Störningsfri PC

Köpte en Toshiba Satellite Z30 som nog är den första laptop jag har som inte läcker en massa brus via usb kontakterna.
Ser ingen skillnad med eller utan laddare när jag kör mot min Rfspace SDR-IQ.

Har inte testat så mycket än med ett USB interface med ljudkort mot en transceiver men det ser lovande ut även där.

Förut med två olika asus laptop så fick jag oftast köra på batteri för att få ner brusmattan.
 
Hej,
Har försökt mäta"dämpning" på en av mina hemmagjorda strömdrosslar. Tycks dämpa minst 15 dB på nedre delen av mellanvågen och över kortvågsspektrat. Frågan är bara vad jag mäter?
"Mätanordningen" är MF269 som signalgenerator samt icom 7400 med dämpningen inkopplad och S-metern som "DB skala". Mätobjektet har närmast MF269 ett 50 ohms motstånd mellan ledarna. Drosselns koaxialkabel in och utgång har kastats om så att skärmen blir mittledare.
Fråga:
Kan man tro att den mätta strömdrosseln fungerar?
Vilka mätfel för man in förutom S- meterns dB noggrannhet?
Bästa 73
De
Sm4anq
 
Mät endast drosseln som en serieinduktor, inget trix med omkastade ledare.
Om du vill kan du koppla ihop mittledare och skärm.

/Micke
 
Jag planerade att köpa mig en NUC ( Intel NUC D54250WYK2 - NUC med Intel Core i5-processor ) eller en Brix ( Gigabyte Brix GB-BXi7-4500 - Slimmad mini-PC med i7-processor ) som radio-dator.

Frågan är ju då var man hittar ett störningsfritt nätaggregat till den (jag har inga illusioner om att det medlevererade är störningsfritt) eller om man helt enkelt får bygga sig ett eget.

Sen är det väl inte optimalt att sakna traditionella portar, men det mesta går ju att lösa med USB i dagsläget, bara man köper USB tillbehör med riktiga kretsar.
 
ANQ skrev; "Mätanordningen" är MF269 som signalgenerator samt icom 7400 med dämpningen inkopplad och S-metern som "DB skala". Mätobjektet har närmast MF269 ett 50 ohms motstånd mellan ledarna. Drosselns koaxialkabel in och utgång har kastats om så att skärmen blir mittledare."

Med dina instrument/radio gör så här:

Använd MFJ269 som signalgenerator. Koppla en kort bit koaxialkabel till ett 50 ohm motstånd mellan innerledare och skärm. Anslut skärmen till ett referensjordplan som kan vara en bit kopparlaminat av valfri storlek. 10 x 20 cm är bra.

Nu är du halvvägs....

Använd din mottagare med S-meter som mätmottagare. Koppla en bit koaxialkabel till ett 50 ohm motstånd mellan innerledare och skärm. Anslut skärmen till referensjordplanet c:a 5-10 cm ifrån den tidigare jordpunkten från MFJ.

Nu är hela mätjiggen klar och du skall kalibrera.

Anslut en kort trådstump mellan innerledaren från MFJ till innerledaren till mottagaren. Ställ in frekvenser och nivåer så att de är lagom starka. Använd S-meterskalan och justera nivån på MFJ till S9. (Eller annat lämpligt referensvärde). Detta är nu din nollreferens.

Ersätt trådstumpen med ditt mätobjekt. Du behöver bara ansluta skärmen i strömdrosseln till innerledarna mot MFJ och mottagaren. Låt strömdrosselns innerledare hänga i luften eller koppla ihop den med skärmen som GLD skrev. Spelar ingen roll dock.

Om strömdrosseln fungerar skall du nu få ett betydligt lägre S-meterutslag. Låt oss säga att S-metern visar S5. Det betyder då att strömdrosseln dämpar c:a 24 dB förutsatt att S-metern är rättvisande. För att ta reda på strömdrosselns ungefärliga impedans kan du ersätta strömdrosseln med en liten trimpotentiometer på 10 k och justera denna tills du åter läser av S5 på S-metern.

Som sista moment löder du av trimpotentiometern och mäter resistansen. Om värdet överstiger några kilo ohm så är det bra. Över 5 k jättebra. Under 1 k kass och i nivå med strömdrosslar som säljs till köpeamatörerna för dyra pengar. Det finns sådana "drosslar" med ett par ferritrör påträdda en stump koax som bara motsvarar 400-500 ohm att köpa och de är naturligtvis helt värdelösa för alla utom för företagen som säljer dom.

Mätmetoden ovan är tillräckligt bra för att få "rättvisande" mätvärden med mycket enkla prylar som alla har hemma.
 
Last edited:
Jag har en Intel NUC D34010WYK med en Elad SDR (FDM-S1) som remote-receiver. Jag använder originalnätdelen och har inte märkt några störningar från den. LED-belysningen i vitrinskåpet (Ikea) 10 meter bort syns däremot tydligt på SDR:en...
 
God fortsättning på julen,

Har nu provat några av mina strömdrosslar enligt EQL's GLD's diskussioner och förslag.
Väldigt mycket tack eftersom det gav mig flera insikter i avstörningsproblematiken.

