TD90

SA7KSI

Utan spaning ingen aning.
Jag råkar vara lycklig ägare till de första SSA400 (nollserie) som tillverkades och är nu ute efter att få de i luften så letar med ljus och lykta efter en TD90.

/7ksi
 
Jag råkar vara lycklig ägare till de första SSA400 (nollserie) som tillverkades och är nu ute efter att få de i luften så letar med ljus och lykta efter en TD90.

/7ksi

Då är det nog en CTD500 du letar efter :) jag är också ute efter en TD90, och bjuder tusen kronor mer ;)
 
Nej, drivsändaren ska vara en TD90, och pengarna är inget problem.

Nja, ska och ska, TD90 kom låååångt efter den första SSA400:n, men man får ju göra som man vill :) ok då, bjuder tvåtusen kronor mer än vad du gör ;)
 
Nej, drivsändaren ska vara en TD90.

Nja, ska och ska, TD90 kom låååångt efter den första SSA400:n, men man får ju göra som man vill :) ok då, bjuder tvåtusen kronor mer än vad du gör ;)
Ja Ska!
Det handlar inte om att göra som man vill, det handlar om att göra vad som är rätt.
På bilden ser du mitt slutsteg när det var i tjänst, till höger om slutsteget sitter TD90!
Televerket radio monterade och levererade dessa anläggningar bestående av SSA400 och TD90.

(Bilden tillhör Karl-Arne Markström, som för övrigt har haft service på just denna stationen på bilden)
Screenshot_2023-09-30-22-04-28-542_com.miui.gallery-edit.jpg
 
SSA400 kom på marknaden i början/mitten på 1970-talet, och TD90, tja, minst ett årtionde senare ;) (ledtråd: siffran "90") sen så kan man kombinera dem lite som man tycker och vill :) men det finns verkligen ingen möjlighet att ditt nollserie-SSA400 har gått med en TD90 de första tio-(tjugo) åren, om det inte legat infettat i förråd tills åttiotalet höll på att ta slut...
 
SSA400 kom på marknaden början på 1970-talet, och TD90, tja, minst ett årtionde senare ;) (ledtråd: siffran "90") sen så kan man kombinera dem lite som man tycker och vill :) men det finns verkligen ingen möjlighet att ditt nollserie-SSA400 har gått med en TD90 de första tio-(tjugo) åren, om det inte legat infettat i förråd tills åttiotalet höll på att ta slut...
Det har jag inte påstått!
Då har vi två alternativ, antingen fixar du fram ett styrkort till mitt SSA400, så att jag kan koppla den mot min CTD500 eller så fortsätter jag leta efter en TD90 som steget är anpassat för att sitta mot?
 
Har inget löst extra styrkort, tyvärr, men sånt där brukar ha en förmåga att dyka upp när stjärnorna står rätt ;) vilken styrsändare VILL du köra med då? Nixie-rör är ju svårslaget att titta på (nyttigt för nerverna, enligt farbror Doktorn) och konstruktion/handhavande av TD90 kanske inte har åldrats med samma charm, utan erbjuder lite mer mentalt tuggmotstånd :cool:
 
Jag kan ju köpa din CTD500, om det kan vara en alternativ lösning? :D

(Det blir väl inte billigt, antar jag...)
:p
 
Har inget löst extra styrkort, tyvärr, men sånt där brukar ha en förmåga att dyka upp när stjärnorna står rätt ;) vilken styrsändare VILL du köra med då? Nixie-rör är ju svårslaget att titta på (nyttigt för nerverna, enligt farbror Doktorn) och konstruktion/handhavande av TD90 kanske inte har åldrats med samma charm, utan erbjuder lite mer mentalt tuggmotstånd :cool:
Jag vill köra så som det användes innan systemet avvecklades, alltså TD90. För mig är dom historiska aspekterna lika viktiga som funktionaliteten. Vill man "bara" vara i luften blir allt billigare och enklare med en "vanlig" rigg som Icom eller Yaesu. Men för mig är en del av hobbyn att bevara ett kulturarv, jag känner mig nöjd över att 2023 kunna få bra rapporter när man kör med svensk ingenjörskonst som i mångas ögon är föråldrad.
 
Jag vill köra så som det användes innan systemet avvecklades, alltså TD90. För mig är dom historiska aspekterna lika viktiga som funktionaliteten. Vill man "bara" vara i luften blir allt billigare och enklare med en "vanlig" rigg som Icom eller Yaesu. Men för mig är en del av hobbyn att bevara ett kulturarv, jag känner mig nöjd över att 2023 kunna få bra rapporter när man kör med svensk ingenjörskonst som i mångas ögon är föråldrad.

Jag tror inte någon skulle underkänna dig i ett historiskt avseende om du kör en av de tidigaste SSA400 ihop med en CTD500 ;) men som sagt, man får göra som man vill...
 
Den SSA400:n satt i Gislövshammar i nästan 20 år

1696105932299.png

och är om jag inte missminner mig den som var längst till höger i bilden.

Styrkortet B10812 3640 moddades till B10812 3650 som sitter i SST490 genom ett
par byglingar för att få till rätt sekvens i nivåinställningen med TD90.
Tar man bort dessa byglingar så funkar kortet åter mot CTD500.

Dock får man nog se till att spänningarna som kommer ur SVF-detektorn
U19 blir de rätta för CTD500. Har ett vagt minne av att de skiljer en del mellan
CTD och TD.
 
Styrkortet B10812 3640 moddades till B10812 3650 som sitter i SST490 genom ett
par byglingar för att få till rätt sekvens i nivåinställningen med TD90.
Tar man bort dessa byglingar så funkar kortet åter mot CTD500.

Utmärkt information, tackar! :)
 
Den SSA400:n satt i Gislövshammar i nästan 20 år

View attachment 10798

och är om jag inte missminner mig den som var längst till höger i bilden.

Styrkortet B10812 3640 moddades till B10812 3650 som sitter i SST490 genom ett
par byglingar för att få till rätt sekvens i nivåinställningen med TD90.
Tar man bort dessa byglingar så funkar kortet åter mot CTD500.

Dock får man nog se till att spänningarna som kommer ur SVF-detektorn
U19 blir de rätta för CTD500. Har ett vagt minne av att de skiljer en del mellan
CTD och TD.
Hej Karl-Arne!

Jag har kv1, men de kan absolut vara de till höger i bild.
Ja att de skulle gå att modda till ctd500 blev jag upplyst om när vi pratades vid (tack igen för hjälpen) det var kul att du kom ihåg just detta steget och med den historien jag fick av dig tycker jag att det passar sig bättre med en TD90. Att ändra på ett vinnande koncept känns dumt. Innan jag fick min 2000 i luften var behovet av att få igång 400an större än vad det är nu.
Nu är det mest för de historiska perspektivet, och ett styrkort för att simulera en TD90 från en STR 2000 är under utveckling hos en kamrat, så vi får se vad pa't går för väg tillmötes men att det ska bevars och komma i luften igen är jag övertygad om.
 
Back
Top