UFO, UAP frekvenser / kommunikationssätt

Jan.Doverborn

Active Member
Jag är ju ny här så jag kan ställa, dumma, frågor. Hoppas jag

Förr kunde man inte prata om UFO utan att riskera bli förlöjligad. Men om det är någon som har missat detta, så är det konstaterat, att några procent av alla iakttagelser av oidentifierade, flygande, föremål, eller *UAP som de säger nuförtiden är oförklarade. Och om du ligger efter i informationsflödet, Googla på “oidentifierade anomala fenomen” eller "Unidentified Anomalous Phenomena".

I den amerikanska kongressen, har man gjort utfrågningar av vittnen. Under ed, pratades det bland annat om att UAP kraschat och tagits i beslag av amerikanska myndigheter. Det ska ha pågått i flera decennier, enligt vittnesmålet. Det ska finnas ett antal farkoster och icke mänskliga varelser. I kongressen har man visat upp filmer som Pentagon lämnat ut. Med olika instrument, till exempel radar, registrerade man föremål som gör olika manövrar som är långt utanför den teknologi som mänskligheten har idag.

Utomjordingar, tidsresenärer, resor från andra dimensioner eller något helt annat, det är den stora frågan. I vilket fall som helst så har tydligen privata aktörer fått ta del av fynden och kongressen undrar ju om de amerikanska skattebetalarna står för notan.


Fråga. Finns det någon teori här hur ett UAP möjligen kommunicerar ?
Finns det några teorier om hur man registrerar någon typ av kommunikation? Eller är vi människor förnärvarande för okunniga att förstå?


Kanske någon redan har lyssnat av någon kommunikation utan att veta vad det är.
På sigidwiki finns det lite att ta på “Unidentified Signals” https://www.sigidwiki.com/wiki/Template:DatabaseUNID


1708772268560.png
 
Eftersom de flesta ufo’n visat sej efter 1945 kan man tänka sej att kalla kriget framkallat ett antal experimentella militära farkoster myndigheter inte vill tala högt om. Naturligtvis blir de då oidentifierade flygande objekt. Inget konstigt.
 
Eftersom de flesta ufo’n visat sej efter 1945 kan man tänka sej att kalla kriget framkallat ett antal experimentella militära farkoster myndigheter inte vill tala högt om. Naturligtvis blir de då oidentifierade flygande objekt. Inget konstigt.
Absolut kan det ju vara så. Fast frågan är ju då, varför pratar om de om det i kongressen?
Vissa tror att det är ett sätt att dölja vad som egentligen pågår.
Men ditt antagande är högst relevant och en av de vanliga teorierna.
 
Utan att ta ställning i frågan om dessa "anomalier", så känner jag att det finns en svag punkt i berättelsen, en verkligt svag punkt. Nämligen den om att farkoster (av något slag) kraschat och omhändertagits och att detta pågått sedan flera decennier. Att hemlighålla sådan helt fantastisk information under flera generationer tjänstemän/regeringar/administrationer känns som att det inte är möjligt i USA, och knappast nånannanstans heller. Jag har inga problem att tänka mig att det finns annat än det vi vet, och även annat än det vi kan föreställa oss, med nuvarande kunskapsnivå. Men hemlighetsmakeri på en övermänsklig nivå är närmast en motsägelse i sig själv.

Däremot är ju frågeställningen om vad som kan ha snappats upp av kommunikation mellan andra aktörer än mänskilga rätt intressant. Radioastronomi har väl utövats rätt länge. Man skulle kunna fundera över om det finns gamla rullband i arkiven, med etiketter som "Störning av okänd natur" eller "Militära kommunikationsförsök??" och liknande.
 
När det gäller interstellär kommunikation skriver många SciFi författare om laser i sina böcker, en välriktad laserstråle koncentrerar hög effekt till en väldigt liten yta som ger bra räckvidd och minskar risken för avlyssning(Stjärn damm av Lars Wilderäng,ISBN9789176910801).