MFJ 269 är ingen stabil signalkälla men vad jag förstår blir ändå inte felen alltför stora. Anammade Bengts förslag med ett kretskortslaminat som provrigg och jordplan. Har tagit bilder.

1. Drossel 1
Provade en av mina drosslar som bestod av en drossel lindad på MFJ avstörningskärna ca 12 varv RG174 samt toroidkärna med 10 varv RG174 och i sin tur seriekopplade.

2. Drossel 2
MFJ provad för sig från drossel 1

3. Drossel 3
10 varv på toroid från drossel 1.

4. Drossel 4
Bengt's ferritrörsdrossel kopierad med ca 7 varv RG174 men jag valde att ändarna skiljdes åt genom att de äntrade och lämnade röret åt var sitt håll. Ferritrörets material okänt. Köpt på någon amatörloppis.

Valde att mäta vid fem frekvenser 21, 10, 7, 4 och 1.7 MHz.

Resultat dämpning i dB (hur rätt nu IC 7400 visar):
Drossel. 21 10 7 4 1.7

1. 46. 40. 40. 52. 52.
2. 40. 35. 20. 64. 48.
3. 40. 30. 30. 58. 48.
4. 40. 40. 40. 60. 50.

Drosslarnas " motstånd".
Hade enbart en 6 kohms pot. tillgänglig. Drosslarna tycktes fungera som avsett och inget värde under några kohm.

Åter tack för Era värdefulla synpunkter som även tacksamt mottages på mina mätningar som jag inte på något sätt hävdar som helt korrekta.

Bästa 73
de
sm4anq
 
ANQ skrev; "Resultat dämpning i dB (hur rätt nu IC 7400 visar):"

Ja det är en befogad fråga. Rent generellt vill jag påstå att de flesta plastradioapparaterna visar lite vad som helst och att det inte går att lita på vad S-metern visar. I bästa fall har man kalibrerat S9 vid insignalen -73 dBm som är IARU-standard för frekvenser under 30 MHz.

Men huvudsaken att du nu laborerat med mätmetoden som sådan och fått en serie mätvärden som ger dig ett hum om hur strömdrosslarna beter sig.

Mätuppställningen kan sedan förfinas och den som har tillgång till en SDR-radio och kanske bygger ihop en bredbandig brusgenerator får mycket fina möjligheter att se hur olika drosslar beter sig över ett större frekvensområde. Dessutom brukar S-metern i SDR-radios kunna ställas om att visa signalstyrkan i dBm vilket gör att man direkt får en förhållandevis pålitlig dB-skala på köpet.

Det skall sägas att de mätvärden i dB eller som ekvivalent serieresistans i ohm och som du mätt upp med denna metoden endast gäller för 50 ohm systemimpedans så som mätjiggen är konstruerad. Din koaxialkabel som du sedan vill "avstöra" kan i verkligheten ha common mode impedanser från tiotals ohm upp till flera hundra ohm allt beroende på om den tilltänkta placeringen av strömdrosseln hamnar i ett strömmaximum eller strömminimum. Därför kan det ibland löna sig att prova ut olika positioner längs kabeln t ex nära mottagaren, i en ev skarv någonstans på vägen eller t o m alldeles i närheten av antennens matningspunkt. Du får alltid bäst verkan om du finner den mest lågimpediva punkten längs en kabel att sätta in din strömdrossel i.

I svårare fall kan flera strömdrosslar behöva monteras i serie och ev då på olika ställen längs en kabel.
 
Hej,

Eftersom Ni gett mig omfattande tips så tycker att jag skall rapportera hur det går/gick.

Har fortsatt labba med antenner, mottagare, datorer, modem, rotor för att undvika oacceptabla brusnivåer.

Har tidigare i princip försökt att endast använda IC 7400 för min amatörradio verksamhet. 144 MHz och kortvågs antenner således anslutna till IC 7400. Märkte att om 144 MHz antennen kopplades bort så tycktes mina störproblem elimineras eller minskas. Beslutade mig därför att börja från början och till att börja med gå efter principen "så enkelt som möjligt". Kasta ut allt onödigt. Starta utan nätfilter, ferriter etc.

Lyssning med Perseus + laptop och AOR, antenn magnetloop. Skifta mellan mottagarna med manuell switch eller antennsplitter.
Kortvåg med vertikal tillsammans med IC 7400 och stationär PC.
Kortvåg med longwire samt VHF med TS 2000.

Hemmagjorda strömdrosslar i varje antenn kabel monterades (2 st i varje kabel och som mätts upp och tillverkats enligt EQL's anvisning).
Har inte fört in gemensam jord etc. Kan ju fortfarande upptäcka problem som kräver åtgärd.

Hittills är det fritt från störnivåer, "störspuriouser" som inte borde vara där. Perseus fungerar som den borde göra etc..

Tack för alla tips!
EQL's strömdrosslar lindade på rörferrit tycktes vara överlägsna andra ferriter jag lindat tidigare.
I bakfickan finns era andra tips om snäppferriter på alla ledare in till mottagare, datorer, optokopplad USB-ingång, gemensam jord, analoga nätaggregat.
Får användas till finliret.

