Swan 500c

SM0GLD

Vänsterhänt
Till dagens "rör-ring" hade jag hoppats kunna använda min Swan 500c men då fungerade inte mottagningen.
Eller kanske ska jag säga att jag inte hade något ljud i högtalaren.
Jag såg att S-metern gjorde utslag så mottagaren borde ju fungera.
Högtalaren kopplas ur vid sändning med ett relä K2 inringat i bifogat schema. Jag tryckte några gånger på reläet och då kom ljudet tillbaka. Detta relä har en extra ledig kontaktgrupp för extra utrustning.
Jag har nu parallellkopplat dessa kontaktgrupper för att i någon mån säkerställa att högtalaren verkligen kopplas in som den ska vid mottagning.
Alla kontakter är givetvis tvättade med sprit.

Detta känns som ett ynkligt problem som lätt kan fixas med ett reläbyte.
Värre är att den lilla kondingen C414, inringat i schemat, som också kopplas in med detta relä orsakar gnistor över kontakten när man upprepande trycker och släpper PTT.
Kondingen kopplas in vid mottagning så att antennsignalen påförs gallret på röret V6.
Spänningen på V6 galler är obefintlig och andra sidan på kondingen C414 är inkopplad i en DC fri punkt.
Jag har bytt denna konding då den gamla hade exploderat och låg utfläkt på chassit.
Varför gnistrar det vid reläomslag?
 

Attachments

  • 500c_fix.jpg
    500c_fix.jpg
    427,2 KB · Views: 9
DC-potentialen i den punkt som C414 är ansluten ska mycket riktigt vara = 0,
men detta gäller endast om det också är DC-kontinuitet genom RFC eller L403 på pi-filtrets utgång.

Eftersom en av kontaktgrupperna i K2 bryter strömmen genom reläspolen till K1,
med syfte att få en viss sekvensering av tillslagsförloppet. finns även möjligheten
att det är gnistbildning därifrån som man ser.

Det verkar märkligt att man kan få C414 att "explodera" utan att också förstöra 12BZ6, men man
kan tänka sig att en självsvängning eller liknande kan ha åstadkommit detta.
 
DC-kontinuitet genom RFC eller L403
Den är hel, 0 ohm på antennutgången.

finns även möjligheten
att det är gnistbildning därifrån som man ser.
Nej med locket av och näsan aldeles intill ser man en tydlig ljusbåge på kontakten där C414 är lödd.
Kanske ljusbåge betyder självsvängning vid reläomslag.

Måste nog koppla in speccan på utgången och ta mig en titt.
 
Sätt hellere ett oscilloskop med 10x-prob över utgången när den är avslutad i en konstlast.
Då finns det en chans att fånga något sådant i flykten. Det är högst osannolikt att
det går att fånga ett transient förlopp med en vanlig spektrumanalysator.

HF-röret ligger i farozonen oavsett orsak.
 
Last edited:
Back
Top