RF effektdelare

Johan Persson

Well-Known Member
Finns det något smidigt sätt att minska styrkan på en radiosignal? Min radio ger inte mindre än 0,2W, och jag skulle vilja sända med 0,1W under ett experiment.

På nätet finns lite olika prylar som skulle kunna användas, en "power splitter" som delar effekten i två lika delar, därefter kan man ju ansluta en dummyload till den ena och antennen till den andra. Finns det någon som vet hur dessa fungerar?
1707254398039.png
 
Detta är en "Wilkinson-divider", och den fungerar endast som tänkt vid
den frekvens där de två tunna ledningsbanorna är 1/4 elektrisk
våglängd på arbetsfrekvensen. Ögonmåttet säger 2400 MHz för denna.

Om man endast vill dämpa en signal är en resistiv dämpare den avgjort enklaste lösningen.
 
Ebay - 3dB coaxial attenuator

Där finns lite att välja på, och vid de aktuella effekterna torde det gå bra med de flesta modeller. Dämpsatser kan man dock aldrig få för många av ;) ett tips är att redan från början köpa bra märkesgrejer (narda, Bird, -hp-, motsvarande) med N-kontakter, alltid bra-att-ha...
 
Till ett projekt för snart 10 år sedan
köpte jag 3, 6 10 och 15 dB dämpare med 5 W effekt
hos Mini-Circuits BW-N105W+. Dessa är mycket bra och har
jämn kvalitet och liten spridning. Då kostade de lite drygt 300 kr/st.

1707257518444.png

Nu finner jag till min fasa att man får betala nära 1200 kr/st med frakt, tull och moms.
 
Den enklaste varianten verkar vara en T-attenuator, enligt modellen beräknad för 3db attenuering blir motstånden 8,5 ohm och 141 ohm. Det kan bli lite besvärligt att hitta exakta värden, motstånden antar jag också måste vara kolfilmsvariant och tåla åtminstone 2,5W om man använder den i en QRP installation

Finns det någon skillnad mellan att använda kolfilm eller metallfilmsmotstånd i en hf-applikation?




1707288352809.png
1707288393003.png
 
Last edited:
Det som är viktigt med motståndsval är att de är någorlunda induktansfria.
Hittar man metallfilmsmotstånd från Resista eller Beyschlag brukar det gå bra upp till ett par hundra MHz.
 
Ali från Kina har en del i ämnet till skapliga priser, och det nu krävs mikrovågsdelar.
Men olika kontakter och även för montering på kylare, med lödvingar.
100 W 10 till 30 dB är ju trevlig för att göra sin egen konstlast.
Nätet är för ovigt fullt med attenuator online calculators så med vanliga motstånd tår man sig väl upp till VHF som nämnts.
Så slipper man matematiken......

SM4FPD
 
Jag har använt 1/8W metallfilm upp till ca 2GHz utan problem.
Man måste givetvis mäta upp resultatet och i vissa fall kompensera för induktansen som motståndets längd + ben motsvarar.
Metallfilm är i sig inte ett problem utan det är metoden att trimma värdet i produktion som kan bidra till ökad induktans. Motstånden är lasertrimmade med spår i metallfilmen.
På lägre frekvenser som AOM skriver är det mindre problem. Själv brukar jag köra med ytmonterade motstånd när jag bygger dämpare.
 
Om man inte är krävande på kvalite (såväl mekaniskt som signalmässigt) så finns det på både banggood och aliexpress SMA -3, -6, -10, -20, -30 dB för nästan inga pengar alls. Har köpt på mig några av varje och för mitt hobbybruk är det helt klart ok. Ett av mina användningsområden är en -3 dB efter min ZachTek WSPRtransmitter.
 
Back
Top