Gott Nytt År

Ulf/SM4ANQ
 
Hej,

Har provat vidare med enbart strömdrosslar i mina koaxialkablar exklusive 144 MHz kabeln.

Märkte att något/några switchade nätaggregat för laptops kunde störa långvåg. Samtliga inblandade apparaters höljen "jordades" och det hela verkade mera robust med konstant låg brusnivå på långvågen. Hör ryska flygnavigationsfyrar på en för liten magnetloopantenn. Upp till tre st per frekvens så får känna mig nöjd.

Har även checkat av brusändringar på 144 MHz under diverse förhållanden men inte funnit något anmärkningsvärt.

Perseus säger samma sak om man tittar på HF spektrat mellan 0 till 40 MHz. S-meternålen håller sig på låga nivåer och lyfter egentligen inte förrän signaler kommer in! Jag är nöjd.

Tack för värdefulla tips.

SM4ANQ/Ulf
 
Tack för återkopplingen. Det är alltid kul att höra att tipsen och råden kommer till verklig nytta. Dessutom hjälper ju återkopplingen att övertyga alla de andra som gett upp att ta nya tag. Det gäller "bara" att kavla upp ärmarna och ta tag i problemen, helst på ett strukturerat sätt, steg för steg med eftertanke. Det tycker jag att du gjort i detta fallet.
 
Ett intressant ämne och kul att läsa att det hjälper för många.
Bengt om du jämför metoden att linda koax över en toroidformad kärna, där man lindar halva kärnan med ex 5 varv för att sedan linda 5 varv från andra sidan, och därmed få långt mellan in och utgång. Hur står dig då den metoden?

Jag mätte en gång i tiden på balanseringsdrosslar lindade på MFJ:s delbara ferritblock, två C-kärnor. De har ett plastlås och man kan då linda utan att trä sladden, och slipper då ta bort eventuella kontakter.
Det visade sig att plastlåset som håller ihop kärnan var otillräckligt, med ett buntband som klämmer ihop kärnhalvorna hårdare blev resultatet bättre.

Sen till möjligheten att balansera ut bandkabel med samma metod.
Såg för ett tag sedan en radioamatör som hade lindat sådana balanseringsdrosslar på stora rör, 100 mm plaströr, och för att få tillräckligt många varv blev de meterlånga.
Skall någon gång göra experiment med sådant.
Jag har 1/4 tums bandkabel, 6 mm, dvs sådan som fanns inuti TV förr, från antennjacken till kanalväljaren.
Den går att linda på en toroid, kanske 10 varv.
En fråga uppstår då hur glest man skall linda bandkabel, glesare än kabelns bredd??
Dubbla bredden???


De
SM4FPD
 
Jag har provat den lindningsmetoden för länge sedan Roy och har ett svagt minne av man kunde få något högre common mode dämpning på de allra högsta frekvenserna. Skall se om jag finner mätvärdena i mina labbdagböcker. Annars är det ju lätt att göra några nya försök.

Men jag kan säga att utan testjigg eller andra mätmöjligheter så är man lämnad åt råttorna. Mycket av ferritmaterialet i våra junkboxar är omärkt och man vet oftast inte så mycket om materiel och egenskaper. Visserligen går det att mäta upp de parametrarna om man har tillgång till lämpliga mätinstrument men jag har funnit den experimentella vägen snabbare och säkrare. Man får ju resultaten i realtid allt eftersom man mixtrar med sina drosslar.

Med en enkel testjigg som jag beskriver på bloggen så går det snabbt att rangordna okända ferriter, ringar och rör. Som lindning fungerar ju vilken kopplingstråd som helst och när man funnit den ferrit och varvtal där t ex 3 mm koaxialkabel får plats och där dämpningen är tillräckligt hög så är man ju i mål.

Om man använder metoden att jämföra dämpningen i drosseln med ett ekvivalent seriemotstånd (trimpot) som sedan mäts upp med multimeter så kan uppmätningen göras med mycket enkel mätutrustning som alla radioamatörer har tillgång till. Värden under c:a 1 k är dåliga medan 3 k är bra. Når man upp till 5-10 k så är det jättebra. Över 10 k går men det är svårt och kräver i regel flera drosslar i serie. Det finns gränser här också.

Jag har mätt på ett antal baluner och strömdrosslar som finns att köpa på marknaden och med några få undantag är de helt värdelösa jämfört med vad som kan tillverkas gratis från loppis-skrot.

Klämferriter är lite luriga som du skriver. Jag använder massor av sådana i jobbet när vi mäter EMC och letar problem i kunders produkter. Några billigare fabrikat har för svaga "plastkrokar" som mattas med tiden. Det betyder att emissionen från en apparat som avstörts och därmed uppfyller EMC-kraven kan öka avsevärt efter bara någon vecka. Sådana klämferriter skulle behövas säkras med buntband. Andra fabrikat är mer rubusta och ser ut att klara sig över tid. Men man måste vara på sin vakt med produkter som innehåller lås och snäppen av plast. De kommer förr eller senare att mattas ut eller brytas av.
 
Back
Top