SSB-filter 9MHz

SM5NTI

Member
Önskar köpa ett hyggligt SSB-filter, 9.000MHz (bandbredd 2.3-2.4kHz).
Kanske nån som har ett i gömmorna? Eller vet nån bra säljsajt där jag kan leta?
 
Kan ett Yakumo Tusin Model YF-90F passa? Har ett nytt sådant men hittar inte databladet.

Göran
 
Yakumo Tusin YF90F crystal filter for SSB. Centre freq 9.0 MHz. Bandwidth 6db down 2.2kHz. Bandwidth 60 dB down 4.4kHz. Sideband crystals on 8.9885 MHz and 9.0015MHz.

Jag undrar om det inte är samma 6-poliga filter som Avitec sålde på 70-talet. I så fall har jag databladet och kan scanna det.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svaren!
Ebay har förvisso ett 9MHz-filter (till försäljning worldwide). Billigt, okänt märke, åttapoligt med typisk kurva men med anmärkningsvärt låg genomgångsförlust osv. och med en bifogad kurva som på platån ser ut som tandningen på den grövsta skogssåg +/- 3db hela vägen. Kanske polerar andra fabrikanter sina kurvor med utslätande brus, eller så pekar ojämnheten på oljud? Hur det låter får man ingen kunskap om! Det jag känner mig mest osäker på är köpeförfarandet, firman pratar om olika momsregler och ansvar, vill köra med PayPal, som jag inte förstår mig på osv. Jag köpte nyligen några kristaller från en Tjeckisk firma med en genomseriös hantering, lika smidig som om det varit SRS i Karlstad.

Leifs tips om den engelska QRP-klubben är också kul. Kruxet är medlemskap för 115 kr. Just nu ser jag mig inte behöva deras övriga QRP-grejer, som annars är trevligt och välvilligt kombinerade. Hanteringen med pundsedlar man skickar i brev känns familjär och i mitt tycke pålitlig. Och att man kan ringa och fråga om grejen finns hemma – med uppmaningen att man inte ska störa familjemedlemmarna med tekniska frågor - är riktigt Engelskt. Härligt! Jag ägnade f. ö. god tid åt KRAS fina hemsida idag.

I min radio sitter ett sexpoligt filter, Yaesu XF90A, som pressats till prestanda motsvarande ett åttapoligt, dvs 2.4kHz/4.0kHz (-6/-60 dB). Det låter verkligen ”hej skrutt”, förfärligt störande om man lyssnar mycket och intensivt, vilket jag gör, och när jag letat fakta om min radio, skräder klagokören inte orden! Det är ett starkt, gällt skorrande, en ickeharmonisk ringning i hela, låga presenceområdet 1800-2400 Hz, för bred att notchas bort, och som inte heller kan rättas till med anpassning. Även inkopplingen har vållat huvudbry för fler än mig – inte några 500 Ohm och 30pF men en slungkoppling á la tändspole, dvs. en ”mjuk” solenoid till backen men trissans hårda source direkt i dragläget. (Medger stort sving och sparar in en trissa, kanhända). Lite bättre låter det föralldel efter sedvanlig anpassning med filtret över 500 Ohm på drain-sidan och en kraftig sänkning i det aktuella tonregistret. Filterfabrikanten Inrad gjorde snabbt ett åttapoligt ersättningsfilter, uttalat lämpat för denna mobilstation, Yaesu FT7:an, som i övrigt har många förtjänster. Kristallfiltret är ju något av radions kärna, både för sändnings- och mottagningsljudet, så nånting användbart får jag lov att hitta.

Kanske är Görans YF90F okay för mig. Jag får be Karl-Arne att göra ett - litet - försök att gräva i faktaberget. Filtrets fysiska höjd och den elektriska anpassningen är av intresse och gärna något ord om vilken tillämpning det var avsett för.
 
Last edited:
Om säljaren vill ha betalt via PayPal så är det ett mycket säkert sätt för båda parter.

Gå till paypal,s hemsida och registrera dig samt ange vilket betal/kredit-kort du vill bli debiterad på fixar det sig på några minuter.

73/Jan
 
Tack för alla förslag! Slog till på YF90F eft. AOM:s vidarebefordrade faktablad. Kul att man kan hitta gamla grejer så här. Det dröjer lite innan jag kan prova men nu är jag glad för detta.

Icom FL-30, fel frekvens för mig, verkar säljas här o där - jag har också ett i junkboxen. Deras motsv. cw-filter är mer eftertraktade. Inrads ersättningsfilter till allehanda riggar ligger runt 1200kr i USA och EU men Sverige är tydligen dyrort för amatörradio - runt 1700kr.
 
Back
Top