Rita ny skala på visarinstrument

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Någon som har tips om (gratis)program med vilket man kan rita nya skalor till ett visarinstrument?
 
Det ska också finnas en tysk webb-sida där man kan designa en printout av skala (S-meter) till eget måttsatt instrument. Man fick mata in skalskyltens mått först.
Minns att man till och med kunde mata in sin egen riggs elektriska värden och få ut en för riggen anpassad skala!

Nån som har länken?

/Lars
 
Det ska också finnas en tysk webb-sida där man kan designa en printout av skala (S-meter) till eget måttsatt instrument. Man fick mata in skalskyltens mått först.
Minns att man till och med kunde mata in sin egen riggs elektriska värden och få ut en för riggen anpassad skala!

Nån som har länken?

/Lars

Jag kunde tro att du menar "Galva" men det är en fransos bakom det programmet..

SWR bridge and power meter

Längst ner på sidan i länken ovan till finns en nerladdningslänk för programvaran :)



EDIT (med stora röda bokstäver...) du menar förstås http://www.s-meter.de/ eller hur??! :) :) :)
 
Den där gör lätt som en plätt med Tonne. Lät att lära sig. Printa sen på Safmat-film. Blir superbra!
 
Har fortfarande inte hittat ett gratisprogram som kan rita en skala.

Det blir papper och penna...:)
 
gjorde detta för några år sedan. letar i pc'n och återkommer.

Försvann nog vid Win7 uppg.
Sorry
 
Last edited:
Har fortfarande inte hittat ett gratisprogram som kan rita en skala.

Det blir papper och penna...:)

En variant är att använda gratisversionen av "Meter" från Tonne (MeterBasic download page - Tonne Software) och göra en blank scala (bifogad bild), och sedan fylla på med skalstreck på lämpliga ställen med ett ritprogram.

Annars tycker jag att ~200kr för fullversionen är överkomligt, då kan man göra logaritmiska skalor direkt.
 

Attachments

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    41,7 KB · Views: 115
Jag tackar NFT. Jag hittade dock inget om någon blank skala....men det löser sig. Har en skala med streck nu....pennan får göra resten. Nu ska jag bara kalibrera skalan.
 
Ok, bra att det löste sig. Nej, det finns ingen "blank" skala, men man kan dra ner längden på skalstrecken till noll och så syns de inte.

/Arne
 
Det gick bra Arne, nu ska jag bara kalibrera skalan och rita in resten för hand.
 

Attachments

  • IMG_1177.jpg
    IMG_1177.jpg
    93,4 KB · Views: 126
... då kan man göra logaritmiska skalor direkt.

Tänk på att logaritmiska skalor inte har noll (0) på skalan. Ofta löser man det genom att förspänna visaren med fjäderkraft så att den har ett mekaniskt viloläge till vänster utanför skalan, eller så nöjer man sig av en OK approximation och ritar skalan efter att instrumentet är klart...
 
Ett enkelt sätt att göra egna skalor är att skanna in den befintliga skalan som instrumentet har och använda ex. Word eller Paint, för att sudda bort det som man inte vill ha kvar och sedan rita dit de värden och texter som man önskar.
Man måste kanske behålla den linje som finns på skalan och därefter skriva in sin text.
Jag har använt den metoden många gånger och fått beröm för den fina skalan.

Printa ut skalan först på ett vanligt papper och kolla om det passar, därefter printa den på en etikett som kan sättas fast på baksidan av orginalskalan som monteras 'bak o fram'.
 
Att man ska behöva.....

Ok XYY, nu blev skalan kalibrerad och handritad och jag blev nöjd. Instrumentet kommer att användas framöver och dessemellan kommer det att stå på hyllan
 

Attachments

  • IMG_1181.jpg
    IMG_1181.jpg
    97,7 KB · Views: 163
Back
Top