Övningsprov HAREC – Ellära och Radioteknik

Kea.Sörman

New Member
Håller på att plugga med hjälp/anvisningar från SSA Övningsprov. Har problem med följande fråga:

Du åker bil under dagtid i en personbil längs en landsväg. I bilen finns en amatörradiostation som är ansluten till ett antennspröt på biltaket. Vilket amatörradioband bör du prova för radiokontakter med andra radioamatörer i hela Sverige.

Svarsalternativen är:

80 metersbandet
70 centimetersbandet
10 metersbandet
6 metersbandet


Kan rätt svar vara 10 metersbandet och det nämnda antennsprötet är ett 2,5 meters vertikal antenn? Eller är det 70 centimetersbandet och 6 metersbandet och repeatrar som är rätt svar? Borde väl också fungera med 80 metersbandet under den mörka delen på året, även om antenninstallationen för ¼ sprötet på 19,6 meter blir sevärt.

Behöver hjälp att reda ut detta!
 
Beror ju lite på vad som menas? Alla de banden är ju gångbara i ’hela sverige’…dock inte samtidigt.
Enda bandet du kan räkna med att kunna nå ’hela Sverige’ mitt på dagen skulle vara 80m.
Skitsvårt ’mitt på dagen’ men med de andra banden är det helt omöjligt.
Edit: 2,5m långa antenner kan man ha på t.ex 10m’s men även på 80m’s. Inga av mina bilpinnar för 80m är längre än så.
Förkortade naturligtvis.

10m är det väldigt få som passar. Man ser det bandet som ngt man kör utrikes med.
Lite samma med 6m eg. 70cm däremot kan man väl chansa på även om antenner där sällan blir över metern långa.
 
Mycket dålig fråga, idag kan du mycket väl köra svxlink, dmr, fusion, d-star som gör det möjligt att upprätta kontakt över stora delar av Sverige på 70 cm och även andra band så länge det finns någon repeater eller simplex länk.

Men jag antar att den som skrivit den korkade frågan avser 80 meter.

Vad har frågan för nummer?, jag skulle vilja anmäla den till ssa såsom tvetydig.

Dessutom är det tveksamt att även 80 meter skulle ge kontakt till "hela Sverige" på dagtid.
 
Tack för era svar! Frågan har nummer 46. Det lutar åt 80-meter alltså! Men hur ska jag då läsa och tolka texten i "Koncept"? Där står det så här:

8.5.6.2 3,5 MHz (80 m)
Under dagtid är räckvidden cirka 500km och under
kvällstid 1000–1500km. Tidigt på morgonen under
vintermånaderna, särskilt under solfläcksminimum, är
räckvidden tillräcklig för interkontinentala förbindelser
(DX = long distance). Under sommarmånaderna
har bandet hög atmosfärisk brusnivå. Döda zoner
förekommer normalt inte.
(Det var jag som fetade dagtid i den citerade texten!)

500 km är knappast "radiokontakter med andra radioamatörer i hela Sverige.":rolleyes:

"Koncept" ger bra kunskaper inom alla områden utom i kapitlet Vågutbredning som är " vagt och luddigt" tycker jag. Kan någon möjligen ge några tips om läsvärda dokument/böcker på svenska eller engelska om vågutbredning? Alla tips beaktas!
73 Kea
 
Texten är översatt från tyskan, och speglar svårigheterna med att uttala sig
tvärsäkert om vågutbredning.

När man befinner sig i norra Mellansverige och ritar en cirkel med 5-600 km radie runt sin position så täcker man merparten av de befolkade delarna av landet, men täckningen
beror mycket på jonosfärens aktuella humör, och vilka antenner som används i varje ände av förbindelsen. Man får beakta att mobilantenner både har låg verkningsgrad och strålar dåligt rakt upp, vilket ger försämrade prestanda på korta avstånd.

En av de bättre sammanställningarna på svenska av vågutbredningen på frekvenser under 30 MHz återfinns i QTC nummer 2/1969, skriven av min mentor SM4AWC(SK).
Den bygger i sin tur på Telegrafverkets "antennguru" Folke Strandéns kapitel om
vågutbredning i "Ingenjörshandboken del 3", vilket går in i mer detalj.
 
Skulle också tro 80 m. Om antennen är spänd över bilen fås strålning uppåt också. Med så förkortad antenn blir strålningen lite hipp som japp ändå. Om man dessutom är förare för sagda fordon är alla alternativ olagliga.

Chatgpt säger dock

För att göra radiokontakter med andra radioamatörer i hela Sverige under dagtid i en personbil längs en landsväg skulle du bäst prova på 10 metersbandet. Det är det bandet som vanligtvis ger långdistansförbindelser på dagtid när atmosfäriska förhållanden är gynnsamma.
 
