Preamp/LNA för (144),432,1090,1296

SM6VFZ

Well-Known Member
Jag har tidigare postat i annan tråd om detta, men skapar här ny då den gamla svämmat över och inte primärt handlar om detta projekt.

Nu har jag tagit fram kort och byggt ett första exemplar för 432 MHz, med en ATF-54143 från SM0GLD:s gömmor.
Biaserad till 60mA.
Gain räcker och blir över - 15 dB även med 7dB dämpsats på kortet.
Brusfaktor 0.3 dB utan större optimering.
OIP3 är +20 dBm.
Jag har totalt 30 st kort och ska montera med hjälp av pastaplåt. Ska också ta fram komponentvärden och testa för övriga frekvensband i rubriken. Först för 1090/ADS-B med fantommatning, sen 1296 om vi får behålla bandet. För 144 är det väl tveksamt om man behöver preamp överhuvudtaget, men kommer att funka fint där med.

Om intresse finns här så kan jag sen leverera till självkostnadspris. Eventuellt färdigbyggt och uppmätt, eventuellt som halvmonterade halvfabrikat, beroende på vad jag hinner.

Se bilder. (Brusspiken vid 431 MHz är nåt skräp som finns i luften i labbet på jobbet.)

1701331197067.png

1701330976547.png

1701330840287.png
1701331007859.png
 
Det var ett snyggt bygge.
Hur blev bandpasskurvan genom hela LNA:n på 432 MHz?
¨¨
 
Spegelfrekvensen vid 28 MHz MF undertrycks med c:a 20 dB.
Om detta är tillräckligt styrs av tillämpningen, men man kanske ska komplettera
med ett eller ett par BP-filter ytterligare "nedströms".
 
1701335043709.png

Är den ovanstående figuren representativ, och VA7OJ verkar anse detta i sin utvärdering av IC-9700,
blir användning av "preamps" ganska överflödig på band under 23 cm. En antennbrustemperatur av 5000 K
på 144 MHz och 1000 K på 432 MHz gör att mottagar+feederbrus kan börja försummas i de flesta fall.

Vi "svagsignaltalibaner" har makterna emot oss...
 
Ett enkelt test är att lyssna om man får en brusökning i sin mottagare när man kopplar in antennen. Blir det inte det är mottagarens brustemperatur högre än antennens brustemperatur och då kan det vara vettigt med preamp.
 
Ett enkelt test är att lyssna om man får en brusökning i sin mottagare när man kopplar in antennen. Blir det inte det är mottagarens brustemperatur högre än antennens brustemperatur och då kan det vara vettigt med preamp.

Det kan vara lite lurigt eftersom det interna bruset också kan påverkas av lasten som Pre-ampen ser på antennsidan, särskilt om antenningången lämnas helt öppen. I mitt antennsystem för 144 MHz har jag mätt upp 1,2 dB feeder loss och kan inte höra/mäta skillnad med lägre brusfaktor än 1-2 dB i den störningsfriaste riktningen. Pre-ampen sitter vid radion. Kopplar man in en stegdämpsats mellan feeder och Pre-amp så är det svårt att höra skillnad med ytterligare 1 dB ökning av systembrusfaktorn. I andra riktningarna kan man öka dämpningen flera dB upp till 5-6 dB utan att läsbarheten påverkas. Så allt berop på hur bra den lokala radiomiljön är. Kan dock tänka mig att brusfaktor under säg 0,5 dB kan göra skillnad om man bor långt utanför tätbebyggt område så som du har ditt QTH och ev eleverar antennen uppåt. Särskilt vid svagsignalmottagning under brusnivån typ EME och digital kommunikation så räknas varje tiondels dB.

Snyggt bygge med bias-lösningen samt dämpare och filtrering på utgången.
 
