Texas SN74141

SA4BUK

Well-Known Member
Hjälper min son att hitta kretsar till ett högskoleprojekt med Nixierör(klocka) .Kursen handlar om att bygga en elektronikprodukt med allt vad det innebär.
Han började med klockan på gymnasiet på labbkort och hittade då endast de ryska kretsarna men behöver Texas kretsar nu.
Verkar tyvärr svåra att hitta så jag hoppas få hjälp av er här i forumet,behöver 6 st.
/Mats
 
Det finns lite varianter på Ebay:

Ebay - 74141

men de är både eftertraktade och inte längre så vanliga, så priset blir därefter. Ska det byggas nåt eget så "behöver" man nog knappast specifikt 74141 tillverkade av Texas Instruments, det går att lösa på lite andra sätt...

:)
 
Varför fungerar inte bygget med ryska?

Har byggt många klockor med dessa och som fungerat.
Däremot (begagnade?) ryska rör kan man akta sig för.
Mvh
 
Varför fungerar inte bygget med ryska?

Har byggt många klockor med dessa och som fungerat.
Däremot (begagnade?) ryska rör kan man akta sig för.
Mvh
Inte mitt beslut, jag försöker bara hitta det han vill ha och jag har full förståelse för att han valt den kretsen av nån anledning.
 
Hmm... långt projekt. Vill minnas att jag svarade på samma efterlysning från dig för åtta år sedan. De är ju fortfarande ryska men har såvitt jag vet motsvarande prestanda som original 74141.

"Jag har 16 begagnade NEC CD65 som varit monterade utan sockel. Dessutom 10 oanvända drivkretsar, ryska ekvivalenter till 74141."

1710836897035.png
 
Om det inte går att hitta SN74141 så kan man improvisera
funktionen med darlingtondrivaren SN75468 som tål över 100 V,
tillsammans med CMOS-avkodaren CD4028B.

Är resten av kretsen uppbyggd på labkort eller virkort så
går det nog att göra plats för de extra kretsarna.
 
Om det bara är Nixie-displayerna som är det viktiga, och själva klockfunktionen
kan realiseras på vilket sätt som helst, så skulle jag göra så att
de 6 Nixie-rören drivs av totalt 9 (9*7=63 > 60) SN75468, vilka i sin tur
får sina signaler från 8 seriekopplade skiftregister 4094.
En liten mikroprocessor försörjer sedan skiftregistren med data via ett SPI-interface.

Man kan även driva SN75468 direkt från parallellportar ifall man lyckas ordna
60 oanvända ledningar hos den enkortsdator som man tänker använda.

Om man kan hitta kretsen UCN5842 som klarar minst 80 V på utgångarna
finns alla funktioner realiserade i en och samma 18-pinnars DIL-kapsel.

En "listig" applikation finns här:


1710933884436.png
Om sista siffran ska vara en sekund så gör man gärna så att processorn räknar ut tiden i binärt format i förväg, konverterar till ett 64-bitars decimalt format och sedan klockar ut
bitmappen på SPI-bussen i god tid innan uppdatering.
När "klockan är slagen" så aktiveras "Strobe" och visningen uppdateras. Då kommer inte uppdateringstiden med i visningens onoggrannhet.

Alternativet är att realisera hela funktionen med två kaskadkopplade modulo-60 och en modulo-24 BCD-räknare i TTL eller CMOS vilka drivs av en sekundpuls.
Hur man än gör så går det åt lämpliga drivkretsar.
 
Back
Top