SM0GLD
Vänsterhänt
Till dagens "rör-ring" hade jag hoppats kunna använda min Swan 500c men då fungerade inte mottagningen.
Eller kanske ska jag säga att jag inte hade något ljud i högtalaren.
Jag såg att S-metern gjorde utslag så mottagaren borde ju fungera.
Högtalaren kopplas ur vid sändning med ett relä K2 inringat i bifogat schema. Jag tryckte några gånger på reläet och då kom ljudet tillbaka. Detta relä har en extra ledig kontaktgrupp för extra utrustning.
Jag har nu parallellkopplat dessa kontaktgrupper för att i någon mån säkerställa att högtalaren verkligen kopplas in som den ska vid mottagning.
Alla kontakter är givetvis tvättade med sprit.
Detta känns som ett ynkligt problem som lätt kan fixas med ett reläbyte.
Värre är att den lilla kondingen C414, inringat i schemat, som också kopplas in med detta relä orsakar gnistor över kontakten när man upprepande trycker och släpper PTT.
Kondingen kopplas in vid mottagning så att antennsignalen påförs gallret på röret V6.
Spänningen på V6 galler är obefintlig och andra sidan på kondingen C414 är inkopplad i en DC fri punkt.
Jag har bytt denna konding då den gamla hade exploderat och låg utfläkt på chassit.
Varför gnistrar det vid reläomslag?
Eller kanske ska jag säga att jag inte hade något ljud i högtalaren.
Jag såg att S-metern gjorde utslag så mottagaren borde ju fungera.
Högtalaren kopplas ur vid sändning med ett relä K2 inringat i bifogat schema. Jag tryckte några gånger på reläet och då kom ljudet tillbaka. Detta relä har en extra ledig kontaktgrupp för extra utrustning.
Jag har nu parallellkopplat dessa kontaktgrupper för att i någon mån säkerställa att högtalaren verkligen kopplas in som den ska vid mottagning.
Alla kontakter är givetvis tvättade med sprit.
Detta känns som ett ynkligt problem som lätt kan fixas med ett reläbyte.
Värre är att den lilla kondingen C414, inringat i schemat, som också kopplas in med detta relä orsakar gnistor över kontakten när man upprepande trycker och släpper PTT.
Kondingen kopplas in vid mottagning så att antennsignalen påförs gallret på röret V6.
Spänningen på V6 galler är obefintlig och andra sidan på kondingen C414 är inkopplad i en DC fri punkt.
Jag har bytt denna konding då den gamla hade exploderat och låg utfläkt på chassit.
Varför gnistrar det vid reläomslag?