Som sagts beror på vad man pysslar med. Själv har jag märkt stor skillnad på att använda pre-amp vid antennen på 70 samt 23cm med min 9700. Rikta på en fyr du knappt hör, hör du ingen skillnad med pre-amp behöver du ingen. Fast det kommer man göra. Att du lyckats mycket bra med brusfaktorn är ju ett stort +. Sedan kan man ju göra om mätningen med utvalda rx/tx reläer, som en komplett enhet.
 
Det ska bli intressant att prova på 1090MHz :p

Jag har en dongel med inbyggd LNA (som säkert inte e nåt att ha) . Men jag kopplade i alla fall till även en yttre... men hur mkt jag än dämpade blev det för mkt signal in. Så här ser det ut utan extern LNA, å "det röda" ska väl inte vara mer än sådär om jag förstått det hela rätt.

1701458188699.png
 
Med antenn och förstärkare på taket för att sedan få ner signalen via 10m koax vill jag ha gärna ha lite extra förstärkning före koaxen.
Vad kan då vara bättre än en fantommatad förstärkare?
 
Det kan vara lite lurigt eftersom det interna bruset också kan påverkas av lasten som Pre-ampen ser på antennsidan, särskilt om antenningången lämnas helt öppen. I mitt antennsystem för 144 MHz har jag mätt upp 1,2 dB feeder loss och kan inte höra/mäta skillnad med lägre brusfaktor än 1-2 dB i den störningsfriaste riktningen. Pre-ampen sitter vid radion. Kopplar man in en stegdämpsats mellan feeder och Pre-amp så är det svårt att höra skillnad med ytterligare 1 dB ökning av systembrusfaktorn. I andra riktningarna kan man öka dämpningen flera dB upp till 5-6 dB utan att läsbarheten påverkas. Så allt berop på hur bra den lokala radiomiljön är. Kan dock tänka mig att brusfaktor under säg 0,5 dB kan göra skillnad om man bor långt utanför tätbebyggt område så som du har ditt QTH och ev eleverar antennen uppåt. Särskilt vid svagsignalmottagning under brusnivån typ EME och digital kommunikation så räknas varje tiondels dB.

Snyggt bygge med bias-lösningen samt dämpare och filtrering på utgången.
Som tidigare konstaterats är det den lokala radiomiljön som avgör prestanda idag.

Det torde vara omöjligt att komma under en antennbrustemperatur av 500 K på 144 MHz idag vid terrester kommunikation,
och 300 K på 432 MHz.

Om man har en preamp med 0,3 dB = 25 K eller 1 dB = 75 K sittande uppe vid antennen så blir skillnaden endast 50 K, eller 50/500 = 10*log(0,1 +1) eller 0,4 dB. Jämfört med en helt brusfri mottagare c:a 0,5 dB.

Detta är räknat med 500 K i 144 MHz-fallet, vilket numera är en "önskedröm". Mer realistiskt är 1000 K eller 2000 K, och då blir skillnaden ännu mindre.

När det sitter en matarledning mellan antennen och mottagaringången så finner man att mottagarbruset ökas med feederdämpningen, och då
blir en preamp vid antennen mer befogad. Dock har man fortfarande en del marginal när omgivningsbruset ligger på "förorts" eller "stadsnivåer", alltså 1000 K eller mer.

Om man tänker sig att en tolerabel försämring från en "brusfri" mottagare med 1 dB förlust mellan antenn och mottagare får vara 1 dB så
går det att ha en mottagare med mellan 2 och 3 dB brusfaktor i änden av kabeln. Man kan säga att moderna plastradioapparater för VHF har blivit väl anpassade till sina ändamål och omgivningar. När man går uppåt i frekvens blir vinsten av en mastmonterad preamp mer och mer tydlig.
 
En grov uppskattning är att man vinner 7-8 dB med en mastmonterad preamp, mer
om det är klen kabel mellan antenn och radio.

Jag har inte påstått att man inte ska använda en preamp, men däremot att sådana ska användas med urskillning. Att bara sätta dit förstärkning löser inte några problem, men skapar en del nya.
Detta förhållande har bl.a. VK1OD rett ut på ett föredömligt sätt.
 
Back
Top