Ny i forumet

SM5WYG

Well-Known Member
Hejsan,

jag är ny i forumet sedan några dagar, och har läst med stort intresse.
Jag fick mitt cert 1998 och signal SM5WYG, jag började planera för en maskinpark, och fick också mycket hjälp från SK5BN.

Sedan kom livet, värnplikten med mera i mellan och intresset svalnade på grund av tidsbrist.
Nu upplever jag att jag fortfarande lider av tidsbrist, för det vore underbart med en 26 - 28 timmar per dag. Om inte annat så för sömn.

Så jag har varit oradioaktiv nu i 8 år, så det är hög tid att få fart på gnistorna igen !

Nu jag är mera målmedveten, och har stora planer det lilla boendet till trots.
Jag är nedflyttad från Norrköping till Nybro, och av den anledningen håller jag på att
få hjälp att ändra distriktssiffra. Skall göra detsamma här på furumet, borde givetvis tänkt på det från början.

Jag är en sådan där odräglig sjöman, jobbar på produkt tanker, men är tjänstledig för studier
å den anrika marina akademin i Kalmar. ( fin reklam )

Jag är intresserad av digitala trafiksätt, och av QRP, jag har allt för ofta sett vad "krokodiler" kan ställa till med. Även om jag gillar att höras jag med...
Är också intresserad av morse, och håller på att sakta men säkert lära mig språket, handstilen är hemsk, men det är lättare att höras än att höra. Mitt musiköra behöver tränas.

Jag är mycket rostig i radioteknik och systemet i övrigt, så jag hoppas ni har överseende med eventuellt helt idiotiska frågor. Har lyssnat in på SK7CA-R via EchoMac några dagar nu, men har problem med mitt headset, så jag tror inte jag hörs, och lika bra är väl det till jag vänjer mig vig språket på nytt.

Har för avsikt att till att börja med skaffa mig en någorlunda bärbar rigg, så att jag kan vara lite portabel. Kanske till och med få med mig sakerna till sjöss när jag är ute och jobbar.
Men det kräver lite övertalning av rederiet, men lite fina kontakter från atlanten kanske kan bli fin reklam.

Just nu lutar jag åt en IC.706MKIIG eller kanske ännu snarare Yaesu FT-897D.
Den senare har lite av den robusta stil som SGC-2000 hade som jag kikade på 1998.
Därtill tilltalar mig möjligheten till ett internt nätagg. en sak mindre att släpa på...

Som jag mellan raderna nämnt kör jag Mac, jag har över årens lopp kört allt från Win 1.1 - Vista och Mac OS ( kommer i skrivande stund inte på vad Plus'en hade ) till nuvarande OS X.
Har fibblat lite med Linux också, men jag känner mig hemma i Mac OS X.
Så alla eventuella läsare som likt mig kör / eller vill köra en Mac med sin radio och har system för detta eller vill ha, hör av er, idé och tankeutbyte är alltid nyttigt !

73 de SM7WYG - Christopher Frantz / Någorlunda nyinflyttad till JO76WR / Nybro
 
Välkommen till Kalmar/Nybro.

Jag har sett din signal inloggad mot EchoLink några gånger men jag har som sagt aldrig hört dig. Du får mickla lite med ditt headset eller knalla över till clas ohlson och köpa ett nytt :)

Lokala radioklubben i Kalmar finns lite norr om centrum och vår klubbafton är på tisdagar kl: 19.00 då vi kör radio och umgås vid fikabordet. Välkommen!
 
Jag läste Chiefen i Kalmar 1981.
Har också varit QRT ett antal år men nu är det på G igen.
Har just införskaffat en teleskopmast som jag skall hämta i morgon.
 
Tack för tipset om klubbaftnarna, tentaperioden närmar sig med stormsteg, men när den är avklarad så kan det nog tänkas att jag dyker upp så att ni ni kan få sätta ansikte till signalen. ;-)

När jag bodde uppe i Norrköping, eller snarare Vikbolandet, så fick jag tag på en av försvarsmaktens lättmetall master. I teleskopform. Den man "blåser" upp med tryckluft och låser sektion för sektion, vid flytten sålde jag den dock. Sorgligt nog.

Efter ett par år till sjöss, så kände jag att det var hög tid att "växa upp" så jag läser sjökapten, på gott och ont, men jag har ju all min tid på däck. Och till skilnad från många andra styrmän, kan jag byta säkringar till lanternorna helt på egen hand. ( glimten i ögat )

:)
 
Samma misstag gjorde jag, sålde av allting.
Gick till sjöss på alvar 1981 och ser nu fram mot tjänstepension om två år.
Så nu får jag spara pengar till inköp av en IC-7400 med tillbehör.
Tyvärr får jag nog veva upp min teleskopmanst, det är en gammal byggkran (modell mindre) som jag fått tag på.
Sen skall antennbygget igång, mm.

Lycka till med tentorna, jag avundas dig icke.
 
Back
Top