Planerna på att skicka rymdsonder till vår granne Alpha Centauri Breakthrough Starshot(https://en.wikipedia.org/wiki/Breakthrough_Starshot) använder också laser för kommunikation(och framdrift), där räknar dom att få 2-15 baud per watt effekt mellan Alpha Centauri och jorden, ca 4 ljusår.

Det finns delade meningar om huru vida Aracebo teleskopet skulle kunna ha hört sin egen signal från ett avstånd på 4 ljusår, det var 450kW på 2,3GHz.

En del har förespråkat att utomjordingar kommunicerar genom att blinka med sina stjärnor, lite som en signal lampa från flottan(persienn modell). Det är lite otympligt men man får förmodligen en bra räckvidd.
 
Jag tänker att berättelser om utomjordingar och omhändertagna suspekta objekt måste vara helt perfekt desinformation att sprida. Förhoppningsvis går så många som möjligt igång på hemlighetsmakeriet så fokus flyttas från de förmodade militära experimenten.
Vad gäller mysko signaler på banden tänker jag likadant. - Lägg ut dimridåer med mystiska siffror o tecken så fokus flyttas från de verkliga sändningarna.

De mystiska signaler jag personligen mest är intresserad av rör den steka-fläsk störning jag har då o då lokalt som omöjliggör trafik över 10MHz . Misstänker ngn skitelektronik i byn som stör.
 
Rymdgubbarna kör väl subspace som går fortare än Warp 9 ;)

 
Kommunicera med laser funkar tyvärr bara på korta avstånd. Stålen kan t.ex. stöta på hinder som dammpartiklar, gasmolekyler och gravitation. På långa avstånd sprids strålen.

Ett gäng som sedan 60-talet letat efter signaler från rymden är ju SETI, Search for extraterrestrial intelligence. De har ju då och då fångat lite intressanta signaler. Säkert en och annan militärsattelit. Jag har läst en artikel att de kanske ska lägga till kvantkommunikation till sin lista över sätt för att hitta signaler från avlägsna objekt. Forskare tror att kvantsignaler skulle vara ett gångbart sätt att etablera kontakt över interstellära avstånd.

En kul teori är ju Kvantteleportering, På Wiki kan man läsa "Kvantteleportering är en process genom vilken information om kvanttillståndet för, till exempel, en foton kan överföras (i princip exakt) till en foton på en annan plats med hjälp av en kombination av kvantsammanflätning och klassisk kommunikation"

Michio Kaku, amerikansk forskare i teoretisk fysik har gjort några intressanta uttalande. Som de flesta forskare idag så är han övertygad att det finna liv därute.
Han klassificerar civilisationer i tre steg. Typ I-civilisation är ungefär hundra år mer avancerad än vi är. De är planetariska. De styr till exempel vädret. Typ II är som "Star Trek". De kontrollerar stjärnorna och ligger några tusen år före oss. Om de är typ III är de galaktiska. De strövar omkring i de galaktiska rymdbanorna. De kontrollerar svarta hål och är kanske i storleksordningen hundra tusen år plus mer avancerade.
När det kommer till utomjordingar menar han att de kanske redan teleporterar sina medvetande över galaxen. De bryr sig inte om UFO. för det är det är typ 0-teknik där vi befinner oss.

Jag tänker att berättelser om utomjordingar och omhändertagna suspekta objekt måste vara helt perfekt desinformation att sprida. Förhoppningsvis går så många som möjligt igång på hemlighetsmakeriet så fokus flyttas från de förmodade militära experimenten.
Vad gäller mysko signaler på banden tänker jag likadant. - Lägg ut dimridåer med mystiska siffror o tecken så fokus flyttas från de verkliga sändningarna.

De mystiska signaler jag personligen mest är intresserad av rör den steka-fläsk störning jag har då o då lokalt som omöjliggör trafik över 10MHz . Misstänker ngn skitelektronik i byn som stör.
Va jobbigt med "steka-fläsk störning". Kan man pejla störningen och försöka få bort den?
 
Back
Top