Söker programvara för Ultrium Tape backup...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Med en loppisdator medföljde en Tapestreamer "Ultrium (LTO-2), närmare
bestämt HP Storage Works Ultrium 448SAS samt en kartong med taper.

Konceptet finns fortfarande kvar och tekniken har utvecklats.
UTO-2 är numera utdött. Taperna har kapaciteten 200/400 GByte.

Det finns några "freewares" som kan använda LTO backuper men ingen
som jag har hittat stödjer LTO-2. Och (naturligtvis) medföljde inga
orginal CD med backupprogramvaran. HPE tillhandahåller fortfarande
"HP Tape Tools" men den programvaran kan bara användas för att
verifiera funktionen i hårdvaran. Inte till backup.

De program som fanns en gång, "Yosemite Backup Excec" (basic)
som medföljde har försvunnit. Finns inte ens kvar bland dom sajter
som tillhandahåller "Abandonware".

Ett antal "så kallade" gratis program har kollats. Inget av dom
erbjuder någon funktionalitet som hanterar tapestreamers som hanterar LTO-2
eller som inte är 30-dagars trialwares.

Provade några Unix-derivat men jag är trött på att använda Unix-stilen
med hand-edits för varenda inställning och operation...

För HD-backuper använder jag "Personal Backup" (Rethlev) som är ett gratisprogram
(även om jag sponsrat det litet) men det hanterar inte tape streamers,

Tips emottages.
 
Med en loppisdator medföljde en Tapestreamer "Ultrium (LTO-2), närmare
bestämt HP Storage Works Ultrium 448SAS samt en kartong med taper.

Konceptet finns fortfarande kvar och tekniken har utvecklats.
UTO-2 är numera utdött. Taperna har kapaciteten 200/400 GByte.

Det finns några "freewares" som kan använda LTO backuper men ingen
som jag har hittat stödjer LTO-2. Och (naturligtvis) medföljde inga
orginal CD med backupprogramvaran. HPE tillhandahåller fortfarande
"HP Tape Tools" men den programvaran kan bara användas för att
verifiera funktionen i hårdvaran. Inte till backup.

De program som fanns en gång, "Yosemite Backup Excec" (basic)
som medföljde har försvunnit. Finns inte ens kvar bland dom sajter
som tillhandahåller "Abandonware".

Ett antal "så kallade" gratis program har kollats. Inget av dom
erbjuder någon funktionalitet som hanterar tapestreamers som hanterar LTO-2
eller som inte är 30-dagars trialwares.

Provade några Unix-derivat men jag är trött på att använda Unix-stilen
med hand-edits för varenda inställning och operation...

För HD-backuper använder jag "Personal Backup" (Rethlev) som är ett gratisprogram
(även om jag sponsrat det litet) men det hanterar inte tape streamers,

Tips emottages.
Detta gäller Windows ?
Och SAS interface ?

På Linux borde det funka utan några speciella drivrutiner så frågan är om din Windows kan accessa tapestationen eller om den behöver någon speciell driver ?
I Windows används en speciell snapshot funktion för att göra backup, i alla fall var det så när jag administrerade EMC Networker.


Bacula verkar finnas till Windows, Amanda server går på Linux men det går att göra backup på Windows klienter via en klient mjukvara.
 
...Gäller Windows och SAS. Två 4TB SAS-diskar sitter på ett LSI-kort i RAID-mode. Streamern på ytterligare en adress. SAS verkar inte beté sig på annat sätt än SATA. Allt "syns" i Device Managern.

Vare sig Bacula eller Amanda var något som var såpass enkelt att det var användbart. Bacula måste konfigureras mha en texteditor. Amanda kikade jag på men det föll bort.
 
Tyvärr har jag liten erfarenhet av Windows och tape stationer, i forntiden försökte jag köra någon scsi Exabyte 8 mm drive i min windows maskin.
Har för mig att det var meckigt.

Antar att Windows backup inte funkar heller?
 
Jag kör inte tape med Windows. Men finns det måhända inte grafiska programvaror som kan skicka ut data med tar direkt till tape? Och i så fall kanske de kan köra inkrementella filöverföringar? Bara en gissning...
 
Jag kör inte tape med Windows. Men finns det måhända inte grafiska programvaror som kan skicka ut data med tar direkt till tape? Och i så fall kanske de kan köra inkrementella filöverföringar? Bara en gissning...
Förr gick det att använda Windows backup men jag tror dom tagit bort tape stödet.
 
Den inbyggda backupmjukvaran hanterar helt riktigt inte tapestreamers längre. Jag nedprioriterar projektet tills vidare.

Uppenbarligen enklare att skaffa en Extern HD med något snabbt gränssnitt.

Eventuellt investerar jag i modern "märkesoberoende" hårdvara. Den server jag har, en HP Proliant ML350P G8 är helt OK och såpass tyst att man kan ha den i kontorsmiljö men oskicket att bara acceptera HP-brandade 2½ tums SAS-diskar anser jag negativt. Stoppar man i en disk från ett annat märke "hämnas" servern genom att låta alla fläktarna gå på högvarv. Maskinerna säljs fortfarande på begmarknaden (HPE är väl på generation 10 nu).
 
Bandbackup har blivit lite "gammalt", som redan avhandlats i tråden så är det inte utan ett visst bestyr att överhuvudtaget få det att fungera. Och total datamängd per bandkassett är med dagens mått mätt numera ganska ordinär...

Ska man spara större datamängder så är det ofta enklast att istället köpa en eller flera hårddiskar, en 20TB HDD kan fås för mellan 5-10kkr, vilket troligtvis inte blir dyrare än en motsvarande bandstation med en tillräcklig trave band, och ger dessutom en avsevärt enklare helhetslösning.

:)
 
Last edited:
Back
Top