Säljer en avancerad konstlast benämnd G5RV

SA3BYC

Well-Known Member
Nu ligger den på Tradera, bud har kommit, så i o med det är den ju i praktiken såld.

Annonsen är därför återkallad!

/J

===========================

Har precis avslutat ett antal antenntester och jämförelser mellan vanliga dipoler och en inköpt G5RV (långa typen). Kan konstatera att någon G5RV aldrig kommer att hamna över mitt Qth.

Eftersom den ändå är så populär, så kanske någon vill ta över och köra med den.

Endast uppsatt och provad under några dygn, rejäl o stadig med massiv koppartråd, är den i skick som ny.



Pris: 400,-

Maila sa0byc@webon.se eller skicka ett PM.

/Johan
 
Last edited:
Sätt en tuner (gärna balanserad) direkt på bandkabeln istället för balunen så kommer den säkert funka utmärkt.
Eller klipp ner den till lämpligt band och använd som vanlig dipol.

Mekaniskt ser det ju ut att vara bra saker?

73 de SM0RVV
 
Bra förslag RVV,

Bort med koax och balun och kör med bandkabeln till en tuner så får du en utmärkt multibandsantenn.

SM7IWG Carl
 
Mekaniskt är det bra saker, håller bra kvalitét, därför jag hellre säljer den än slaktar den :)

För min del så blir det rena dipoler istället, koaxmatade, men även en rejäl dipol med stegmatning. Har två manuella tuners, en Drake MN-4C och en Zetagi förutom auto tunern i FT-450 då, så den avdelningen är klar.

Kompromisser tänker jag inte syssla med. Behövs inte när man bor på kanten av Åreskutan, närmaste granne 500m bort och 2-3 till inom en kvadratkilometer ;)

/J
 
Kompromisser tänker jag inte syssla med. Behövs inte när man bor på kanten av Åreskutan, närmaste granne 500m bort och 2-3 till inom en kvadratkilometer ;)
Men nu blev jag ju rejält avundsjuk, både som radioamatör och som utförsåkare. :p :)
 
Jo fast jag bor ju närmast Björnänges backar, åk genom deras parkering o ytterligare 3 km ut mot Kall, så passerar du mig. Känner du till Åre systemet så är det ju inte direkt svarta backarna dom har där ... lol fast det är ju bara 11 km ner till kabinen ...

Pendlar mellan jobb i Stockholm och Åre och här i Sth kan jag bara köra repeater. "Smyger" upp en metspö dipol lite då o då för att köra kortvåg, så jag får allt min släng av "dåligt QTH" sleven också :)

/J
 
Back
Top