att helt enkelt måla av mönstret direkt på laminatet, med färg och pensel, speciellt efterom det ändå måste till en del fix av alla de hål som i regel blir alldeles för stora när man går på kopior av böcker etc. Skall det bara etsas ett kort är dessutom tillverkningstiden oftast snabbare med målning.

Jag brukar tejpa upp en kopia av mönstret på laminatet och trycka små märken med en ritspets i kopparen, alternativt så borrar jag alla hålen genom papper och laminat.

Därefter tvättas laminatet rent med lösningsmedel och efter tvätten ritar jag mönstret med en vanlig blyertspenna mellan hålen.

Sedan målar jag med lackfärg som tål etsvätskan, jag använder en gammal burk med Pansarol, men om det funkar med alla miljöanpassade färger vi har idag är osäkert, alltså kolla innan... Pensel köps i hobbyaffärer eller bokhandel. Med målning funkar det bra att göra dubbelsidiga laminat om kortet är borrat innan du ritar, det är då enkelt att identifiera vilka hål som skall förbindas på bägge sidorna.

Efter torkning etsar jag med vätesuperoxid saltsyra och vatten (1 + 1 + 2).

Sist tvättar jag bort färgen med aceton och putsar kopparen med lite Svinto.

Just det aktuella kortet målade jag någon gång för 30 år sedan och den mottagaren funkade utmärkt i många år...

Lycka till med ditt bygge.
 
Gratisprogrammet Circad ( CIRCAD -- World's Greatest CAD Package ) har en "Reverse engineering" funktion som gör att man kan utgå ifrån en (skannad) bild och "rita" layouten ovanpå. Jag har använt det några gånger och tycker att det är ganska lätt att komma igång med det.

/Arne
 
Hej det frästa mönsterkortet kom för några dagar sedan.Om man jämför layouten i
elektronikboken mot bilden där man ser hur man ska placera komponenterna så ser
man att linjerna på det kortet är annorlunda av någon anledning.

Jag köpte alla korten till mottagaren och lödde ihop mottagaren men jag fick den aldrig
att fungera av någon anledning på 1970 talet nu är det dags igen.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top