... Frågan har nummer 46....
Njae, det där numret är slumpmässigt och beror på i vilken ordning frågan råkat dyka upp i provet just den här gången.
Tyvärr finns inget bra stöd i provsystemet för att visa det underliggande frågenumret.
Jag håller med om att frågan inte är hundraprocentigt lyckad. Vad man är ute efter är just vågubredningen.
Det är inte relevant att blanda in repeatrar, SvxLink eller andra internetskarvningar.
Det kan nog vara så som Karl-Arne antyder, att frågan är lånad ur den tyska frågebanken, som ju sägs vara mycket bra...
 
Last edited:
Tack för boktipset. Intressant med svaret 10 metersbandet från OpenAI-chatbotten ChatGPT. Den kommer bara att bli bättre och bättre.
 
Det kan nog vara så som Karl-Arne antyder, att frågan är lånad ur den tyska frågebanken
Den nuvarande tyska frågebanken innehåller inget sådant material, men däremot
KonCEPT-bokens tyska förlaga DARC Ausbildungsunterlagen.

Det som ChatGPT missat är att 28 MHz har en mycket tidsvariabel utbredning, och att bandet är användbart endast under en liten del av solfläckscykeln, Dessutom finns det en tydlig skip-zon på det bandet när det är "öppet".
 
Jag tycker den beskrivna frågan är rena kuggfrågan. Det är nästan som man vill få ett felaktigt svar, eller kunna avfärda alla svar som att det ändå är förbjudet att tala i radio när man kör, eller nåt. Ett "antennspröt" måste väl nästan tolkas som en vertikal. Då går ju NVIS bort, så närområdet blir svårt att täcka, utom med markvåg. En betydande skipzon lär ju råda i det läget, om man nu räknar bort VHF/UHF och repeatertrafik. Alla frågor om effekt och mode är öppna. Som att be nån känna på ett radiorör och tala om vilken beteckning det har.
 
När jag själv åker(dvs ej kör själv) i personbil dagtid med antennspröt på taket är det nästan lögn att få tag på ngn alls inom landet oavsett frekvens numera.
Ifall inte repeater & länktrafik menas är isf 80m undantaget där det brukar räcka med några få allmänna anrop följt av ’mobil’.

Håller med om att det är rena kuggfrågan den är i gott sällskap med.
 
Last edited:
Frågan speglar en svunnen storhetstid, när det dels fanns spontan aktivitet på amatörbanden och dels inte fanns länkade repeatersystem och liknande.
Det senare fallet gör "vågutbredning" ganska ointressant, eftersom man då har att göra med "line-of-sight" kommunikation som inte har med jonosfären att göra.

Frekvensvalet för andra trafikfall innehåller ett rejält mått av "motstridiga krav", där vågutbredning eller inte via jonosfären och antennens storlek samt verkningsgrad ligger i var sin vågskål.

För att lösa frågan med de givna förutsättningarna tillämpar man uteslutningsmetoden;

Svarsalternativen är:

80 metersbandet - här finns det utbredning via jonosfären under en stor del av året och dygnet, men starkt beroende av prestanda hos mobilantennen. Åtminstone förr fanns det spontan aktivitet

70 centimetersbandet - spontana kontakter mellan mobila stationer utanför tättbebyggt område och fasta stationer utan hjälp av repeatrar är mycket svårt

10 metersbandet - för att nå utanför närzonen, ett par-tre 10-tal km, krävs det solfläcksmaximum och dessutom blir det en mycket utpräglad skipzon vilken gör att
avståndet som krävs till första motstation utanför skipzonen kan vara flera hundra km

6 metersbandet - samma förhållande som för 10 m men ännu mer utpräglat.
Endast vid extrema solfläcksmaxima finns det jonosfärisk vågutbredning



Gör man nu en helhetsbedömning över de olika alternativen så finner man att 80 m-bandet ger den största sannolikheten för framgång med de givna förutsättningarna.

Nu invänder någon att man inte kan förvänta sig sådan helhetssyn av radioamatörer i allmänhet, och nybörjare i synnerhet. Detta är helt korrekt.

HAREC-konceptet är härlett av hur radioamatörer rekryterades och skolades för minst en generation sedan, när de flesta hade kommit in i hobbyn som "kortvågslyssnare" och på detta sätt hade förstahandskunskaper om hur vågutbredning fungerade i stort.
Nybörjare hade även ofta en del operatörserfarenhet från t.ex. klubbstationer.

Dagens regim med snabbutbildning "från scratch" av personer utan direkta bakgrundskunskaper var inte förutsedd.
 
Frågan är numera omformulerad. Svarsalternativen är samma som tidigare.

"Du åker under dagtid i en personbil längs en landsväg. I bilen finns en amatörradiostation som är ansluten till en mobilantenn på biltaket. Vilket amatörradioband ger dig under normala förhållanden bäst chanser för radiokontakter med andra radioamatörer på flera hundra kilometers avstånd?"
 
Tack för ert engagemang och era svar!
Bra att frågans formulering snabbt ändrades.
Extra bra är de kunskaper om vågutbredning som jag fått av era svar. :)
 
Back
Top